دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آسیب شناسی نظری، عملی و مدیریتی از عوامل ارتقاء کیفی فعالیتهای دینی است

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ضرورتها و راهکارهای تبلیغ و اطلاع رسانی دینی را یادآور شد و ضمن تشریح آسیبهای نظری، عملی و مدیریت تبلیغ، بر چگونگی شکل گیری روش تبلیغ به منظور تأثیر گذاری تأکید کرد و گفت: رفع نواقص در شبکه بزرگ تبلیغ به حضور گسترده نسل جوان منتهی می شود.
No image
آسیب شناسی نظری، عملی و مدیریتی از عوامل ارتقاء کیفی فعالیتهای دینی است
حجت الاسلام دکتر سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر به مناسبت اول تیر ماه روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی و همچنین روز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: تبلیغ دینی جزو اصول اولیه و مورد پذیرش ما در فعالیتهای فرهنگی درون کشور است که یکی از شاخها های مهم فعالیتهای فرهنگی و شاخه های فعالیتهای فرهنگی است. وی افزود: در فعالیت فرهنگی جهان امروز که عصر ارتباطات نام گرفته تعامل و ارتباط فرهنگ دینی بسیار حائز اهمیت است، زیرا به نظر می رسد بشریت از عدم ارتباط صحیح با مکتب وحی و عدم ایمان صحیح در زندگی فردی خود رنج می برد. اگر فعالیت ناب فرهنگی دینی صورت گیرد و ما بتوانیم جوان و نوجوان را در درون مرز و دیگر انسانها را در برون مرزها به سمت پیام بلند اسلام در جهان بینی در ایدئولوژی در رفتارهای فردی و اجتماعی در ارتباط خود و خالق، خود و طبیعت، خود و دیگران، ارتباط انسانها با ماوراء و موجودات مجرد سوق دهیم و این ارتباطها را فراهم کنیم، می توان انتظار داشت رفتار فردی و اجتماعی تحت تأثیر قرار می گیرند. وی با اشاره به تمایز رویکرد انسان مؤمن با فردی که ارتباط خالصانه با خداوند ندارد، اظهار داشت: انسانی را تصور کنید که صبح پیش از حرکت به محل کار خود نماز صبح را ادا کرده و در محضر حق سر سجده گذاشته و عبودیت خود را ثابت کرده است. این اثبات بندگی تفاوت حرکت روزانه او با فردی را روشن می کند که چنین کاری انجام نمی دهد و ارتباط خالصانه ای با خداوند ندارد. حجت الاسلام خاموشی، سازمان تبلیغات اسلامی را یکی از سازمانهای مهم که در عرصه تبلیغ دین فعالیت می کند توصیف و ابراز امیدواری کرد که این سازمان بتواند فرهنگ ناب اسلامی را به جامعه عرضه کرده، جامعه جویای فرهنگ را سیراب و تشنگی آن را فرو بنشاند. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر تشریح آسیبهای تبلیغ و اطلاع رسانی دینی یادآور شد: آسیب ها را می توان به سه بخش علمی، نظری و مدیریتی تقسیم کرد. در بخش نظری اگر ما تفکر ناب را درک نکنیم یا برای ترویج فکر ناب اقدام نکنیم، اندیشه ها جهت نمی یابند، نمی توان با چشم بستن از علوم الهی و تفکر اندیشمندان در طول تاریخ اسلام بخواهیم به فهم اسلام برسیم. وی افزود: به طور حتم باید مفاهیم اسلام را کسانی مطرح کنند که با مکتب وحی ارتباط دارند. ما در درجه اول به خدمت پیامبر عرضه می کنیم که جان ما را سیراب کند. خدمت ائمه طاهرین عرضه می کنیم چرا که آنها معصوم بوده و علم لدنی آنها از ناحیه خداوند متعال بوده است. در زمان غیبت امامان معصوم، به علمای دارای تعریف درست از دین رجوع می کنیم که این تفکر درست را از آنها دریافت کنیم. حجت السلام سید مهدی خاموشی در بخش آسیبهای تصریح کرد: در بررسی این