دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله سبحانی؛ مهلت خداوند به قدرت‌های ظاهری برای آشکار شدن افکار پلید آنان است

No image
آیت الله سبحانی؛ مهلت خداوند به قدرت‌های ظاهری برای آشکار شدن افکار پلید آنان است
 
آیت‌الله العظمی سبحانی در ادامه سلسله نشست‌های تفسیر سوره رعد در مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی، به جایگاه ایمان در انسان و تاثیر آن در تعالی جامعه انسانی پرداخت.
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، سبحانی با بیان اینکه ایمانی ارزش دارد که از روی اختیار انتخاب شده باشد بیان کرد: اگر انسان بر سرگناهی قرار گیرد و اطاعت را بر گناه مقدم کند، چنین ایمانی ارزش دارد و اگر ایمان به صورت اجباری باشد قطعا در سعادت بشر بی‌ارزش خواهد بود.
وی با اشاره به هدایت تکوینی و تشریعی، حوادث به‌وجود آمده در جهان را ابزار امتحان و نیز هدایت بشر برشمرد و تصریح کرد: خداوند کافر را رها نمی‌کند و زنگ بیدار باش را همواره برای انسان‌ها به صدا در‌ می‌آورد چون در اطرافش حوادث وجود دارد.
وی افزود: با تمام این حوادث و امتحانات الهی، لطف خدا وجود دارد و به خاطر کیفر گناهان انسان، خدا عذاب می‌فرستد تا آنها به خود آیند و از خواب غفلت بیدار شوند.
سبحانی یادآور شد: رحمانیت الهی شامل کافران نیز‌ می‌شود و وسایل هدایت برای کفار نیز فراهم است تا زمینه و بستر ایمان برای همگان فراهم شود و این سنت خدا تا روز قیامت ادامه خواهد داشت.
سبحانی افزود: زلزله و سیل از نظر ما زیان‌آور است اما از نظر قرآن زنگ بیدار باش برای همه عالم است و وسایل و زمینه برای هدایت انسان به سوی خدا را فراهم می‌کند تا او متوجه خدا شود.
وی با اشاره به فجایع صورت گرفته از سوی بشر آن را ناشی از دوری انسان از مبنای الهی ارزیابی کرد و گفت: درجنگ جهانی اول 10 میلیون و در جنگ جهانی دوم 100 میلیون انسان خسارت دیدند و هنوز این آگاهی برای بشر فراهم نشده و ادب نشده‌ است.
سبحانی با اشاره به فرازهایی از تاریخ به تبیین مبنای دینی در هدایت بشر پرداخت و افزود: خداوند به کسانی که انبیاء را مسخره می‌کردند مهلت داد تا درون پلید خود را آشکار کنند لذا اکنون هم به قدرت‌های ظاهری دنیا مهلت می‌دهد تا واقعیات باطنی خود را آشکار کنند و فساد را در جهان گسترش دهند درحالی که نگاه خداوند به ظالمان نگاه استدراجی است.
منبع:  www.isna.ir
 
 

 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

بررسی تطبیقی دوران امامت امام حسن مجتبی و امام حسین(عليهم السلام)

در مطالعه تاريخ و شرايط زماني سالهاي بعد از شهادت امير المؤمنين عليه السلام می توان دریافت که گرچه عدۀکثيري از کوفيان و اهل عراق آن زمان، با امام مجتبی (ع)، خلف صالح امام علی عليه السلام بيعت کردند، اما شرايط خاص و ویژه ای در کوفه حاکم بود.
No image

حلم وبردباری امام حسن مجتبی علیه السلام

امام حسن علیه السلام دو تا صفت داشته که خیلی بروز داشتند. یکی حلم و برد باری و یکی هم حسن خلق بود. انشاالله یک ذره از حلم حضرت به ما عنایت کنند. آقا پای منبر خطیب شامی نشستند خطیب به آقا اهانت می کرد اما آقا این جا مامور به تحمل است.
No image

بررسی ابعاد مختلف شخصیت امام حسن مجتبی علیه السلام

تجسم حلم امیرالمؤمنین تجسم حسن زهرای مرضیه تجسم حیا اباعبدالله و تصویر و تجسم و تمثیل عقل و خرد و اندیشه امام مجتبی علیه السلام است.
No image

مظلومیت امام حسن مجتبی علیه السلام

هر وقت کسی خدا را فراموش کرد خدا برایش یک شیطان را مسلط می کند.شیطان تاریکی و بدی است. یاد خداهم نور و جمع کل خوبی ها است. هر چه قدر که نور باشد تاریکی از بین میرود.

پر بازدیدترین ها

No image

پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم، واسطه ی فیض الهی

یکی از مقاماتی که برای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و معصومین ثابت است مقام شفاعت می باشد. شفاعت به مفهوم عام واسطه شدن برای فیض خدا است.
No image

حلم و بردباری در سيره اخلاقي ائمه معصومين

هدف تمامي اديان و پيامبران الهي و ائمه معصومین علیهم السلام تربیت آدمی و دعوت به فضائل اخلاقی میباشد. و در دين اسلام به عنوان آخرين و کاملترين دين خدا، مکارم اخلاق، و خويهاي پسنديده از جايگاه ويژه اي برخوردارند چنانکه اخلاق يکي از غايات مهم بعثت است که پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) آن را بيان فرموده است.
No image

اهداف بعثت پیامبر اکرم صلی الله

بزرگ ترين حادثه تاريخ بشر، بعثت پيامبران خداست. پيامبران الهى براى اصلاح سه عضو از وجود انسان فرستاده شده اند، زيرا بى شك، سعادت دنيا و آخرت انسان و خرابى دنيا و آخرت او در صلاح و فساد سه عضو است.
No image

پیامبر، نور هدایت عوالم

نبی اکرم (ص)، اشرف و سرآمد همه مخلوقات الهی است. از عالم ملائکه تا عالم انس و جن و سایر عوالم، همه تحت پوشش این وجود مقدس هستند. هر فیضی که به هر مخلوقی در عالم می رسد، به تبع ایشان است.
Powered by TayaCMS