دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

شناخت خدا مقدم بر همه چیز

پدران و فرزندان جهان، برای آن آفریده شده‌اند تا مگر از میان ایشان یکی شایستة شناخت خدای عزوجل گردد و به حق عبودیّت او ایستادگی نماید که «وما خَلَقتُ الجِنَّ وَ الاِنسَ إلا لِیَعبُدونِ»
شناخت خدا مقدم بر همه چیز
شناخت خدا مقدم بر همه چیز
نویسنده: محسن فیض کاشانی

بسم الله الرحمن الرحیم

پدران و فرزندان جهان، برای آن آفریده شده‌اند تا مگر از میان ایشان یکی شایستة شناخت خدای عزوجل گردد و به حق عبودیّت او ایستادگی نماید که «وما خَلَقتُ الجِنَّ وَ الاِنسَ إلا لِیَعبُدونِ»[1] خدمت والدین پسندیده است، اما تحصیل شناخت خدای عزوجل و بصیرت در دین بر همه چیز مقدم است. اویس قرنی گویند بواسطه اشتغال به خدمت مادر، خود را به صحبت حضرت رسالت بناه (ص) رسانید از آن بود که به کمال پختگی رسیده بود؛ چنانچه بی واسطة ملاقات صوری، اکتساب و استفادة انوار از آن حضرت می‌نمود، با حِکَم دیگر که در عدم ملاقات او با آن حضرت بود که این مجال مقتضی ذکر آن نیست، دیگری قیاس خود بر آن نتواند کرد.

خطاب با دیگران این است که «قُلْ اِن کانَ اباوُکُمْ وَ اَبْناؤُکُمْ وَ اِخْوانُکُمْ وَ اَزواجِکُمْ وَ عَشیرَتِکُمْ وَ اَموالٌ اِقْتَرَفْتُموها وَ تِجارَهٌ تَخْشَونَ کَسادَها وَ مَساکِنُ تَرْضَونَها اَحَبَّ اِلَیْکُمْ مِنَ اللهِ وَرَسُولِهِ وَجِهادٍ فی سَبیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتّی یَأتِیّ اللهُ لا یَهدِی القَومَ الفاسِقینَ».[2] جز مردان خدای، باقی همه کس مشغول شهوات و هوسات‌اند. و اگر کسب می‌کنند و اگر قرض می‌کنند،‌که جز در باطل نیست مددی چند هوسناکان کرده گیر و آرزوی چند ایشان برآورده گیر.

خدمت حقیقی به پدر و مادر

اگر کاری می‌کنی، برای خود و برای ایشان حیات حقیقی کسب کن و از آن چیزی در ایشان دم و ایشان را نیز به آن زنده ساز زندگی جاوید، و از مرگ‌شان باز بخر، که اگر چنین کنی نیکی والدین به جای آورده باشی؛ والا مدد ایشان کردن که دو روزی از زحمت محصّلان[3] خلاصی یابند چه سود اگر عن قریب به زخم ملائکه غلاظ و شداد – والعیاذ بالله- مبتلا گردند، که هرگز از آن خلاصی نیابند.

سرّ گویا

مردمان پندارند که ما کلمه لا اله الا الله می‌گوییم هر آینه از اهل بهشت خواهیم بود که در حدیث وارد است که «مَنْ قال لا إله إلا الله دَخَلَ الجَنّه».[4] آری شما این کلمه می‌گویید اما معلوم نیست که جسم شماست که می‌گوید، یا سرّ شما است. اگر جسم است که می‌گوید، چون به ظهور امارات موت قوای جسمانیه ساقط شود، آن گفتار نماند؛ و اگر سرّ شما به آن گویا است آن گویایی بر جای خواهد بود. اما نه هر کس را سری گویا بازدید آمده. بسیار کسانند که سر ایشان گنگ است. «صُمّ بُکمٌ عُمیٌ فَهُمْ لایَرْجِعُونَ».[5] این همه حدیث و کوشش ما برای همین است که سرّ گویا ما را باشد. که اگر ما را معلوم بودی به جزم که نزد سقوط جسم، این کلمه با ما باز خواهد ماند ما را هیچ غم و تشویش نمی‌بود. هر اشکالی که هست در همین است.