آسیبها باید این پرسشها را از خود بپرسیم که چقدر توانستیم اخلاق اجتماعی مورد پذیرش اسلام را در جامعه بسط و گسترش دهیم. چقدر توانستیم رفتار عبادی صحیح در جامعه را توسعه دهیم و چقدر توانستیم از آسیبها و گناه های فردی و اجتماعی جلوگیری کرده و افراد را نگهبان خود قرار دهیم تا در مقابل آسیبها بتوانند خود حفظی داشته باشند و این امر همان مفهوم تقوا است. چقدر توانستیم جامعه را به سوی تقوا و ورع سوق دهیم اگر جامعه ای دارای تربیت دینی خوب باشد همان نقطه مطلوب ما در بحث توسعه فرهنگ دینی شکل می گیرد. دکتر خاموشی به عنوان بخشی از آسیبهای تبلیغ و اطلاع رسانی دینی آسیبهای مدیریتی را متذکر شد و گفت: برای مثال مشخص نیست هر خطیبی این توانایی را داشته باشد که مخاطب را به خود جلب کند و مشخص نیست که هر مبلغی با هر فن بتواند مخاطب را به خود جذب کند. شکل تبلیغ بسیار مهم است اگر نواقص را در شبکه بزرگ تبلیغ مرتفع نکنیم مجلس بی رونق می شود، حضور نسل جوان کمتر می شود. امرز مخاطبین ما در مجالس و محافل مذهبی اغلب دارای سطح سواد بالایی هستند مبلغین نیز باید دارای سطح سواد بالایی باشند و از لحاظ مطالعات برای همان سخنرانی مخصوص باید پیشینه مطالعاتی خوبی داشته باشد تا کلامی که از روی علم و پژوهش عرضه می شود کاملا از کلامی که از روی علم و پژوهش نیست قابل تشخیص باشد . وی تصریح کرد: آسیبهای شبکه تبلیغی بسیار گسترده است و این موارد تنها بخشی از آنها است. در آسیبهای مدیریتی همچنین باید آسیبهای شبکه تبلیغ را شناسیایی کرده و کم کم به رفع این آسیبها در شبکه سنتی تبلیغ و شبکه مدرن بپردازیم. برای مثال در فضای تبادل اطلاعات باید پالایش این فضا را در مدیریت کلان اجتماعی مورد توجه قرار دهیم. مسلما هر ایرانی راضی نمی شود که فرزندش به هر فضای نامیمون و نامبارکی بتواند سرکشی کند و از اطلاعات چنین فضایی بهره برداری سوء بکند. بنابراین مطالبه اجتماعی است که به پالایش فضای تبادل اطلاعات بپردازیم. حجت الاسلام خاموشی تأکید کرد که جدا از منظر آسیب شناسی باید تولید محتوا را نیز در نظر داشته باشیم تولیدی که اغنا و جوانی مخاطب را در پی داشته باشد. وی اظهار داشت: باید بپذیریم که اگر تولید محتوایی کردیم که مخاطبین زیادی به آن مراجعه نمی کنند باید روش و فضای تولید را تغییر داده و فضا و نوع شبکه اطلاعات کافی و وافی داشته باشیم تا بتوانیم در مسیر درستی مدیریت فضای تبادل اطلاعات را انجام دهیم. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی همچنین در ارزیابی نقش سازمان تبلیغات اسلامی در چند سال اخیر به ویژه از زمانی که عهده دار ریاست سازمان شده است، گفت: نمره سازمان تبلیغات را باید اولیاء الهی بدهند چرا که ما در مسیر تبلیغ دین تلاش و فعالیت می کنیم. ثانیاً اندیشمندان، متفکرین و مسئولیت مافوق ما که علت نصب ما از سوی آنها بوده باید به ارزیابی فعالیتهای سازمان بپردازند. وی همچنین گفت: به تازگی شورای انقلاب فرهنگی ارزیابی از سازمان بر مبنای برنامه سوم توسعه ارائه داد. این گزارش دربرگیرنده نقاط اوج و نقاط قابل تذکری درباره سازمان بود که امیدواریم تذکرات را به سرعت انجام داده و هر شش ماه یکبار گزارشی را به دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی ارائه دهیم تا نقاط قابل تذکر ما نیز مرتفع شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
Powered by TayaCMS