دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تقویت نماز در نوجوان‌

تقویت نماز در نوجوان‌ نقش الگوها در جذب‌ کو دکان و نوجوانان به نماز عبدالعظیم شکاری بادی ـ بخش هفتم و پایانی‌...
No image
تقویت نماز در نوجوان‌
تقویت نماز در نوجوان‌ نقش الگوها در جذب‌ کو دکان و نوجوانان به نماز عبدالعظیم شکاری بادی ـ بخش هفتم و پایانی‌ وقتی ببیند که آرامترین و راحت‌ترین شرایط برای پدر و مادر زمانی است که به اذان گوش می‌دهند، زمانی است که می‌خواهند به نماز بایستند، نیز ببینند زیباترین جامه، خوشبوترین و معطرترین لباس در تن پدر و مادر زمانی است که می‌خواهند نماز بخوانند، آن وقت این نماز در صفحه ذهن و روان کودک می‌ماند. این نقش است که خانواده در ظهور رفتار مذهبی دارد. بچه‌ها با دیدن این رفتار، بدون اینکه پدر و مادر بخواهند شروع می‌کند به نمازخواندن و نمازخواندن را دوست خواهد داشت.‌ با توجه به اینکه \"دوره بلوغ مقارن است با تاثیر روز افزون، جنبه انفعالی در روحیات و موارد گسترش سریع افق‌فکری، احساس استقلال، بحران هویت، کوشش برای هم شکلی و انجام کارهای بزرگ و تلاش برای مورد قبول واقع شدن\" پدید آوردن یک اندیشه سالم و درست در ذهن و روان نوجوان و جوان از طریق ارائه الگوهای صحیح ضرورت نام پیدا می‌کند.‌ هوشیاری والدین و مربیان دلسوز و آگاه، این امکان را برای دانش آموز به وجود خواهد آورد که با همانندسازی، بهترین الگوهای رفتاری را برای خود انتخاب کنند، بنابراین شرکت فعالانه مدیران و مربیان در عرصه‌های فرهنگی همچون نماز و ترویج ارزش‌های انسانی و اخلاقی توام با عمل، شناخت معیارهای فضیلت و انسان‌های فاضل را برای کودک و نوجوان آسان‌تر خواهد کرد. چنانچه مدیران، معلمان و مربیان همراه دانش‌آموز در نماز جماعت مدرسه شرکت فعال داشته باشند و در اجرای فرامین الهی و مواظبت در رفتار و گفتار خود کوشش کنند، دانش‌آموز رغبت پیدا خواهد کرد که با علاقه‌مندی بیشتر در نماز حضور یابد. بایستی متوجه این بود که \"الگو بودن رهبران دینی، علمی و مذهبی نقش اساسی را در تکوین شخصیت دانش‌آموزان ایفا می‌کند\" یک تحقیق نشان می‌دهد که 48 درصد کل دانش‌آموزان نوجوان، \"اعقتاد والدین خود به خداوند و عمل به دستورات او در جذب فرزندان به نماز را موثر دانسته‌اند.\"‌ در یک تحقیق دیگر که از 125 نفر دانش‌آموز یک مجتمع آموزشی سؤال شده است. 66 درصد از دانش‌آموزان پسر و 77درصد از دانش‌آموزان دختر علت نمازخوان شدن و یا بودن خود را والدین خود ذکر کرده‌اند که این نشانگر نقش پر اهمیت خانواده و الگوبودن آن برای کودکان و نوجوان است. اگرچه صحبت‌های ما بر سر ارائه الگوهای صحیح برای نوجوان و جوان است تا آنان را نسبت به اقامه فریضه نماز تشویق و ترغیب کند توجه به این نکته نیز قابل تامل است که حتماً بزرگسالان نیز از این امر مستثنی نبوده و نیستند. آنان به نحوی متاثر از الگوهای جامعه هستند. اگر بخواهیم یک حرکت مطلوب در روند جذب کودکان و نوجوانان به نماز ایجاد کنیم ناچاریم به اصلاح روش‌های برخورد خود و الگوهای رفتاری جامعه بپردازیم و با معرفی الگوهای شایسته در جهت تقویت باورهای اعتقادی و مذهبی آنان گام برداریم.
روزنامه اطلاعات

