مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
سلام. در اینکه ائمه انسانهای بسیار بزرگی بودند شکی نیست ولی در مورد معصومیت آنها شک و شبهه بسیار است. یعنی مبری بودنشان از خطا و گناه. داشتن غلام و کنیز (برده داری) اگر گناه و اشتباه و خطا نیست پس چیست؟ چون هیچ انسانی راضی به اسارت و بردگی نیست و اگر می خواستند خدمت کنند می توانستند آزاد باشند و خدمت کنند. برده و کنیز و غلام از هر گونه حق مالکیت و رای و نظر و... محروم بوده است. پس کسی که برده دارد معصوم نیست. لطفا در این مورد توضیح دهید. پاسخگو:سید طاهر حسینی
24 آبان 1393, 14:9
سلام. در اینکه ائمه انسانهای بسیار بزرگی بودند شکی نیست ولی در مورد معصومیت آنها شک و شبهه بسیار است. یعنی مبری بودنشان از خطا و گناه. داشتن غلام و کنیز (برده داری) اگر گناه و اشتباه و خطا نیست پس چیست؟ چون هیچ انسانی راضی به اسارت و بردگی نیست و اگر می خواستند خدمت کنند می توانستند آزاد باشند و خدمت کنند. برده و کنیز و غلام از هر گونه حق مالکیت و رای و نظر و... محروم بوده است. پس کسی که برده دارد معصوم نیست. لطفا در این مورد توضیح دهید. پاسخگو:سید طاهر حسینی
پرسش:
سلام. در اینکه ائمه انسانهای بسیار بزرگی بودند شکی نیست ولی در مورد معصومیت آنها شک و شبهه بسیار است. یعنی مبری بودنشان از خطا و گناه. داشتن غلام و کنیز (برده داری) اگر گناه و اشتباه و خطا نیست پس چیست؟ چون هیچ انسانی راضی به اسارت و بردگی نیست و اگر می خواستند خدمت کنند می توانستند آزاد باشند و خدمت کنند. برده و کنیز و غلام از هر گونه حق مالکیت و رای و نظر و... محروم بوده است. پس کسی که برده دارد معصوم نیست. لطفا در این مورد توضیح دهید. پاسخگو:سید طاهر حسینی
پاسخ:
پاسخ این سوال در چند بخش ارائه میشود: دلایل فراوانی بر عصمت ائمه (علیهالسّلام) وجود دارد. ما در اینجا دو مورد از دلایل یاد شده، یکی دلیل عقلی و یک دلیل نقلی، را به طور بسیار مختصر بیان میکنیم؛ امّا قبل از بیان دو استدلال یاد شده، توجه به دو نکته مهم ضروری است: یکی اینکه، پس از آن که مطلبی را با دلایل عقلی یا نقلی ثابت کردیم اگر در مورد آن شک و شبههای پیدا شد باید سعی کنیم جواب و توجیه منطقی آن شبهه را پیدا کنیم نه اینکه از یک امر قطعی و یقین به خاطر یک امر ظنی، دست بکشیم؛ تعصب در امور قطعی پسندیده و نیکوست؛ بنابراین اگر عصمت ائمه بر اساس دلایل عقلی و نقلی بر ایمان ثابت شد، دیگر تعصب بر آن اشکالی نخواهد داشت و این تعصب نه تنها مذموم نخواهد بود بلکه پسندیده نیز خواهد بود. تعصب زمانی مذموم است که از امور باطل یا شبهاتی که از باطل برمیخیزد، برخاسته باشد. دیگر اینکه وقتی که تمامی مسلمانان به عصمت پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) معتقدند و اعتقاد به عصمت را در مورد پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) به عنوان یک انسان، غلوّ نمیدانند، در مورد عصمت ائمه نیز باید چنین باشد چرا که دلایل ما بر عصمت ائمه همان دلایلی است که بر عصمت انبیاء اقامه شده است به جز در عصمت وحی. أ) دلیل عقلی بر عصمت ائمه: یکی از دلایل عقلی بر عصمت ائمه برهان حفظ شریعیت است؛ به این توضیح که حفظ شریعت واجب است زیرا اعتقاد و التزام به اسلام تا قیامت در گروه حفظ آن است و این امر جز با