دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اندیشه راه‌آهن در ایران عصر ناصری

اندیشه راه‌آهن در ایران عصر ناصری
اندیشه راه‌آهن در ایران عصر ناصری

راهی که استعمار به توسعه گشود

اندیشه راه‌آهن در ایران عصر ناصری

روزنامه دنیای اقتصاد

تاریخ: 4/7/1396

اندیشه راه آهن در ایران عصر ناصری

اختراع و به‌کارگیری راه‌آهن در سال 1243ه.ق / 1828م در اروپا به تدریج فکر احداث راه‌آهن در ایران توسط قدرت‌های استعماری را به‌همراه آورد و انگلیسی‌ها به‌عنوان اولین قدرت استعماری در سال 1247ه.ق / 1832م تلاش کردند، خط‌آهنی از طریق قلمرو عثمانی به خلیج‌فارس بکشند. هرچند انگلیسی‌ها عملاً موفق به احداث راه‌آهن موردنظر خود نشدند ولی فعالیت‌های آنها، توجه دیگر قدرت‌های استعماری همچون روس‌ها را به فعالیت عرصه راه‌آهن ایران جلب کرد و طرح‌های مختلفی برای احداث راه‌آهن در ایران، توسط این‌قدرت‌های استعماری ریخته شد. یکی از نتایج این تکاپوی استعماری، طرح مسأله راه‌آهن در میان اندیشمندان ایرانی بود. در ایران عصر ناصری بسیاری از اندیشمندان، در مورد راه‌آهن ابراز عقیده کرده‌اند ولی از میان آنان میرزا یوسف‌خان مستشارالدوله، اولین اندیشمندی است که طرح‌هایی را برای احداث راه‌آهن ارائه کرده است.

او در سال 1268ه.ق اولین طرح خود در مورد احداث راه‌آهن را ارائه کرده است. محرک او برای نوشتن طرح، تلاش‌هایی بود که دولت در این زمان برای احداث راه‌آهن از تهران به قم انجام داد و با چند کمپانی وارد مذاکره شد و صحبت از قراردادی با یکی از کمپانی‌ها به میان آمد. در مورد شرایط قرارداد اطلاعی نداریم. هرچه بوده، میرزا یوسف‌خان، قرارداد و شرایط سنگین آن را برای دولت و ملت مضر ارزیابی می‌کرد و آن را مایه تأسف خیرخواهان دولت می‌دانست. به همین دلیل در کتابچه موسوم به «کتابچه قرمز» یا «کتابچه سرخ» طرح خود را در مورد راه‌آهن به دولت ارائه کرد و به دنبال آن چند طرح دیگر در مورد احداث راه‌آهن در نقاط مختلف مملکت نوشت. اخبار مربوط به تلاش‌های صورت گرفته در مورد راه‌آهن در دو دهه آخر سلطنت ناصرالدین شاه موجب شد، بحث‌های زیادی در مورد احداث راه‌آهن در ایران صورت بگیرد که می‌توان گزارش آن فعالیت‌ها را همراه با طرح‌ها و ارائه طریق‌هایی در روزنامه اختر پیگیری کرد.

این بحث‌ها موجب شد، حاجی میرزا محمد کاشف (کاشف‌السلطنه بعدی) در اوایل قرن چهارده ه.ق، به‌طور مفصل مسأله راه‌آهن را مورد توجه قرار دهد. او در سال 1306 ه.ق و زمانی‌که نایب اول سفارت ایران در پاریس بود، ضرورت راه‌آهن و راهکارهای خود در مورد احداث راه‌آهن را در کتابی مفصل نوشت و به مقامات ایران ارائه داد. طرح‌های در مورد راه‌آهن در سال‌های بعد از دوره ناصری با اشخاصی مانند صنیع‌الدوله پیگیری شد. اندیشه‌های اندیشمندان ایرانی در مورد ارتباط احداث راه‌آهن و ترقی جامعه ایرانی عصر ناصری به سه گروه عمده قابل تقسیم است:

1) عده‌ای راه‌آهن را عاملی برای رونق اقتصادی داخلی و تأمین امنیت قلمداد می‌کردند و معتقد بودند ایران عصر ناصری با رونق اقتصاد داخلی و تأمین راه ترقی را در پیش می‌گیرد.

