دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تدریس آیت الله مسلم ملکوتی

No image
تدریس آیت الله مسلم ملکوتی

پرنشاط در عرصه تدریس

آیت الله ملکوتى از همان دوران ابتدایى تحصیل در سراب و تبریز، اهتمام کم نظیرى به تدریس داشت. او در کنار تحصیل، آموخته هاى خویش را به طلاّب و روحانیون دیگر تعلیم مى داد و در طول تدریس در حوزه هاى علمیه سراب، تبریز، قم، مشهد و نجف، طلاّب و روحانیون بسیارى را تعلیم و تربیت نمود و هم اکنون اغلب شخصیت هاى برجسته حوزوى و بیشتر روحانیونى که در مسئولیت هاى سیاسى و اجرایى کشور فعالیّت مى کنند، از این عالم تلاش گر بهره برده اند و از شاگردان وى به شمار مى آیند. او در اوایل دهه سى، در حوزه علمیه قم، از استادان برجسته سطوح عالى به شمار مى آمد و از این جهت، مورد توجه مراجع بزرگوار و طلاّب و روحانیون این حوزه بود. وى علاوه بر کتاب هاى رسائل، مکاسب و کفایه، کتاب شفاى بوعلى را در قم براى طلاّب تدریس مى کردبه طورى که آوازه علمى وى به حوزه نجف رسیده بود. از این رو، چون وارد این حوزه کهن شیعى شدبا این که تصمیم داشت تنها به استفاده علمى از محضر بزرگان این حوزه بسنده کند و تدریس را موقتاً کنار بگذارد، امّا به مجرد ورود به نجف، طلاّب و روحانیون پروانه وار به دور شمع وجودش حلقه زدند و او را به تدریس و تعلیم علمى واداشتند از این رو، وى در حوزه نجف، در مقبره میرزاى شیرازى به تدریس رسائل، مکاسب، کفایه شرح اشارات، شرح منظومه، اسفار ریاضیات و علم هیئت همّت گماشت. آیت الله ملکوتى علاوه بر فقه و اصول، در فلسفه نیز صاحب نظر است و بر کتاب هاى اسفار، منظومه سبزوارى و شفاى بوعلى حاشیه نگاشته است. آفاق وجودى او با نام «میرزا مسلم سرابى»، حوزه نجف را تحت شعاع قرار داده بود. تدریس فلسفه او در حوزه نجف شهره آفاق شد و این در حالى بود که در اثر مخالفت برخى محافل، تدریس فلسفه در این حوزه ممنوع بود و کرسى درس فلسفه شخصیت هاى بزرگى همچون، شیخ صدراى بادکوبه اى و میرزا باقر زنجانى به تعطیلى و انزوا کشانده شده بود اما جسارت علمى، اهتمام ذاتى و اعتقاد قلبى او به راه و مبانى خویش از یک سو و حمایت و عنایت برخى مراجع تقلید از شخصیت علمى وى از سوى دیگر، آیت الله ملکوتى را در ادامه مسیر مقاوم و استوار ساخت و او توانست تا آخرین روز اقامت خود در آن حوزه،در کنار فقه، اصول و... همچنان به تدریس فلسفه ادامه دهد به گونه اى که فلسفه او در نجف در این اواخر، منحصر به فرد شده بود.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS