دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آشنا کردن نسل جوان با معارف اسلامی

No image
آشنا کردن نسل جوان با معارف اسلامی

کلمات کلیدی: آشنا كردن نسل جوان با معارف اسلامي

نویستده: آیت الله العظمی صافی

ضروری است باید از هر فرصتی برای نشر و تبیین معارف اهل بیت (ع) استفاده کرد

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی اظهار کرد: ما افتخار می‌کنیم پیرو اهل بیت (ع) هستیم و باید از هر فرصتی برای نشر و تبیین و تبلیغ معارف غنی ائمه اطهار علیهم السلام بهره بگیریم و رسالت‌های خود را به درستی انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، این مرجع تقلید در دیدار جمعی از طلاب کشور ترکیه با تسلیت سالروز وفات حضرت زینب کبری سلام الله علیها، از این بانوی بزرگوار به عنوان اسوه‌ی زنان عالم یاد و تصریح کرد: حضرت زینب سلام الله علیها در جریان کربلا نقش بسیار مهمی را ایفا کردند و با خطبه‌ها و بیانات خود، ظلم و طغیان‌گری یزدیان را برملا کردند.

وی در خصوص محل دفن این بانوی بزرگوار بیان کرد: احتمال است که مشهد ایشان در مصر باشد و در شهر قاهره مزار و بارگاهی وجود دارد که عده‌ی کثیری از علاقمندان آن حضرت از اول ماه رجب در آنجا جمع می‌شوند و به حضرت زینب سلام الله علیها متوسل می‌شوند و کراماتی نیز در آنجا مشاهده شده است؛‌ البته در سوریه نیز زیارتگاه آن حضرت مورد توجه مردم است.

مدرس خارج حوزه علمیه قم در ادامه با قدردانی از فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده توسط طلاب کشور ترکیه به منظور تبلیغ و ترویج معارف اسلامی در این کشور گفت: ‌من از اقدامات شما بسیار خوشحال شدم و کاش من هم یکی از شما بودم و می‌توانستم سهمی در این امر مهم و ارزشمند داشته باشم.

صافی گلپایگانی با اشاره به اهمیت مساله ولایت اهل بیت علیهم السلام خطاب به طلاب کشور ترکیه اظهار کرد: سفرهای تبلیغی شما،‌ سفر الی الله،‌ الی الرسول و الی القرآن است و فعالیت شما نوعی جهاد به حساب می‌آید و باید قدر موقعیت خود را بدانید و از این فرصت‌ها برای تبیین معارف اهل بیت علیهم‌السلام استفاده کنید.

این مرجع تقلید ادامه داد:‌ من هم برای موفقیت روز افزون شما دعا می‌کنم و امیدوارم با برخورد مناسب و رفتار خوب بتوانید همه را به سوی معارف اهل بیت و آموزه‌های اسلامی دعوت کنید.

صافی ابراز کرد: مردم ترکیه نیز اهل بیت عصمت و طهارت را دوست دارند و امیدوارم شما بتوانید با برنامه ریزی مناسب معارف و آموزه‌های اهل بیت را در این کشور بیش از پیش تبلیغ و ترویج کنید.

این مرجع تقلید، ترویج و تبلیغ معارف اسلامی را در کشورهای خارجی امری مهم ارزیابی کرد و افزود: باید روی این مساله کار کرد و معارف غنی اهل بیت علیهم السلام و اسلام و تشیع را برای جامعه تبیین کرد.

صافی با تاکید بر اینکه باید نسل جوان را با معارف و حقایق اهل بیت عصمت و طهارت آشنا کرد، ابراز کرد:‌ به جز مکتب شیعه هیچ مذهبی،‌ چنین آموزه‌های غنی در اختیار ندارد.

وی نامه‌های امام علی علیه‌السلام و خطبه‌های این امام همام در نهج‌البلاغه را بسیار غنی توصیف کرد و افزود:‌ خطبه‌های امام علی علیه‌السلام بسیار غنی، پرمحتوا، معرفت‌آموز و اثر بخش است و باید معارف آن را برای اقشار مختلف جامعه تبیین کرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب هویت دینی جوانان

کتاب هویت دینی جوانان

این کتاب به مسئله دین و دینداری جوانان و نوجوانان و آسیب شناسی تبلیغ دینی و دین داری در جامعه و تبلیغ دینی برای جوانان پرداخته است.

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
Powered by TayaCMS