دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب جامعه برتر

کتاب «جامعه برتر» با نگاهی عمیق و نو در کلمات گهربار امیرالمؤمنین علیه السلام، بحث امر به معروف و نهی از منکر را مورد بررسی قرار داده است.
کتاب جامعه برتر
کتاب جامعه برتر

کتاب «جامعه برتر» با نگاهی عمیق و نو در کلمات گهربار امیرالمؤمنین علیه السلام، بحث امر به معروف و نهی از منکر را مورد بررسی قرار داده است.

این کتاب پس از یک مقدمه تحت عنوان سخن پژوهشکده و یک پیش گفتار، در هفده بخش تنظیم شده است. در پیش گفتار، خوانند با جایگاه امر به معروف و نهی از منکر آشنا می شود.

در بخش اول، فلسفه و آثار امر به معروف و نهی از منکر مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش دوم، پیش گامان این امر خطیر مطرح شده اند. موضوعاتی مثل: مساله شناخت، منکرشناسی، هزینه های امر به معروف و نهی از منکر، وظیفه کتاب برای مبلغان

شهروندان در برابر آمر و ناهی، ویژگی های پاسداران معروف، راه کارهای تاثیرگذاری و... از جمله مباحثی است که در بخش های مختلف این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

پاسداری از معروف و پیکار با منکر از وظایف عمومی انسان ها و نشان زنده بودن افراد و نهادهای تشکیل دهندۀ جامعۀ اسلامی است.

جامعۀ اسلامی بر اساس باورها، قوانین و آرمان های مشترک تشکیل شده است و بر محور توحید، تعاون و عدالت می چرخد.

این جامعه بر اساس زبان، نژاد، تاریخ، رنگ و سرزمین واحد پدید نیامده است، بلکه ریشه در اصول عقیدتی مشترک، پذیرش نظام حقوقی واحد و آرمان های مشترک دارد. تخلف هر کدام از شهروندان از اصول مشترک و ارتداد از مبانی فکری و بی اعتنایی به قانون الهی، رشته های وحدت، احسان و عدالت را در جامعۀ دینی می گسلد و اقتدار دولت دینی را مورد هجوم قرار می دهد. بر این اساس امنیت اجتماعی و اقتدار دولت دینی در گرو امر به معروف و نهی از منکر است.

امروزه این دو فریضۀ بزرگ به دو نوع کار «نظری – پژوهشی» و «برنامه ریزی – اجرایی» نیاز فراوان دارد. پژوهشکدۀ باقرالعلوم (علیه السّلام) با همکاری ستاد احیاء و امر به معروف و نهی از منکر تاکنون برای تبیین اهمیت، روش، اهداف و مراحل این دو فریضۀ برتر گام هایی برداشته است. از جملۀ این گام ها کتاب «جامعه برتر» است که گذری بر سیرۀ امام علی (علیه السّلام) در امر به معروف و نهی از منکر می باشد.


این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS