دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آداب احترام به واردان در مجالس

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هنگامی که به شما گفته شود: مجلس را وسعت بخشید، وسعت بخشید.
آداب احترام به واردان در مجالس
آداب احترام به واردان در مجالس

آداب احترام به واردان در مجالس

قال الله تعالی: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذا قِیلَ لَکُمْ تَفَسَّحُوا فِی الْمَجالِسِ فَافْسَحُوا» مجادله/11.

در قرآن مجید کرارا در کنار مسائل مهم، به آداب معاشرت از جمله آداب اسلامى مجالس اشاراتى شده است: آداب تحیت و ورود به مجلس، آداب دعوت به طعام، آداب سخن گفتن با پیامبر(ص) و آداب جا دادن به تازه‌واردان به خصوص افراد با فضیلت و پیشگام در ایمان و علم. این بیان به خوبى نشان مى‌دهد که قرآن براى هر موضوعى در جاى خود اهمیت و ارزش ویژه‌ای قائل است و هرگز اجازه نمى‌دهد آداب انسانى به‌خاطر بى‌اعتنایى افراد زیر پا گذارده شود.

قرآن کریم خطاب به مؤمنان می‌فرماید:

«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذا قِیلَ لَکُمْ تَفَسَّحُوا فِی الْمَجالِسِ فَافْسَحُوا یَفْسَحِ اللَّهُ لَکُمْ...»[1]

«اى کسانى که ایمان آورده‌اید! هنگامى که به شما گفته شود مجلس را وسعت بخشید (و به تازه واردها جا دهید) وسعت بخشید، خداوند (بهشت را) براى شما وسعت مى‌بخشد...»

یکى از آداب مجلس این است که وقتى تازه واردى داخل مى‌شود، حاضران جمع و جورتر بنشینند و براى او جا باز کنند؛ مبادا شخص تازه وارد سرگردان، و احیانا خسته و شرمنده شود. این موضوع یکى از وسائل تحکیم پیوندهاى محبت و دوستى است‌؛ چون گاهى مجلس آن چنان مملو است که بدون برخاستن بعضى، جا براى دیگران پیدا نمى‌شود و یا اگر جایى پیدا شود، مناسب حال آنها نیست؛ لذا در ادامه‌ی آیه مى‌افزاید:

«وَ إِذا قِیلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا...»[2]

« و هنگامى که به شما گفته شود برخیزید، برخیزید...»

به این معنا که هنگام برخاستن علت‌جویی نکنید و ناراحت نشوید؛ چرا که گاهی تازه‌واردها از شما براى نشستن سزاوارترند؛ به خاطر خستگى مفرط، کهولت سن، یا به دلیل احترام خاصى که دارند و جهات دیگر. اینجاست که باید حاضران ایثار کنند و این ادب اسلامى را رعایت نمایند. همان‌طورکه در شأن نزول آیه مطرح شده، پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) به جمعى از کسانى که نزدیک او نشسته بودند دستور داد جاى خود را به جمعى از تازه‌واردان بدهند که از مجاهدان جنگ بدر بودند و از نظر علم و فضیلت بر دیگران برترى داشتند.

اشاره‌ی قرآن به اینست که اطاعت از این دستورات، رسیدن به یک هدف مقدس الهى و احترام به پیشگامان در ایمان و علم بوده است‌؛ پس اینکه گروهى این آداب را با طیب خاطر و از صمیم دل انجام مى‌دهند و گروهی دیگر با کراهت و ناخشنودى و یا براى ریا و تظاهر، در پایان آیه مى‌افزاید: «خداوند به آنچه انجام مى‌دهید آگاه است.»‌

در کتب احادیث نیز صدها روایت درباره‌ی آداب معاشرت با دیگران از پیامبر گرامی اسلام و ائمه‌ی معصومین: نقل شده و نشان مى‌دهد که اسلام تا چه حد در این مسائل حساس، باریک‌بین و حتى سختگیر است. طرز نشستن، سخن گفتن، تبسم کردن، مزاح نمودن، اطعام کردن، نامه نوشتن، نگاه کردن به دوستان و... از جمله نکته‌های ریز و حساسی است که در روایات مورد توجه قرار گرفته و دستورهایى در هر زمینه داده شده است.[3]

امام صادق(ع) از امیر مؤمنان على(ع) نقل می‌کنند که فرمودند:

«لِیَجْتَمِعْ فِی قَلْبِکَ الِافْتِقَارُ إِلَى النَّاسِ وَ الِاسْتِغْنَاءُ عَنْهُمْ یَکُونُ افْتِقَارُکَ إِلَیْهِمْ فِی لِینِ کَلَامِکَ وَ حُسْنِ سِیرَتِکَ وَ یَکُونُ اسْتِغْنَاؤُکَ عَنْهُمْ فِی نَزَاهَةِ عِرْضِکَ وَ بَقَاءِ عِزِّک‌»[4]

«باید در قلب تو نیاز به مردم و بى نیازى از آنها جمع باشد نیازت در نرمى سخن، و حسن سلوک تجلى کند، و بى‌نیازیت در حفظ آبرو و عزت نفس.»

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

امام علی (علیه‌السلام) فرمود: «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید»
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: «ثواب صله رحم را از ثواب همه اطاعات زودتر میدهند» الکافی، ج 4 ص 68، ح 2(
عن ام البنین (علیها السلام): «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»

عن ام البنین (علیها السلام): «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»

حضرت ام البنین (علیها السلام): «از ابا عبدالله الحسین (ع) به من خبر بده! …فرزندانم و تمام کسانی که زیر آسمان کبودند، همه به فدای ابا عبدالله الحسین (ع) باد!» (منتهی المقال، ج 2، ص 70؛ تذکره الشهداء، ص 443)
Powered by TayaCMS