دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

گردشگری همراه با عبرت گیری در فرهنگ قرآن مطلوب است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی با اظهار تاسف از اینکه میراث بانان بلد نیستند که چه بگویند و گردشگران هم نمی توانند چگونه درس بگیرند،
گردشگری همراه با عبرت گیری در فرهنگ قرآن مطلوب است
گردشگری همراه با عبرت گیری در فرهنگ قرآن مطلوب است
نویسنده: آیت الله جوادی آملی

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی با اظهار تاسف از اینکه میراث بانان بلد نیستند که چه بگویند و گردشگران هم نمی توانند چگونه درس بگیرند، گفت: با این که مردم مسافرت می کنند، قرآن تعبیر( افلم یسیروا) دارد، زیرا گردشگری که بدون عبرت گرفتن باشد در فرهنگ قرآن به معنای نبودن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی، امروز در درس تفسیر قرآن خود که با حضور صدها نفر از طلاب و فضلای حوزه علمیه در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت : در قرآن کریم داستان تمامی انبیای پیشین ذکر نشده است و تنها بیست و پنج پیامبر مورد اشاره قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تمامی اقوام در جهان دارای پیامبر بوده اند که پیام خداوند را به آنها ابلاغ کند، ادامه داد: از آنجایی که خاور دور در دسترس نبوده است، قرآن تنها به زندگی پیامبران این سرزمین ها پرداخته است و دستور داده است که آثار آنها را ببنید.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم اظهار داشت: قوم ثمود و عاد از اقوامی بودند که در تمدن بی نظیر بودند والبته ظلم آنها هم نظیر نداشت و خداوند هم عذابی بی مانند بر انها نازل کرد.

وی بیان داشت: اهرام مصر بعد از گذشت حدود شصت قرن هنوز دارای عجایب است و سوالات انسان امروز همچون چگونگی ساخت از سنگ و چگونگی مهندسی اهرام مصر، بی پاسخ مانده است.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بسیاری از این امت ها نابود شدند؛ اما آثار آنها باقی مانده است، گفت: گردشگران و همنین میراث فرهنگی باید به این جنبه عبرت گیری از سفر توجه داشته باشند و در مقولات از کجا بودن، به کجا ختم شدن و چرایی سرنوشت انسان های گذشته توجه داشته باشند.

وی با اظهار تاسف از اینکه میراث بانان بلد نیستند که چه بگویند و گردشگران هم نمی توانند چگونه درس بگیرند، گفت: با این که مردم مسافرت می کنند، قرآن تعبیر( افلم یسیروا) دارد، زیرا گردشگری که بدون عبرت گرفتن باشد در فرهنگ قرآن به معنای نبودن است.

حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: اگر کسی سفر کرد باید در او تحولی ایجاد شود و عبرت بگیرد نه اینکه صرف تماشا باشد، زیرا عبرت گرفتن کمال است.

وی ادامه داد: رفتارهای انسان در عالم تاثیر دارد و هیچ عملی همچون سیل، طوفان و غیره بدون جهت نیست.

این مفسر بزرگ قرآن کریم اظهار داشت: میراث بانان باید محقق باشند و عالمانه برای مردم شرح دهند و قلب متفکر مردم را به کار بگیرند.

وی  با اشاره به اینکه کاربرد هشدار و انذار در مردم بیشتر است، اظهار داشت: در قرآن صفت نذیر برای پیامبر(ص) به صورت جدا آمده است؛ اما صفت بشیر بدون صفت نذیر نیامده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به سختی رسیدن به مقام انذارگری، اظهار داشت: هدف از عالم شدن رسیدن به مقامی است که مردم را انذار دهیم و بتوانیم تحولی در مردم به خصوص جوانان ایجاد کنیم و گرنه رسیدن به مقام فقاهت و حکمت برای بسیاری حاصل شده است.

مقاله

نویسنده آیت الله جوادی آملی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

بررسی تطبیقی دوران امامت امام حسن مجتبی و امام حسین(عليهم السلام)

در مطالعه تاريخ و شرايط زماني سالهاي بعد از شهادت امير المؤمنين عليه السلام می توان دریافت که گرچه عدۀکثيري از کوفيان و اهل عراق آن زمان، با امام مجتبی (ع)، خلف صالح امام علی عليه السلام بيعت کردند، اما شرايط خاص و ویژه ای در کوفه حاکم بود.
No image

حلم وبردباری امام حسن مجتبی علیه السلام

امام حسن علیه السلام دو تا صفت داشته که خیلی بروز داشتند. یکی حلم و برد باری و یکی هم حسن خلق بود. انشاالله یک ذره از حلم حضرت به ما عنایت کنند. آقا پای منبر خطیب شامی نشستند خطیب به آقا اهانت می کرد اما آقا این جا مامور به تحمل است.
No image

بررسی ابعاد مختلف شخصیت امام حسن مجتبی علیه السلام

تجسم حلم امیرالمؤمنین تجسم حسن زهرای مرضیه تجسم حیا اباعبدالله و تصویر و تجسم و تمثیل عقل و خرد و اندیشه امام مجتبی علیه السلام است.
No image

مظلومیت امام حسن مجتبی علیه السلام

هر وقت کسی خدا را فراموش کرد خدا برایش یک شیطان را مسلط می کند.شیطان تاریکی و بدی است. یاد خداهم نور و جمع کل خوبی ها است. هر چه قدر که نور باشد تاریکی از بین میرود.

پر بازدیدترین ها

No image

پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم، واسطه ی فیض الهی

یکی از مقاماتی که برای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و معصومین ثابت است مقام شفاعت می باشد. شفاعت به مفهوم عام واسطه شدن برای فیض خدا است.
No image

حلم و بردباری در سيره اخلاقي ائمه معصومين

هدف تمامي اديان و پيامبران الهي و ائمه معصومین علیهم السلام تربیت آدمی و دعوت به فضائل اخلاقی میباشد. و در دين اسلام به عنوان آخرين و کاملترين دين خدا، مکارم اخلاق، و خويهاي پسنديده از جايگاه ويژه اي برخوردارند چنانکه اخلاق يکي از غايات مهم بعثت است که پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) آن را بيان فرموده است.
No image

اهداف بعثت پیامبر اکرم صلی الله

بزرگ ترين حادثه تاريخ بشر، بعثت پيامبران خداست. پيامبران الهى براى اصلاح سه عضو از وجود انسان فرستاده شده اند، زيرا بى شك، سعادت دنيا و آخرت انسان و خرابى دنيا و آخرت او در صلاح و فساد سه عضو است.
No image

پیامبر، نور هدایت عوالم

نبی اکرم (ص)، اشرف و سرآمد همه مخلوقات الهی است. از عالم ملائکه تا عالم انس و جن و سایر عوالم، همه تحت پوشش این وجود مقدس هستند. هر فیضی که به هر مخلوقی در عالم می رسد، به تبع ایشان است.
Powered by TayaCMS