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

دو اسم جامع خداوند

دو اسم جامع خداوند

در فرهنگ قرآنی، الله و رحمن دو اسم جامع الهی است که در بردارنده دیگر اسمای الهی است.
خاطره‌ای بسیار آموزنده و جذاب از رهبر انقلاب درباره اثرات نیکی به پدر و مادر

خاطره‌ای بسیار آموزنده و جذاب از رهبر انقلاب درباره اثرات نیکی به پدر و مادر

من به شما عرض کنم که رعایت حق والدین علاوه بر آثار الهی و اخروی توفیقاتی را هم در زندگی نصیب انسان می‌کند.
چرا امام جعفرصادق(ع) قیام نکرد؟

چرا امام جعفرصادق(ع) قیام نکرد؟

چرا امام صادق(ع) با وجود 4000 شاگرد می‌فرمودند اگر فقط 40 یار می‌داشتم قیام می‌کردم؟
رابطه علم و صبر

رابطه علم و صبر

صبرهای سه گانه، یعنی صبر بر طاعت و صبر از معصیت و صبر بر مصیبت که در روایات آمده، زمانی تحقق می‌یابد که شرایطی فراهم آید.
رابطه ذره با نامتناهی

رابطه ذره با نامتناهی

اول چیزی که انسان در این نشئه دنیا بعد از بلوغ عقلی متوجه آن می‌شود این است که با ذاتی بسیار بسیار لایتناهی و غیر قابل‌وصف و بزرگ سر و کار دارد.

پر بازدیدترین ها

خاطره‌ای بسیار آموزنده و جذاب از رهبر انقلاب درباره اثرات نیکی به پدر و مادر

خاطره‌ای بسیار آموزنده و جذاب از رهبر انقلاب درباره اثرات نیکی به پدر و مادر

من به شما عرض کنم که رعایت حق والدین علاوه بر آثار الهی و اخروی توفیقاتی را هم در زندگی نصیب انسان می‌کند.
«اکراه و اجبار» در چه پرونده هايي و در کدام محاکم پذيرفته مي شود؟

«اکراه و اجبار» در چه پرونده هايي و در کدام محاکم پذيرفته مي شود؟

مطمئناً در دنياي پرتلاطم امروزي، يکي از موضوعاتي که مي تواند جوامع بشري را از اختلافات شخصي و جمعي در امان بدارد، «آشنايي با حقوق متقابل افراد با يکديگر و قانون» است که مهمترين اثر اين آشنايي و آگاهي را مي توان در پيشگيري از وقوع بسياري از مشکلات حقوقي دانست؛ بنابراين، امروز تلاش داريم تا موضوع «اکراه و اجبار» را بررسي کنيم.
حيات طيبه که يک زندگي مطلوب و ايده‌آل قرآني است چگونه براي انسان حاصل مي‌شود؟

حيات طيبه که يک زندگي مطلوب و ايده‌آل قرآني است چگونه براي انسان حاصل مي‌شود؟

حيات طيبه که يک زندگي مطلوب و ايده‌آل قرآني است چگونه براي انسان حاصل مي‌شود؟
بشير و نذير با هم و با تأکيد بر نذير (پرسش و پاسخ)

بشير و نذير با هم و با تأکيد بر نذير (پرسش و پاسخ)

چرا قرآن کريم و پيامبر گرامي اسلام(ص) هم بشير است و هم نذير و کداميک براي اصلاح و ساختن يک جامعه اهميت بيشتري دارد؟
ريشه‌ها و آثار خوارج 2

ريشه‌ها و آثار خوارج 2

اشاره: هفته گذشته به مناسبت شکست داعش، اهميت بازشناسي عقبه فکري آنها مطرح شد و از اين روي به سراغ بخشي از کتاب «جاذبه و دافعه علي(ع)» رفتيم که استاد شهيد به خوارج و آغاز پيدايش و عوارض رفتار و انديشه‌شان پرداخته‌اند.
Powered by TayaCMS