2) برخی آن را برای پیوند تجارت سنتی ایران با تجارت جهانی ضروری می‌دیدند و فکر می‌کردند اقتصاد سنتی ایران با پیوند با اقتصاد جهانی شکوفا می‌شود.

3) تعدادی هم راه‌آهن را برای تعمیم علم و دانش در جامعه ایران عصر ناصری طلب می‌کردند و امیدوار بودند با راه‌آهن زمینه‌های ترویج علم و دانش در جامعه فراهم‌ آید و تعمیم علم به ترقی بینجامد.

البته این تقسیم‌بندی به معنای قرار گرفتن هر کدام از اندیشمندان در قالب یکی از این گروه‌ها نیست. در واقع تقسیم‌بندی‌ها مرز کاملی میان اندیشمندان ایجاد نمی‌کند و اندیشه‌های اندیشمندان این حوزه، گاه با یکدیگر تداخل پیدا می‌کنند و تقسیم‌بندی فقط در کلیت اندیشه‌های طرح شده مصداق می‌یابد.

منبع: غلامعلی پاشازاده، «راه‌آهن و ترقی از نگاه اندیشمندان ایران عصر ناصرالدین شاه»، پژوهش‌های تاریخی، 1391.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

بررسی تطبیقی دوران امامت امام حسن مجتبی و امام حسین(عليهم السلام)

در مطالعه تاريخ و شرايط زماني سالهاي بعد از شهادت امير المؤمنين عليه السلام می توان دریافت که گرچه عدۀکثيري از کوفيان و اهل عراق آن زمان، با امام مجتبی (ع)، خلف صالح امام علی عليه السلام بيعت کردند، اما شرايط خاص و ویژه ای در کوفه حاکم بود.
No image

حلم وبردباری امام حسن مجتبی علیه السلام

امام حسن علیه السلام دو تا صفت داشته که خیلی بروز داشتند. یکی حلم و برد باری و یکی هم حسن خلق بود. انشاالله یک ذره از حلم حضرت به ما عنایت کنند. آقا پای منبر خطیب شامی نشستند خطیب به آقا اهانت می کرد اما آقا این جا مامور به تحمل است.
No image

بررسی ابعاد مختلف شخصیت امام حسن مجتبی علیه السلام

تجسم حلم امیرالمؤمنین تجسم حسن زهرای مرضیه تجسم حیا اباعبدالله و تصویر و تجسم و تمثیل عقل و خرد و اندیشه امام مجتبی علیه السلام است.
No image

مظلومیت امام حسن مجتبی علیه السلام

هر وقت کسی خدا را فراموش کرد خدا برایش یک شیطان را مسلط می کند.شیطان تاریکی و بدی است. یاد خداهم نور و جمع کل خوبی ها است. هر چه قدر که نور باشد تاریکی از بین میرود.

پر بازدیدترین ها

No image

حلم و بردباری در سيره اخلاقي ائمه معصومين

هدف تمامي اديان و پيامبران الهي و ائمه معصومین علیهم السلام تربیت آدمی و دعوت به فضائل اخلاقی میباشد. و در دين اسلام به عنوان آخرين و کاملترين دين خدا، مکارم اخلاق، و خويهاي پسنديده از جايگاه ويژه اي برخوردارند چنانکه اخلاق يکي از غايات مهم بعثت است که پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) آن را بيان فرموده است.
No image

مقام و منزلت پیامبر صلی الله

از چیزهایی که ما را به دوستی خدا و مقام محبت خدا می رساند مداومت بر ذکر صلوات شریف است. در میان مستحبات یکی از بهترین اعمال مستحب این ذکر شریف، خصوصاً در مدینه در محضر پیامبر خدا و اهل بیت هست.
No image

سیره پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی

اهميت اعتقاد به پيامبر اسلام تا اندازه اي است كه شهادت به رسالت ايشان در كنار شهادت به يگانگي خداوند شرط ورود به اسلام شمرده شده است. از اين رو لزوم آشنايي مسلمانان با اصل نبوت معلوم مي گردد.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهي هر چند اجمالي به آيات و رواياتي كه در مورد فرزند وارد شده، مي توان به نگرش عميق اسلام درباره فرزند و جايگاهش در انديشه اسلامي پي برد. فرزندان نعمت هاي الهي نزد والدين اند، هم مي توان آنها را بر انجام اعمال ناشايست و خلاف فطرت الهي شان به خاك ذلّت و پستي نشاند.
Powered by TayaCMS