این همه جان کندن ما برای آن است که چندان قوت حاصل کنیم که در وقت جان کندن، ایمان از غارت شیطان نگه داریم. نگه دارنده خدا است اگر ما دست بر روی هم نهیم و از آن قدر کسبی که خدای عزوجل دست ما را بر آن گشاده است، دست در بندیم به علت این که کلّ قدرت ما را نداده‌اند، تشنیع[6] باشد و بی ادبی و کفران و بی شرمی. به آنچه دسترس ماست می‌کوشیم، باقی توکل بر خدای عزوجل می‌کنیم و امید به رحمت او می‌داریم، که حضرت رسول الله (ص) فرموده که زانوی شتر بندید و توکل کنید. همچنین ما ایمان خود را به قید نظر صحیح و عمل صالح و صحبت سالکان و سایر آنچه محتاج الیه این شأن است مضبوط می‌سازیم، آن گاه توکل بر خدای عزوجل می‌کنیم که در دم آخر مدد فرماید و از وساوس شیطان ما را نگاه دارد. و کسب از ما و توفیق از خدا، «مِنّا الحَرکهٌ و مِنَ الله البرکه».[7] و مرادم از این کسب خود دانی که کرباس بافتن نیست، پود عمل در تار علم آوردن است و جامه‌ای که از حر و برد جهنم ما را نگاه دارد بافتن و دوختن، و هر چه جز این است بیکاری است. والله ولیّ التّوفیق

منبع: منتخب مکاتیب قطب

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

بررسی تطبیقی دوران امامت امام حسن مجتبی و امام حسین(عليهم السلام)

در مطالعه تاريخ و شرايط زماني سالهاي بعد از شهادت امير المؤمنين عليه السلام می توان دریافت که گرچه عدۀکثيري از کوفيان و اهل عراق آن زمان، با امام مجتبی (ع)، خلف صالح امام علی عليه السلام بيعت کردند، اما شرايط خاص و ویژه ای در کوفه حاکم بود.
No image

حلم وبردباری امام حسن مجتبی علیه السلام

امام حسن علیه السلام دو تا صفت داشته که خیلی بروز داشتند. یکی حلم و برد باری و یکی هم حسن خلق بود. انشاالله یک ذره از حلم حضرت به ما عنایت کنند. آقا پای منبر خطیب شامی نشستند خطیب به آقا اهانت می کرد اما آقا این جا مامور به تحمل است.
No image

بررسی ابعاد مختلف شخصیت امام حسن مجتبی علیه السلام

تجسم حلم امیرالمؤمنین تجسم حسن زهرای مرضیه تجسم حیا اباعبدالله و تصویر و تجسم و تمثیل عقل و خرد و اندیشه امام مجتبی علیه السلام است.
No image

مظلومیت امام حسن مجتبی علیه السلام

هر وقت کسی خدا را فراموش کرد خدا برایش یک شیطان را مسلط می کند.شیطان تاریکی و بدی است. یاد خداهم نور و جمع کل خوبی ها است. هر چه قدر که نور باشد تاریکی از بین میرود.

پر بازدیدترین ها

No image

پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم، واسطه ی فیض الهی

یکی از مقاماتی که برای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و معصومین ثابت است مقام شفاعت می باشد. شفاعت به مفهوم عام واسطه شدن برای فیض خدا است.
No image

اهداف بعثت پیامبر اکرم صلی الله

بزرگ ترين حادثه تاريخ بشر، بعثت پيامبران خداست. پيامبران الهى براى اصلاح سه عضو از وجود انسان فرستاده شده اند، زيرا بى شك، سعادت دنيا و آخرت انسان و خرابى دنيا و آخرت او در صلاح و فساد سه عضو است.
No image

حلم و بردباری در سيره اخلاقي ائمه معصومين

هدف تمامي اديان و پيامبران الهي و ائمه معصومین علیهم السلام تربیت آدمی و دعوت به فضائل اخلاقی میباشد. و در دين اسلام به عنوان آخرين و کاملترين دين خدا، مکارم اخلاق، و خويهاي پسنديده از جايگاه ويژه اي برخوردارند چنانکه اخلاق يکي از غايات مهم بعثت است که پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) آن را بيان فرموده است.
No image

محبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم به امتش

یکی از خاصیت های صلوات، همان کار توبه و استغفار است. صلوات کار سبحان الله والحمدلله و لااله الا لله والله اکبر را هم می کند. گناهان را از بین می بردو قوی تر است از آبی که بر آتش می ریزند.
Powered by TayaCMS