وجود دائمی امام معصوم (علیهالسّلام) امکانپذیر نخواهد بود. توضیح: قرآن کریم نخستین منبع شریعت است که خداوند وعده فرموده آنرا حفظ کند و چنین کرده است قرآن اصول و کلیات شریعت اسلام را در بردارد ولی تفصیل احکام شریعت به تبیین و تعلیم پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) واگذار شده است. با مراجعه به احادیث نبوی که با سند درست روایت شده باشند روشن میشود که تفصیل تمامی احکام شریعت در سنّت نبوی نیز یافت نمیشود چرا که مناسبت بیان آنها نبوده است، در ضمن باید کسی بوده باشد تا سنت پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) را نیز بدون هیچ اشکالی از جمله نیسان و فراموشی به دست ما برساند و خود نیز بتواند در هر زمانی مسائل جدید اسلامی را بیان کند. او در این بیان باید معصوم و از خطا به دور باشد تا شریعت درست به دست نسلهای بعدی برسد و از انحراف در دین جلوگیری شود؛ (اجتهاد در دین به وسیله علما در مواردی دچار خطا میشود لذا نمیشود به اجتهاد علما در حفظ شریعت اعتماد کامل داشت....). ب) دلیل نقلی: در قرآن کریم آیات فراوانی وجود دارد که بیانگر لزوم عصمت ائمه (علیهالسّلام) میباشد؛ خداوند در سوره بقره میفرماید: «وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّیَّتِی قَالَ لاَ یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ»(بقره/124) «زمانی که ابراهیم نبی (علیهالسّلام) از آزمایشات الهی سربلند بیرون آمد به او گفتیم ک تو را برای مردم امام قرار دادیم. ابراهیم (علیهالسّلام) سؤال کرد: آیا درمورد من نیز چنین میکنی؟ خداوند فرمودند: که عهد من به هرگز ظالمین نمیرسد» فخر رازی عالم معروف سنّی میگوید: «إن جاعلک للناس اماما» بر معصوم بودن از همه گناهان دلالت میکند زیرا امام کسی است که به او اقتدا میشود، پس اگر عصمت نداشته بادش و از او گناهی سر زند، پیروی از او در آن گناه واحب میشود» از طرف دیگر از «لاینال عهدی الظالمین» نیز عصمت امام مشخص میشود، چرا که هر کسی حتی یک گناهکند طبق فرموده قرآن لفظ ظالم بر او صدق میکند. «وَمَن یَتَعَدَّ حُدُودَ اللّهِ فَأُوْلَـئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ» (بقره/229) و شخص ظالم شایسته امامت نیست. بخش دوم: بخش دیگر سؤال شما درباره بردهداری بود. قبل از پاسخ این سؤال و توضیح مطلب چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد: نکته اول: از آنجا که شما شبههای در ذهن داشتید و نتوانستید جوابی برای آن چند نکته پیدا کنید از آن به گناه تعبیر کردید و گفتید چون ائمه برده داشتند سپس گناه کاربودند؛ در حالی که شما باید ابتدا اصل گناه بودن بردهداری را در اسلام ثابت میکردید و بعد نتیجه میگرفتید کسی که برده داشته باشد گناه کار است؛ حال آنکه در قرآن آیات فراوانی به بیان احکام بردهداری پرداخته است بدون آنکه از آن به گناه یاد کند یا نفی نماید. نکته دیگر اینکه تمام مسلمانان عصمت پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) را قبول دارند و پیامبر نیز عبد و کنیز داشتند؛ قاریه قبطیه یکی از همسران پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) ام ولده بوده و ابراهیم را برای پیامبر؛ به دنیا آورد. اسلام بردگی را به کلی ملغی نکرد و طی یک حکم قطعی و عمومی آزادی همه آنها را