دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

چگونه به بهداشت روانى خود کمک کنیم؟

همه ما مى‌توانیم از راه تنظیم هیجان‌ها و رفتار خویش، کارها و موقعیت‌هایى را شناسایى کنیم که موجب رنج، گرفتارى و پریشانى هستند یا به عکس موجب آرامش و آسایش ما مى‌شوند. از راه تجزیه و تحلیل انگیزه‌ها و توانایى‌هاى خود مى‌توان به جاى پذیرفتن فعل پذیر هر آنچه که پیش مى‌آید دست به کار انتخاب‌هاى فعال شد. مشکلاتى که گریبانگیر آدمیان مى‌شود بسیار گوناگوند ولى با این همه تجربه‌هاى روانشناسان چند توصیه همگانى به دست مى‌دهد...
No image
چگونه به بهداشت روانى خود کمک کنیم؟
چگونه به بهداشت روانى خود کمک کنیم؟ تهیه و تنظیم: نسرین آدینه همه ما مى‌توانیم از راه تنظیم هیجان‌ها و رفتار خویش، کارها و موقعیت‌هایى را شناسایى کنیم که موجب رنج، گرفتارى و پریشانى هستند یا به عکس موجب آرامش و آسایش ما مى‌شوند. از راه تجزیه و تحلیل انگیزه‌ها و توانایى‌هاى خود مى‌توان به جاى پذیرفتن فعل پذیر هر آنچه که پیش مى‌آید دست به کار انتخاب‌هاى فعال شد. مشکلاتى که گریبانگیر آدمیان مى‌شود بسیار گوناگوند ولى با این همه تجربه‌هاى روانشناسان چند توصیه همگانى به دست مى‌دهد. نخست آنکه شما باید احساسات خود را بپذیرید خشم، اندوه، ترس و احساس دست نیافتن به آرمان‌ها یا هدف‌ها، همگى هیجان‌هاى ناخوشایندى است و انسان ممکن است بکوشد با انکار آنها، از اضطراب در امان بماند. ممکن است گاهى براى اجتناب از اضطراب سعى کنیم با موقعیت‌ها برخوردى عارى از هیجان داشته باشیم. چنین برخوردى به نوعى گسلش یا خونسردى تصنعى مى‌انجامد که آسیب‌زاست. ممکن است بکوشیم همه هیجان‌ها و عواطف خویش را بازدارى کنیم. این کار نیز موجب مى‌شود دیگر نتوانیم شادى‌ها و غم‌هایى را که بخشى از ارتباط‌هاى ما با مردم است چیزهایى طبیعى و بهنجار بدانیم. در بسیارى از موقعیت‌ها دست دادن هیجان‌هاى ناخوشایند در واقع واکنشى بهنجار است. هیچ علتى ندارد که از احساس غربت یا احساس خشم نسبت به کسى که به عهد خود وفا نکرده شرمسار باشیم. این هیجان‌ها طبیعى است و اذعان به وجود آنها بهتراز انکار آنهاست. وقتى نتوان هیجانى را مستقیما ابراز کرد. (نمونه؛ شاید عاقلانه نباشد بر سر رئیس خود فریاد بزنیم.) براى رهایى از فشار روانى حاصل، بهتر است راهى را براى برون‌ریزى آن هیجان پیدا کرد. پیاده‌روى طولانى کوبیدن بر توپ تنیس یا در میان گذاردن مسئله با دوست و رفیق همدل مى‌تواند خشم را فرو نشاند. اگر شما بپذیرید هیجانى که به شما دست مى‌دهد حق طبیعى شماست در آن صورت وقتى راه بر ابراز مستقیم هیجان‌ها بسته باشد مى‌توانید راه‌هاى غیرمستقیم یا جانشین براى ابراز آنها بیابید. مسئله دیگرى که مى‌تواند به بهداشت روانى شما کمک کند این است که ببینید در چه زمینه‌هایى آسیب‌پذیرید. شناسایى موقعیت‌هایى که آدمى را گرفتار خشم مى‌کند یا واکنش تندى در او بر مى‌انگیز مى‌تواند وى را در برابر فشار روانى محافظت کند. اگر