دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

گناهان مضاعف مقلدان دشمنان دين

No image
گناهان مضاعف مقلدان دشمنان دين

در قيامت کساني که مقلد دشمنان پيامبران بودند، از خداوند مي خواهند تا اين رهبران گمراه را دوبرابر عذاب کند. آنان مي گويند: رَبَّنَا إِنّا اَطَعْنَا سَادَتَنَا وَ كُبَرَاءَنَا فَاَضَلُّونَا السَّبيلاَ رَبَّنَا آتِهِمْ ضِعْفَيْنِ مِنَ الْعَذَابِ وَالْعَنْهُمْ لَعْنًا كَبِيرًا ؛ پروردگارا، ما رؤسا و بزرگ تران خويش را اطاعت كرديم و ما را از راه به در كردند. پروردگارا، آنان را دو چندان عذاب ده و لعنتشان كن لعنتي بزرگ. (احزاب، آيات 67 و 68)

    اما خداوند در آيه 38 سوره اعراف در بيان پاسخ به اين درخواست ها مي فرمايد: كُلَّمَا دَخَلَتْ اُمَّه لَّعَنَتْ اُخْتَهَا حَتَّي إِذَا ادَّارَكُواْ فِيهَا جَمِيعًا قَالَتْ اُخْرَاهُمْ لاُولاَهُمْ رَبَّنَا هَوُلاء اَضَلُّونَا فَآتِهِمْ عَذَابًا ضِعْفًا مِّنَ النَّارِ قَالَ لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَلَكِن لاَّ تَعْلَمُونَ؛ هر بار كه امّتي در آتش درآيد، همكيشان خود را لعنت كند، تا وقتي كه همگي در آن به هم پيوندند، آنگاه‌ پيروانشان درباره پيشوايانشان مي‌گويند: «پروردگارا، اينان ما را گمراه كردند، پس دو برابر عذاب آتش به آنان بده.» خدا مي‌فرمايد: «براي هر كدام عذاب‌ دو چندان است ولي شما نمي‌دانيد.»

    علت دو چندان بودن عذاب نسبت به رهبران گمراه مشخص است؛ زيرا آنان دو گناه داشتند: 1. ضال و گمراه شدند ؛ 2. اضلال و گمراه کردند. خداوند مي فرمايد: «ضَلُّوا وَ اَضَلُّوا(مائده، آيه 77)

    اما درباره علت مضاعف بودن عذاب مقلدان بايد گفت که آنان نيز دو گناه داشتند: 1. ضال و گمراه شدند؛ 2. رهبران گمراه را تقويت کردند و به آنها ارزش و اعتبار بخشيدند.

    اگر مقلدان گمراه دنبال رهبران گمراه نمي رفتند، آنان تقويت نمي شدند و در خانه پيامبران (ع) بسته نمي شد و پيامبران مظلوم واقع نمي شدند.

    در زمان اهل بيت (ع)نيز کساني که به در خانه ديگران از غيراهل بيت عصمت و طهارت(ع) رفتند با اين عمل خويش دو گناه مرتکب شدند، يکي گمراه شدند و ديگر آنکه موجبات بسته شدن در خانه اهل بيت را فراهم آورده و در تقويت رهبران گمراه کمک کردند.

    علي بن ابي حمزه بطائني مي گويد: دوستي داشتم که ازکاتبان بني اميه بود. روزي به من گفت: از امام صادق(ع) اذن دخول برايش بگيرم. پس آن حضرت (ع) اذن داد. زماني که وارد شد سلام کرد و نشست و سپس گفت: فدايت گردم! من در ديوان اين قوم هستم و از دنيايشان مال بسياري به دست آوردم ولي از مطالب و افکار و انديشه هايشان چشم پوشي کردم و گرايشي ندارم.

    حضرت (ع) فرمود: اگر بني اميه کساني را نداشتند که برايشان بنويسند و انفال را گرد آوردند و به نفع آنان بجنگند و در جماعت ايشان حاضر شوند، نمي توانستند حق ما را سلب کنند و اگر مردم آنان (بني اميه) و هر آنچه در دستشان است را رها مي کردند، چيزي را نمي جستند مگر به آن مي رسيدند. (کافي، ج 5، ص 106، چاپ اسلاميه)

     امام (ع) به آن مرد شامي اموي فرمود، شما باعث شديد که در خانه ما بسته شد و اگر شما نمي رفتيد و دستگاه اموي را تقويت نمي کرديد، در خانه ما بسته نمي شد!

     بنابراين همين ها که دنباله رو مستکبران و ظالمان و غاصبان هستند، اينها هم دو گناه کردند: يکي اينکه خود آن معصيت را مرتکب شدند و آن عمل را انجام دادند، دوم اينکه مسير رهبري اهل بيت(ع) را بستند و عوض کردند.

   

     روزنامه كيهان، شماره 21029 به تاريخ 20/1/94، صفحه 6 (معارف)

مقاله

جمع آوری و تدوین رسول غفارپور

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

آیا در قرآن آیه ای بر ولایت و امامت حضرت علی (علیه السلام) وجود دارد؟

آیا در قرآن آیه ای بر ولایت و امامت حضرت علی (علیه السلام) وجود دارد؟

بنا به نقل مفسرین و مورخین عامه و خاصه آیات زیادى (بیش از سیصد آیه )درباره ولایت على(علیه السلام) و فضائل و مناقب آن حضرت در قرآن کریم آمده است که نقل همه آنها از عهده این پاسخ خارج است لذا ما در اینجا فقط به نقل چند مورد از کتب معتبره اهل سنّت اشاره مى نمائیم:
آشنایی با اهل بیت (ع)

آشنایی با اهل بیت (ع)

پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) و اهل بیت او، زیباترین واژه و برترین مخلوقات، نزد مسلمانان جهانند.
چرا اهل سنت، اهل بیت پیامبر(ص) را قبول ندارند

چرا اهل سنت، اهل بیت پیامبر(ص) را قبول ندارند

واقعیت آن گونه نیست که سؤال کننده تصور کرده است، بلکه اهل سنت اهل بیت پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم را قبول دارند؛ یعنى علم، تقوا و کرامات ایشان را قبول دارند
حسن و قبح ذاتی و عقلی

حسن و قبح ذاتی و عقلی

این مساله ازمسائل مهم و زیر بنایی علم کلام است که‌در عین حال می‌توان از آن در پاره‌ای از علوم بهره گرفت و به عنوان اصل موضوعی ‌و قاعده ثابت‌ شده در علم کلام، از آن‌استفاده برد مانند علم اخلاق و علم اصول.
پیوند "ایمان" و "عمل" از منظر آخرین پیامبر خدا

پیوند "ایمان" و "عمل" از منظر آخرین پیامبر خدا

عنصر "ایمان" در روان‌شناسی شخصیت انسان بر اساس آموزهای دینی از جایگاه عالی برخوردار است.
Powered by TayaCMS