اعلام ننمود؛ بلکه، با برنامه دقیق و زمانبندی شده برای آزادی بردگان اقدام کرد تا عکسالعمل نامطلوبی در جامعه به وجود نیاورد. اگر نظام غلطی بافت در جامعه حاکم باشد، ریشهکردن آن نیاز به زمان دارد و هر حرکت حساب نشدهای نتیجه معکوس خواهد داشت. چه بسا دستور اسلام به آزادی یکباره بردگان باعث تلفشدن عده بسیاری از آنها که کسب و کار مستقل و نه خانه و وسیلهای برای ادامه زندگی داشتند، میگردید؛ آزادی یکباره این عده عظیم حتی نظم جامعه را نیز مختل میکرد. اسلام با برنامهریزی تدریجی زمینه آزادی همه بردگان را فراهم آورده بنابراین با گذر زمان از تعداد بردگان کاسته شد تا پدیده برخی بردهداری از جامعه اسلامی ریشهکن شد. راههای اسلام برای ریشهکن کردن بردگی عبارتند از: 1) بستن سرچشمههای بردگی: به این معنا که اسلام راههای بردهگیری افراد را بست و تنها اسیرانی را که در جنگ به اسارت گرفته میشد مجوز اسیر گرفتن آنها را، آن هم در صورت اجازه رهبر جامعه اسلامی و بنابر مصلحت جامعه، صادر نمود؛ 2) گشودن دریچه آزادی: اسلام دریچه آزادی: اسلام با برنامههای زیادی بمانه آزادی بردگان را فراهم نمود. مواردی مثل: یکی از مصارف هشتگانه زکات قراردادن (توبه/60) از صدقات، کفاره روزه و ظهار و قتل خطائی و سوگند دروغ و ... قراردادن (مجادله/3، مائده/89، نساء/92) و یا آزادی ام ولد و آزادی عبد مبعّض و آزادی عبدی که مولا به او آسیبی برساند (مثل بریدن گوش او) و آزادکردن بردگان را از مهمترین عبادات قرار داده است. و آزادکردن برده را عبور از عقبه خطرناک قیامت بیان میکند «و ما ادرئک ماالعقبه، فک الرقبه». بخش سوم: قسمت دیگر سؤال شما در مورد اهل بیت (علیهالسّلام) و بردهداری آنها بود؛ درست است که ائمه (علیهالسّلام) از بردگان برای کارهای خود استفاده میکردند ولی سیره ائمه در گرفتن عبد و مولا به آن معنی که در ذهنمان میباشد، نبوده است. ائمه (علیهالسّلام) بردگان را تحت حمایت خود قرار میدادند و آنها را تربیت اسلامی میکردند و به جامعه نیز نوع برخورد با بردگان را آموزش میدادند. در روایات داریم که علی (علیهالسّلام) هزار برده از دسترنج خود آزاد کرد «اعتق الف مملوک ص کدّیده». عشق قنبر، غلام علی (علیهالسّلام) به او معروف است؛ او صلابت و نرمی علی (علیهالسّلام) هر دو را دوست میداشت. علی (علیهالسّلام) لباس گرانتر و زیباتر را به قنبر میداد و ارزانتر را خود میپوشید و در جواب قنبر میگفت: تو جوان هستی و؛ «أنا استحیی من ربّی أن أتفضل علیک؛ سمعت رسول الله (صلیاللهعلیهوآله) یقول: البسوهم مما تلبسون و أطعموهم مما تأکلون ...» «یعنی از خدای خود شرم دارم که بر تو برتری بجویم، از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) میشنیدم که میفرمود: به آنها از همان لباس که خود میپوشید. و همان غذایی بدهید که خود میخورید» امام سجاد (علیهالسّلام) مکتبی را در دوران خفقان بنیامیه به وجود آورد و آن این بوده که ایشان بندهگان زیادی میخرید و آنها را تربیت کرده و به هر بهانهای آزاد میکردند و باقی مانده آنها را در شب عید فطر هر سال آزاد میکرد و سال بعد دوباره چنین میکردند. در بخش آخر سؤال خود گفته بودید که چرا معصومین از همان اول آنها را آزاد نمیکردند و یا به عنوان خدمتکار با یک حقوقی قرار نمیدادند تا به این ترتیب هم آنها آزاد باشند و