آدم‌ها معنیى خشم شما را بر مى‌انگیزند از آنان اجتناب کنید. بسیارى از مردم وقتى با فشار کار روبرو شدند احساس اضطراب شدیدى مى‌کنند. با برنامه‌ریزى و فاصله‌گذارى دقیق بین کار و فعالیت ‌مى‌شود از احساس درماندگى در دقایق آخر کار جلوگیرى کرد. با اختصاص وقت بیشتر از آنچه براى رسیدن به کلاس یا سر وعده‌ها لازم مى‌دانید یکى از علل فشار روانى را از بین مى‌برید. نکته بعد آنکه سعى کنید استعدادها و رغبت‌هاى خود را بپرورانید. آدم‌هاى بى‌حوصله و ناخشنود به ندرت رغبت‌هاى فراوان دارند. باید به این امر توجه داشت که احساس شایستگى ناشى از دستیابى به مهارت‌ها نقش فراوان در بیشتر کردن عزت‌نفس دارد. سعى کنید با دیگران رابطه صمیمانه برقرار کنید. هسته اصلى بیشتر اختلال‌هاى روانى - عصبى احساس انزوا و تنهایى مى‌باشد. آدمى موجودى اجتماعى و نیازمند پشتیبانى است. چنانچه همه توجه خود را به مشکلات خودتان معطوف کنید؛ ممکن است گرفتار دلمشغولى ناسالمى درباره خود شوید. از راه در میان نهادن مشکلات خود با دیگران غالبا چشم‌انداز روشن‌ترى از مشکلات به دست مى‌آید. توجه و علاقه به رفاه حال دیگران بر احساس ارزشمندى آدمى مى‌افزاید. هیشه تلاش کنید به موقع از دیگران کمک بخواهید. اگر چه عمل کردن به این توصیه‌ها مى‌تواند سلامت روان را بیشتر کند اما خودشناسى و خودیارى هم محدودیت‌هایى دارد. برخى مشکلات را نمى‌توان به تنهایى حل کرد. به جز این گرایش به خود فریبى سبب مى‌شود نتوان مشکلات را به صورت عینى دید و علاوه بر این، ممکن نیست کسى همه راه حل‌هاى احتمالى هر مسئله و مشکلى را بداند. وقتى متوجه مى‌شوید در حل و فصل مشکلى توفیق ندارید وقت استعداد حرفه‌اى از روانشناس بالینى یا مشاوره با روانپزشک است. به خاطر داشته باشید آمادگى براى کمک‌خواهى از دیگران نمایانگر رشد یافتگى روانى است نه نشانه ضعف. نباید آن قدر دست نگهدارید تا احساس درماندگى کنید.
روزنامه رسالت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
سخاوت و بخشش آرامشی برای خود، آسایشی برای دیگران

سخاوت و بخشش آرامشی برای خود، آسایشی برای دیگران

بخشش یکی از خصلت‌ها و فضایل خوب و زیبای انسانی است.
نقش تربیتی معلم از دیدگاه فلاسفه و مربیان بزرگ

نقش تربیتی معلم از دیدگاه فلاسفه و مربیان بزرگ

از میان تمامی عوامل آموزشی و تربیتی، نقش معلم به‌عنوان مهمترین عامل نظام تعلیم و تربیت، جایگاه و اهمیت بسزایی دارد. معلم در رشد و پرورش دانش‌آموزان، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.
فرایند برنامه ریزی از نگاه امام علی(ع)

فرایند برنامه ریزی از نگاه امام علی(ع)

برنامه‌ریزی مانند پلی، زمان حال را به آینده مربوط می‌کند.
نیکی به دیگری، نیکی به خود است

نیکی به دیگری، نیکی به خود است

در فرهنگ اسلامی ایرانی این معنا جا افتاده است که «هر چه کنی به خود کنی؛ گر همه نیک و بد کنی»، یا «تو نیکی کن و در دجله انداز؛ که ایزد در بیابانت دهد باز».
Powered by TayaCMS