دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ویژگی های اهل دنیا / قسمت اول

پیامبر اکرم (ص) در حدیث معراج از خداوند متعال درباره ویژگی‌های اهل دنیا و آخرت سئوال می‌کنند.
ویژگی های اهل دنیا / قسمت اول
ویژگی های اهل دنیا / قسمت اول
نویسنده: جواد پوریا

پیامبر اکرم (ص) در حدیث معراج از خداوند متعال درباره ویژگی‌های اهل دنیا و آخرت سئوال می‌کنند. خداوند در بیان ویژگیهای اهل دنیا می‌فرمایند:

«هل الدنیا من کثر اکله و ضحکه و نومه و غضبه قلیل الرضا لایعتذر الی من اساء الیه».

اولین ویژگی اهل دنیا، پرخوری و شکم بارگی است. شکی نیست که دنیا خواهی از شکم شروع می‌گردد و شکم ریشه اکثر مفاسد است. کسانی که شکم پرستند، برای ارضای لذت جویی شکم، به دنبال مال حرام نیز می‌روند و پس از آن به ارضای سایر شهوات می‌پردازند. اولین چیزی که انسان را به سوی خود جلب می‌کند و حتی اولین چیزی که کودک در هنگام تولد درخواست می‌کند، خوردنی هاست، لذا اهل دنیا همّشان شکم بارگی است. در مقابل، اهل آخرت پرخور و شکم باره نیستند، بلکه به اندازه نیاز و ضرورت و در حدی که برای عبادت و انجام وظایف توان داشته باشند، غذا تناول می‌کنند، آن هم نه به جهت لذت بردن از خوردنی‌های دنیا بلکه برای کسب نیرو.

دومین ویژگی، خنده فراوان است. اهل دنیا همواره می‌خندد، چون در اندیشه آخرت نیست و از خدا نمی‌ترسد، اگر به فکر عاقبت خود بود و از خدا می‌ترسید، عمر خود را به خنده و شادی‌های بی حد نمی‌گذراند. اما اهل آخرت و کسی که در اندیشه آخرت است، گر چه برای آخرت خود تلاش می‌کند، ولی همیشه نگران عاقبت خویش است که نکند خدا از او راضی نگردد و از نعمتهای بهشتی محروم شود. بنابراین دلش آرام و آسوده نیست که وقت خود رابه گفتگوهای بی ثمر و خنده‌های مستانه سپری سازد. مومن در ظاهر خندان و همواره تبسم بر لبهای او نقش بسته است (قیافه او در هم کشیده و عبوس نیست، تا دیگران از دیدن او ناراحت شوند، بلکه با چهره ای شاد و بشّاش ظاهر می‌گردد و با دیگران خوشروست)؛ ولی در باطن در هراس است و نگران عاقبت خویش است. در همان حال که در بین جمع شاد است و به روی آنها می‌خندد، در ته دل نگران است که کارش به کجا می‌انجامد. آیا به وظیفه خود عمل کرده است، آیا گناهانش بخشوده می‌شود؟ و هیچ گاه ازاین نگرانی‌ها راحت نمی‌شود.

سومین ویژگی، پرخوابی است. کسی که به فکر آخرت خود و نگران آینده خویش نباشد، راحت و آرام می‌خوابد و از جمله خواسته‌های او زیاد خوابیدن است. بالطبع وقتی انسان پرخوری کند سنگین می‌شود و در نتیجه خواب بر او مسلط می‌گردد. وقتی بیدار است، تمام توجه‌اش به این است که از لذتهای دنیا بهره برد و شکم خود را از غذاهای لذیذ و رنگارنگ پرسازد، وقتی خسته شد دنبال جای آرام و بستر نرمی است که در آن بخوابد! در مقابل اهل آخرت نمی‌خواهد لحظه‌ای از عمرش بیهوده به خواب بگذرد، چشمانش به خواب می‌رود؛ ولی دلش بیدار است.‌

چهارمین ویژگی، خشم فراوان است. اهل دنیا از خود راضی و از همه خشمگین است. وقتی کاری برخلاف میلش رخ دهد، ناراحت می‌شود و تحمل دشواریها را ندارد. تمام همّ دنیاپرستان این است که در دنیا خوش باشند، بنابراین توقعشان زیاد است، دوست می‌دارند دیگران به آنها احترام بگذارند و بدون چون و چرا از آنها اطاعت کنند و خواسته هایشان را عملی سازند و آن گاه که می‌بینند خواسته‌ها و توقعاتشان برآورده نمی‌شود، ناراحت می‌گردند و اوقاتشان تلخ می‌شود و بر دیگران خشم می‌گیرند. انسان نمی تواند انتظار داشته باشد همه چیز بر وفق مرادش رُخ دهد، چرا که خواه ناخواه، اتفاقات و حوادثی برای انسان پیش می‌آید، چه از نظر حوادث طبیعی، مثل بیماری و چه از نظر مشکلاتی که در برخورد با دیگران پیش می‌آید، چون برخورد با دیگران همیشه خوشایند نیست و گاهی از دیگران رفتار ناشایستی سر می‌زند که باعث رنجش انسان می‌گردد.

پنجمین ویژگی، کم راضی و خرسند می‌گردند و همواره از دیگران طلبکارند.

ششمین ویژگی، وقتی به دیگران بدی می‌کنند، پوزش نمی‌خواهند. عذرخواهی از آثار فروتنی است و برای دنیاپرستان بسیار دشوار است که شخصیت خود را خرد کنند و در برابر کسی که باو ظلم کرده اند، عذر بخواهند و به کردار زشت خود اعتراف کنند. مومن اگر خطایی از او سر زد و نسبت به دیگری کوتاهی کرد، فوراً باید عذرخواهی کند؛ این روحیه موجب می‌گردد انسان ازگناهان خویش توبه کند و به اصلاح اشتباهات خود اقدام نماید...

مقاله

نویسنده جواد پوریا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون

افلاطون احتمالا 427 سال پیش از میلاد مسیح در آتن بدنیا آمد. تولد او مصادف با دورانی بود که یونان باستان به اوج عظمت خود رسیده و شاید اندکی هم از قله عظمت گذشته در نشیب انحطاط افتاده بود.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
Powered by TayaCMS