دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آشنایی ایرانیان با فلسفه های جدید غرب

عصر قاجار به دلیل رویارویی جدی ایران با تمدن و استعمار مغرب زمین دارای ویژگی ها و اهمیت خاصی می باشد.
آشنایی ایرانیان با فلسفه های جدید غرب
آشنایی ایرانیان با فلسفه های جدید غرب

عصر قاجار به دلیل رویارویی جدی ایران با تمدن و استعمار مغرب زمین دارای ویژگی ها و اهمیت خاصی می باشد. مواجهه ایران خسته از قتل و غارت افاغنه و سپس جنگ‌های عصر نادرشاه که تمام توان کشور را مصروف خود نموده بود و امکان هر نوع رشد و شکوفایی علمی، فرهنگی و اقتصادی را از آن سلب کرده بود و نیز هرج و مرج ناشی از مرگ کریمخان زند و فروپاشی کلی نظام سیاسی کشور و جنگ‌های متعدد خان قاجار با دیگر مدعیان سلطنت با استعمار قدرتمند غرب که در پی 3 قرن تلاش به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته بود و به دنبال یافتن منابع و نیروی کار ارزان و نیز بازار گسترده و وسیع متوجه شرق شده بود، کشور ما را در موقعیتی حساس قرار داد.

غرب پس از رنسانس دیگر فقط به دنبال بسط سلطه اقتصادی و سیاسی خود بر شرق نبود، بلکه علاوه بر آن موارد، سعی داشت فرهنگ خود را نیز به شرق تحمیل نماید. ایرانیان در جریان جنگ‌های ایران و روس به طور جدی دریافتند که با نیرویی به مراتب قوی‌تر از خود مواجه شده‌اند، لذا به منظور جلب کمک دول اروپایی ـ و نه به منظور شناخت غرب و درک چگونگی پیشرفت کشورهای غربی ـ بدون توجه به فرهنگ مناسبات جدید جهانی متوجه برخی کشورهای اروپایی شدند.

حیرت و واداد‌گی، اولین عکس العمل آن دسته از ایرانیانی بود که به غرب سفر کرده بودند تا حمایت غربیان را در جنگ‌های ایران و روس جلب کنند. با افزایش حضور و نفوذ غرب در ایران، افزایش سفرهای ایرانیان به غرب و نیز شکست ایران در جنگ با روسیه و سپس دست اندازی‌های انگلستان در هرات، افغانستان و جنوب ایران، مساله شناخت غرب و رمز و راز پیشرفت‌های شگرف آن برای جامعه ایرانی جدی تر شد.

حیرت زدگان که همه چیز را از دست رفته تلقی می‌کردند، یکباره تقلید همه جانبه از غرب را توصیه کرده و صراحتا اظهار کردند بی هیچ چون و چرا باید در همه شوون فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از غرب تبعیت کرد. آنان برای نیل به این مقصود تمامی سنت‌ها و هنجارهای فرهنگی جامعه ایران را به سخره گرفتند و ایرانی را موجودی معرفی کردند که فاقد تعقل و تفکر بوده و راهی جز تقلید محض در پیش رو ندارد.

اینان که از فرهنگ اصیل دینی و ایرانی بی بهره و نسبت به فرهنگ غربی نیز کم اطلاع بودند، جامعه ایرانی را به سوی بی هویتی و مسخ فرهنگی رهنمون گشتند.

نگاهی به پیشینه برخی از این افراد نشان می‌دهد که شعار غربگرایی مطلق با منافع مادی و موقعیت‌های سیاسی شخصی آنان ارتباطی تنگاتنگ داشته است. عده‌ای دیگر از افراد جامعه ما به مقابله با هر آنچه رنگ و بویی از غرب داشت، برخاستند و یکباره تمامیت غرب را طرد کردند. عده ای نیز سعی کردند بین دو رویه تمدن غربی و استعمار غربی تفکیک قائل شده و جامعه را تشویق به اخذ وجوه تمدنی غرب و پرهیز از وجوه استعماری آن نمایند. عده ای نیز ضمن تکیه بر سنت‌های اصیل دینی و فرهنگی اسلامی و ایرانی سعی داشتند به تعریف جدیدی از تمدن که برخاسته از سابقه تمدنی جهان اسلام بود، دست یازند.

در هر حال چگونگی مواجهه با غرب که موضوع محوری غرب شناسی، غرب گرایی و غرب ستیزی ایرانیان بوده است، هم اکنون نیز در مباحث نظری جامعه ما جایگاهی ویژه دارد. در کتاب «آشنایی ایرانیان با فلسفه‌های جدید غرب» نویسنده سعی دارد این برخورد فکری و عمق آشنایی ایرانیان با فلسفه غرب در عصر قاجار را تبیین نماید.

«مسیحیت، مشخصه فرهنگ غرب»، مبلغان مسیحی و متکلمان شیعی در عصر جدید، فلسفه در ایران دوره صفوی به روایت شاردن، جهان گرد فرانسوی قرن هفدهم میلادی، گنجینه لغت از قرن 11 هجری، عباس میرزا و مساله تجدد، خاطرات اوژن بوره، نخستین ترجمه فارسی گفتار در روش دکارت، حسینقلی آقا: چهره متجدد عصر قاجار به روایت کنت دو گوبینو، میرزا ملکم خان و اصول نظری نظام پیشنهادی او، میرزا فتحعلی آخوندزاده و فلسفه غرب، افضل الملک کرمانی مترجم رساله گفتار دکارت، قطعاتی چند از یک متن فارسی به قلم افضل الملک کرمانی در تفسیر فلسفه دکارت، ذکر فلاسفه بزرگ غرب در کتاب بدایع الحکم، بدیع الملک میرزا عماد الدوله و...، آقای علی حکیم مدرس زنوزی و بدیع الملک میرزا، بدیع الملک میرزا و علی اکبر مدرس حکمی، خانواده امامقلی میرزا عمادالدوله و پسرش بدیع الملک میرزا و محمدعلی فروغی و سیر حکمت در اروپا عناوین فصول هجده گانه این کتاب است.

نویسنده در قسمتی از پیش درآمد کتاب می‌نویسد: مساله شناخت فلسفه جدید غرب از مساله روابط کلی ایرانیان با کشورهای غربی جدا و مجزا نیست. به همین دلیل نگارنده لازم دیده است زیربنای تاریخی بحث خود را و مواقف مهم آن را به نحوی از قبل روشن و مشخص سازد. این کتاب از آثار دکتر کریم مجتهدی، استاد فلسفه دانشگاه با شمارگان 2000 نسخه برای سومین بار توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و بهای 3200 تومان منتشر شده است.

    روزنامه جام جم، شماره 2964، 18/7/89،صفحه 11(اندیشه)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
رابطه علم و عمل

رابطه علم و عمل

علم و دانش بشری زمانی برای جامعه و مردم سودمند و مفید است که با عمل و اجرا همراه گردد یعنی عالم به علم و دانسته‌های خود عمل کرده و آن را با اشتیاق به دیگران نیز بیاموزد.
الخیر فی ماوقع

الخیر فی ماوقع

برای خیلی‌ها این پرسش مطرح می‌شود که چرا ما هر گاه با مصیبت و گرفتاری مواجه می‌شویم، و نخستین تحلیل و توصیف ما از آن این است که در آن خیری بوده است؟
Powered by TayaCMS