دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله مکارم شیرازی؛ کسانی‌که به دنبال خانه نشین کردن مراجع تقلید هستند، این آرزو را به گور خواهند برد

No image
آیت الله مکارم شیرازی؛ کسانی‌که به دنبال خانه نشین کردن مراجع تقلید هستند، این آرزو را به گور خواهند برد
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در واکنش نسبت به برخی انتقادها و موضع‌گیری‌ها علیه مراجع تقلید گفت: کسانی‌که به دنبال خانه نشین کردن مراجع هستند، این آرزو را به گور خواهند برد.
به گزارش خبرنگار خبرگزای رسا، ‌حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، امروز در جمع روزه‌داران حرم حضرت معصومه(س) در واکنش نسبت به برخی انتقادها و موضع‌گیری‌ها علیه مراجع تقلید گفت: کسانی‌که به دنبال خانه‌نشین کردن مراجع شیعیان هستند، این آرزو را به گور خواهند برد.
وی وجود عالمان دینی و مراجع تقلید را برای جامعه اسلامی نعمت الهی دانست و افزود: مراجع تقلید و عالمان دینی مدافعان اسلام، نظام و مردم هستند و به همین دلیل عده‌ای به دنبال خانه‌نشین کردن آنان هستند.
این مرجع تقلید تصریح کرد: بسیاری از جوانان این کشور، خون خود را به نظام و انقلاب هدیه کرد‌ه‌اند، مراجع تقلید هرگز در برابر این خون‌ها و دفاع از حقوق مردم و اسلام سکوت نخواهند کرد.
وی با بیان این که برخی تقلید را کورکورانه می‌دانند، اظهار داشت: برخی گمان می‌کنند که تقلید به معنای عمل کورکورانه است در حالی که تقلید از مراجع به معنای رجوع به کارشناس، متخصص در دین و رجوع به فرد آگاه است، مثل این که فرد بیماری برای درمان خود به پزشک مراجعه می‌کند و هرگز بیمار بدون تخصص پزشکی نمی‌تواند خود را درمان کند، مقلّد نیز بدون تقلید نمی‌تواند به احکام عمل کند.
مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: گروهی ادعا می‌کنند می‌توانند بدون تقلید به احکام الهی عمل کنند، اما؛ هرکسی که به این جایگاه و درجه اجتهاد رسیده است و می‌تواند از منابع قرآنی و روایی، به احکام عمل کند، تقلید بر او حرام است.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در بخشی از سخنان خود با اشاره به این که راستگویی و صداقت از امور مهم زندگی بشری است، تصریح کرد: امروز یکی از مشکلات جامعه دروغ‌گویی است که اگر مردم به دولت یا دولت به مردم دروغ گوید، شیرازه کشور متلاشی خواهد شد.
وی نقش زبان را در حفظ ایمان بسیار مهم دانست و افزود: باید کانون خانواده با صدق و راستگویی استوار شود؛ زیرا زمانی که زبان انسان به درست سخن گوید، ایمانش مستحکم می‌شود.
این مرجع تقلید ادامه داد: اصلاح زبان مقدمه اصلاح دل و ایمان است؛ زیرا بسیاری از گنا‌هان به سبب زبان صورت می‌گیرد.
وی تأکید کرد: زبان هم آتش‌آور کانون خانواده و هم خاموش کننده آتش است، اگر به درستی هدایت شود، بسیاری از مشکلات از بین خواهد رفت.
 
 
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

کوتاه سخن این که افعال خداوند از افعال بندگان به کلّى جداست زیرا او با علم به مصالح و مفاسد اشیا و آگاهى بر نظام احسن آفرینش و قدرت تامّ و کاملى که بر همه چیز دارد، با قاطعیّت اراده مى کند و بدون هیچ تزلزل و تردید و اندیشه و تجربه، موجودات را لباس وجود مى پوشاند. هم در آغاز آفرینش چنین است و هم در ادامه آفرینش.
آفرینش انسان در نهج البلاغه

آفرینش انسان در نهج البلاغه

سپس از روح خود در آن دمید، پس به شکل انسان هشیارى در آمد که به تحرک برخاسته و ذهن و فکر و اعضاى خود را به خدمت مى‏گیرد، و از ابزار جابجائى استفاده مى‏ کند، حق و باطل را مى ‏شناسد، و از حواس چشیدن و بوئیدن و دیدن برخوردار است معجونى است با سرشتى از رنگهاى مختلف و اشیاى گرد آمده که برخى ضد یکدیگر بوده و برخى با هم متباین هستند، مانند: گرمى و سردى، ترى و خشکى، بدحالى و خوش حالى.
Powered by TayaCMS