دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی؛ علم بدون اخلاق خطرآفرین است.

No image
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی؛ علم بدون اخلاق خطرآفرین است.
رییس دانشگاه پیام نور و معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز پنجشنبه با آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی دیدار و گفت‌وگو کردند.
به گزارش ایسنا، آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، علم بدون اخلاق را خطرآفرین خواند و اظهار کرد: باید ابواب علم و معرفت را در جامعه باز کنیم و به دنبال آن با طی کردن مراحل علم و عمل قله‌های معرفت را تسخیر کنیم.
وی افزود: ارزش انسان به داشتن علم است و بزرگ‌ترین و بالاترین صفات الهی نیز عالم بودن و علم آموزی است.
صافی گلپایگانی افزود:‌ انسان به هر میزان که در علم و آموزش جلو می‌رود، مجهولات بیشتری نیز رو به رویش می‌بیند که باید برای یافتن راه آن و پی‌بردن به دانش آن در جامعه تلاش کند.
وی خاطر نشان کرد: هیچ فقری بدتر از فقر علمی نیست و هیچ صدقه‌ای بالاتر از علم‌آموزی به دیگران نخواهد بود.
صافی‌گلپایگانی ادامه داد:‌ هیچ بنایی بالاتر از بنای علمی نیست و هر کسی که در راه آموزش علم به دیگران خدمت می‌کند به نوعی در راه خدا انفاق کرده و برای او پاداش فراوانی از سوی خداوند متعال در نظر گرفته می‌شود.
وی با تاکید بر بالا بردن جنبه‌های معنوی دانشجویان افزود: باید به جنبه‌های معنوی، اخلاقی و دینی دانشجویان توجهی ویژه داشت.
وی تصریح کرد: منشا همه کمالات در انسان علم است، باید تلاش کرد تا تمام علوم در جامعه گسترش یابد. اگر برخی از رشته‌های علمی در جامعه وجود نداشته باشد، آن جامعه دچار کمبود و نقص بزرگی خواهد بود.
استاد درس خارج فقه حوزه ادامه داد: عالم شدن علمای گذشته به این دلیل بوده است که آنها هیچ نظری به مال دنیا نداشته‌اند و تنها مساله مهم قداست علم بوده است و همین مساله سبب رسیدن آنها به مقام‌های عالی شده است.
صافی گلپایگانی همچنین بر تحصیل علم توسط بانوان و در شهر خود تاکید کرد و گفت:‌ اگر تحصیلات بانوان در محل سکونت آنان و به صورت دینی انجام پذیرد از بسیاری ازمفاسد و انحرافات جلوگیری به عمل خواهد آمد.
در ابتدای این جلسه نیز سیدمحمد حسینی،‌ رییس دانشگاه پیام نور کشور ومعلون وزیر علوم، از وضعیت دانشگاه پیام نور گزارشی ارایه کرد و گفت: دانشگاه پیام نور از دستاوردهای انقلاب اسلامی است و بیش از 20 سال از تاسیس آن می‌گذرد.
وی با بیان اینکه 90 درصد دانشجویان دانشگاه پیام نور بومی‌هستند،‌ گفت: برای فعالیت‌های فرهنگی این دانشگاه در سالجاری 15 میلیارد تومان هزینه شده است.
 
منبع:  www.isna.ir
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

کوتاه سخن این که افعال خداوند از افعال بندگان به کلّى جداست زیرا او با علم به مصالح و مفاسد اشیا و آگاهى بر نظام احسن آفرینش و قدرت تامّ و کاملى که بر همه چیز دارد، با قاطعیّت اراده مى کند و بدون هیچ تزلزل و تردید و اندیشه و تجربه، موجودات را لباس وجود مى پوشاند. هم در آغاز آفرینش چنین است و هم در ادامه آفرینش.
آفرینش انسان در نهج البلاغه

آفرینش انسان در نهج البلاغه

سپس از روح خود در آن دمید، پس به شکل انسان هشیارى در آمد که به تحرک برخاسته و ذهن و فکر و اعضاى خود را به خدمت مى‏گیرد، و از ابزار جابجائى استفاده مى‏ کند، حق و باطل را مى ‏شناسد، و از حواس چشیدن و بوئیدن و دیدن برخوردار است معجونى است با سرشتى از رنگهاى مختلف و اشیاى گرد آمده که برخى ضد یکدیگر بوده و برخى با هم متباین هستند، مانند: گرمى و سردى، ترى و خشکى، بدحالى و خوش حالى.
Powered by TayaCMS