دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) (پرسش و پاسخ)

در آموزه‌های اهل بیت(ع) به ویژه ائمه‌اطهار(ع) طلب یاری کردن توسط آن بزرگواران مطرح شده است.
چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) (پرسش و پاسخ)
چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) (پرسش و پاسخ)

پرسش:

در آموزه‌های اهل بیت(ع) به ویژه ائمه‌اطهار(ع) طلب یاری کردن توسط آن بزرگواران مطرح شده است. سؤال اصلی این است که چگونه می‌توان به ندای «هل من ناصر ینصرنی» آن ذوات مقدسه لبیک گفت و یاران واقعی آنان بود؟

پاسخ:

در دو بخش قبلی پاسخ به این سؤال به ندای یاری طلبیدن امامان معصوم(ع) و چگونگی دستیابی به خصلت‌های چهارگانه مانند ورع و اجتهاد پرداختیم. اینک در ادامه دنباله مطلب را پی می‌گیریم.

ج) عفت

آلودگی‌هایی که به پاک‌سازی نیاز دارند دوگونه هستند:

 1- آلودگی‌هایی که از شبهات فراهم می‌شود 2- آلودگی‌هایی که از شهوات نشأت می‌گیرد.

امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه دعای 25 می‌فرماید: یتعرض لنا بالشهوات، وینصب لنا بالشبهات» (شیطان) همواره از طریق شهوات متعرض ما می‌گردد و پیوسته شبهات را نصب‌العین ما قرار می‌دهد. آری شیطان با آلوده‌سازی از طریق شهوات تمامی ابزار ادراکات را از صحت عمل و ادراکات صحیح و سالم بازمی‌دارد و انحراف در حوزه ادراکات و معارف را بسترسازی می‌کند و شبهات را مطرح و نهادینه‌سازی می‌نماید. آلودگی شهوات را باید با موارد زیرکنترل کرد.

1- با عشقی بزرگتر: انسان همیشه کم‌ها را فدای زیادتر می‌کند. زمانی که می‌فهمد غیر از خدا همه نقصان هستند، از غیر او جدا می‌شود و به او می‌پیوندد و کسانی که این عشق بزرگ را یافته‌اند بیشترین و شدیدترین عشق را برای او می‌گذارند. در مناجات شعبانیه می‌خوانیم: الهی لم‌یکن لی حول فانتقل به عن معصیتک الا فی وقت ایقظتنی لمحبتک» خدایا من توان گذشت و انتقال از معاصی و کشش‌های آلوده را ندارم، مگر آنکه تو من را با عشق بزرگتر خودت بیدارم‌ سازی.

2- پاسخ مناسب به نیازها: انسان‌ها باید با تأمین مناسب به نیازهای خویش پاسخی مناسب دهند. پاسخ باید در حد برطرف شدن نیاز باشد که امری طبیعی، معقول و شرعی است. زیرا پس‌ از نیاز دو مرحله‌ میل و هوس نیز وجود دارد که خارج از حد نیاز طبیعی، داخل دو میل و هوس می‌شود که بسیار خطرناک و سرآغاز سقوط و هلاکت آدمی است.

3- با اشتغال کامل: فرصت‌های خالی و بیکاری کانون فساد و فرصتی برای شیطان به شمار می‌آید. در روایات آمده است: «المؤمن مشغول» مؤمن همیشه مشغول کاری است. همچنین در برخی روایات تأکید شده است که فکر را مشغول کن بیش از آنکه شما را مشغول سازد. بنابراین انسان نمی‌تواند در حالت خلأ زندگی کند. اگر به کار درست مشغول نشود، درگیر کارهای نادرست خواهد شد. قرآن کریم نیز می‌فرماید: «فاذا فرغت فانصب» پس چون فراغت و آسایش یافتی بکوش و آرام نگیر (شرح- 7)

4- با ایجاد فراموشی و برکناری از صحنه‌ها و فضاهای تحریک‌کننده: صحنه‌ها و محیط‌های آلوده در ایجاد آلودگی‌ها بسیار مؤثرند. در داستان حضرت یوسف(ع) مشاهده می‌کنیم که ایشان دو کار را با هم انجام داد 1- فرمود: معاذالله و به خدا پناه برد 2- از صحنه و فضای آلوده گریخت. از همین‌روست که شارع مقدس از خلوت دو نامحرم منع کرده است.

5- با یادآوری از کسانی که مؤثر، محترم و دلنشین‌اند: یاد بزرگانی که در عرصه جهاد اکبر قهرمانانه پیروز میدان بوده‌اند، به غیرت و همت آدمی جانی دوباره می‌بخشد و گام‌های سست و خمود او را به راه سلوک می‌کشاند. همچنین دل سپردن به سخنان واعظان عامل و رهرو دلنشین و اثربخش است و از آلودگی‌ها مصونیت بخشیده و او را به راه می‌کشاند.

روزنامه کیهان

تاریخ انتشار: چهارشنبه 3 آبان ماه 1396

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

Powered by TayaCMS