دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

رهایی از گناه

ولیّم بداند اگر چه محرّمات امور معدوده است اما تا دست از بسیاری مباحات باز ندارند ملکه‌ی عصمت که حاجز است میان آن کس و محرّمات ، مکتسب نگردد.
رهایی از گناه
رهایی از گناه

ولیّم بداند اگر چه محرّمات امور معدوده است اما تا دست از بسیاری مباحات باز ندارند ملکه‌ی عصمت که حاجز است میان آن کس و محرّمات ، مکتسب نگردد. و چون ملکه عصمت حاصل نباشد البته در معاصی افتد. بلی بعد از آن که ملکه‌ی عصمت مکتسب شود و راسخ گردد و از تزلزل آمن شود اگر شخص توسّع[1]کند در رُخَص[2] شاید.و این که فلان مباح است و فلان محظور نسبت با او باشد اما نسبت با مبتدی خام که ملکات فاضله وی را مکتسب نگشته، همه‌ی این ها محظور است، بعضی بالذات و بعضی بالعرض. ومَثَل این مَثَل طعام است که انقسام او مأکول و غیر مأکول نسبت به اصحّا[3] است، اما نسبت با مَرضا، همه غیرمأکول است الا اطعمه‌ی معینه که طبیب فرماید.

و گمان نبرد که معصیت منحصر در شرب خمر و سَرَق [4]، و قتل نفس و کذا و کذا است و او را ملکه از انتهاء[5] این‌ها حاصل است، برای آن که معاصی قلب از این ها بیرون است و غیر صدیقان را ملکه‌ی انتهاء از آن نه حاصل است. و مبتدی از خود هم چگونه آمن تواند بود که ملکه‌ی انتهاء او از معاصی ظاهره چنان راسخ است که اگر موجبات آن متراکم شود و عهد بر او متطاول شود در آن نافتد و خود را نگاه تواند داشت؟

نی نی! غرور شیطان در نخورد و به تزکیه نفس به قانون طریقت مشغول شود و بدانکه بلوغ به ذُرْوَه‌ی[6]عصمت و تقوی مطلبی‌ است عزیز، صعب المنال [7]، بعیدالمرتجی[8]. و أدْنی صناعتی از صناعت تا شخص تمام خود را به آن ندهد و روز و شب در کسب آن نکوشد وی را مهارت در آن میسّر نشود، چگونه طمع کرده که صناعت تقوی که اشرف صناعات و اعزّملکات است چه، ثمره‌ی او اعظم ثمرات است و شرف صناعت به شرف ثمره‌ی اوست، چنین آسان دست دهد؟[9]

    پی نوشت:
  • [1] .فراخ دستی
  • [2] .جمع رخصت، جایزها
  • [3] .تن درستان
  • [4] .دزدی
  • [5] .بازداشتن
  • [6] .بلندی، قله
  • [7] .دشوار رس
  • [8] .دور از امید
  • [9] . . قطب شیرازی، عبدالله؛ منتخب مکاتیب قطب، محسن فیض کاشانی، تهران، مدسه عالی شهید مطهری، 1387، اول، ص60

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

موانع همراهی امام حسین علیه السلام

در این بخش "موانع همراهی امام حسین علیه السلام " بیان شده است.
No image

غفلت از یاد خدا، اولین عامل تحقق حادثه کربلا

در این بخش موضوع "غفلت از یاد خدا، اولین عامل تحقق حادثه کربلا " بیان شده است.
No image

دلایل وقوع حادثه کربلا

در این بخش به "دلایل وقوع حادثه کربلا" پرداخته شده است.
No image

حب دنیا، ریشه مقابله مسلمین با سید الشهدا

در این بخش موضوع "حب دنیا، ریشه مقابله مسلمین با سید الشهدا" بیان شده است.
No image

تاریکی جامعه، عامل گمراهی در عاشورا

در این بخش به موضوع "تاریکی جامعه، عامل گمراهی در عاشورا" اشاره شده است.

پر بازدیدترین ها

No image

آثار محبت به امام حسین علیه السلام

در این بخش موضوع "آثار محبت به امام حسین علیه السلام " بیان شده است.
No image

دلایل وقوع حادثه کربلا

در این بخش به "دلایل وقوع حادثه کربلا" پرداخته شده است.
No image

اصحاب امام حسین، نمونه ای بارز از جامعه ولایی

در این واژه نامه به موضوع "اصحاب امام حسین، نمونه ای بارز از جامعه ولایی" پرداخته می شود.
No image

بررسی ابعاد اخلاقی، عبادی و عرفانی عاشورا

در این بخش به موضوع "بررسی ابعاد اخلاقی، عبادی و عرفانی عاشورا" پرداخته شده است.
No image

خوف الهی

در این بخش موضوع "خوف الهی" مورد بررسی قرار گرفته است.
Powered by TayaCMS