هم تربیت اسلامی شوند. این کار معصومین (علیهالسّلام) میتواند چند دلیل داشته باشد از جمله: اوّلاً، تسلط روی عبد بسیار بیشتر از تسلط بر روی خادم آزاد است، اگر آنها را از همان اوّل آزادی میکردند هدفی که ائمه (علیهالسّلام) داشتند به اینکه آنها را تربیت اسلامی میکنند و نیز جامعه را آموزش دهند که با بردهها چگونه عمل کنند، انجام نمیشد. ائمه از بردهها مبلّغ دینی و انسان آزاداندیش میساختند و به جامعه نیز میآموختند که برده را همان ابتدا رها نکنند بلکه بعد از تربیت آنها به آنها از اموالی که خدا به آنها داده؛ بدهند سپس آزادشان کنند. ثانیاً، اگر آنها را از همان اول آزاد میکردند و از آنها به عنوان خادم با یک مقرری استفاده مینمودند خیلی از آنها که هنوز طعم عطوفت و رأفت و علم ائمه (علیهالسّلام) را نچشیده بودند (خصوصاً با توجه به اینکه بسیاری از آنها حتی مسلمان هم نبودند) دلیل نمیدیدند که بمانند و خادم باشند و تربیت اسلامی شوند. ثالثاً، ائمه (علیهالسّلام) آنچنان به بردهها احترام میکردند که در موارد زیادی آنها حاضر نمیشدند از نزد ائمه (علیهالسّلام) بروند آنها عملاً فرقی با فرد آزاد نداشتند و به عنوان عضوی از اعضاء خانواده محسوب میشوند، مانند قنبر؛ با آنکه علی (علیهالسّلام) هزار بنده آزاد کرده بود اما او تا آخر نزد علی ماند و بعد از ایشان در راه علی (علیهالسّلام) به شهادت رسید.
سلام. در اینکه ائمه انسانهای بسیار بزرگی بودند شکی نیست ولی در مورد معصومیت آنها شک و شبهه بسیار است. یعنی مبری بودنشان از خطا و گناه. داشتن غلام و کنیز (برده داری) اگر گناه و اشتباه و خطا نیست پس چیست؟ چون هیچ انسانی راضی به اسارت و بردگی نیست و اگر می خواستند خدمت کنند می توانستند آزاد باشند و خدمت کنند. برده و کنیز و غلام از هر گونه حق مالکیت و رای و نظر و... محروم بوده است. پس کسی که برده دارد معصوم نیست. لطفا در این مورد توضیح دهید. پاسخگو:سید طاهر حسینی
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
سلام. در اینکه ائمه انسانهای بسیار بزرگی بودند شکی نیست ولی در مورد معصومیت آنها شک و شبهه بسیار است. یعنی مبری بودنشان از خطا و گناه. داشتن غلام و کنیز (برده داری) اگر گناه و اشتباه و خطا نیست پس چیست؟ چون هیچ انسانی راضی به اسارت و بردگی نیست و اگر می خواستند خدمت کنند می توانستند آزاد باشند و خدمت کنند. برده و کنیز و غلام از هر گونه حق مالکیت و رای و نظر و... محروم بوده است. پس کسی که برده دارد معصوم نیست. لطفا در این مورد توضیح دهید. پاسخگو:سید طاهر حسینی
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
پرسش و پاسخ
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
آیا حضرت محمد(صلى الله علیه وآله) شیعه بوده یا سنى؟
24 آبان 1393, 14:9
نماز تروایح سنت است یا فرض و چرا شیعیان تراویح نمىخوانند؟ اگر کسى تراویح را ترک کند آیا به روزهاش ضرر مىرسد؟
24 آبان 1393, 14:10
حقوق حیوانات از نظر پیامبر(صلی الله علیه و آله) چیست و آیا حیوانات رستاخیز دارند؟
24 آبان 1393, 14:10
آیا پدر و مادر می توانند ارث دختر و پسر را تغییر بدهند و دیگر اینکه آیا می توانند وصیت کنند که به یکی بیشتر و به دیگری کمتر بدهند؟
24 آبان 1393, 14:10
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS