دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ارزش‌ها و آسیب‌های زبان

No image
ارزش‌ها و آسیب‌های زبان

زبان چون میدان فعالیت و جولانش پهناور است در سعادت و شقاوت انسان بی اندازه نقش دارد، و چه بسا كه با یك لحظه و با یك مختصر غفلت، انسان پرقیمت را از ارزش انداخته و به دره هلاكت بیندازد. زبان عضوی پر منفعت و ارزنده است به طوری كه خداوند به وسیله آن به بشر ارزش داده و به دوش انسان برای خاطر آن منت نهاده و آن را ابزار بیان قرار داده و بعد از نعمت وجود، عظمت خلقت آن را بیان فرموده است. حضرت علی(ع) گاهی از آن به مترجم عقل تعبیر فرموده و زمانی از آن به‌عنوان ابزار سنجش و معیار آدمی نام می‌برد. همچنین فرموده است: اگر زبان نباشد، انسان نیست جز صورتی و نقشی، یا چهارپایی بی ارزش.امام صادق(ع) نیز می‌فرماید: ای مفضل! در آنچه خداوند پاك و منزه برانسان از سخن گفتن مرحمت كرده تأمل نما، سخنی كه به سبب آن از آنچه در نهاد اوست و آنچه در دل خود می‌گذراند و اندیشه و فكرش به نتیجه می‌رسد، خبر می‌دهد و به وسیله آن آنچه در دل دیگران است می‌فهمد. چون با مكالمه، اسرار روشن می‌شود و اگر سخن نبود، بشر همچون چهارپایان بی فایده بود، كه نه از نفس خود به چیزی خبر می‌داد و نه از خبر چیزی می‌فهمید. لقمان حكیم نیز آن را بهترین عضو و بدترین عضو معرفی كرده است. این عضو حساس با این همه ارزش و ارزندگی چون میدان فعالیت و جولانش پهناور است در سعادت و شقاوت انسان بی اندازه نقش دارد، و چه بسا كه با یك لحظه و مختصر غفلتی، انسان پرقیمت را از ارزش انداخته و به دره های هلاكت بیندازد.در آیات و روایات نسبت به زبان سفارشات فراوانی شده كه به مختصری از آن می‌پردازیم. پروردگار جهان در آیه 24 سوره نور چنین فرموده است: روزی كه به ضررآنان زبانها و دست ها و پاهایشان به آنچه انجام داده اند، گواهی می‌دهند. و نیز در آیه 116 سوره نحل فرموده است: و شما نباید از پیش خود به دروغ چیزی را حلال و چیزی را حرام گویید و به خدا نسبت دهید تا بر خدا دروغ بندید. آنان که بر خدا دروغ بندند هرگز روی رستگاری نخواهند دید.رسول خدا(ص) می‌فرماید: بر عاقل است كه به زمان خود بینا، به شأن خود رو آور و زبان خود را نگه دارنده باشد، زیرا كسی كه سخن خود را از عملش به حساب آورد، گفتارش كم خواهد گردید مگر در آنچه لازم دارد. و نیز ازآن بزرگوار نقل شده كه فرمود: سه چیز نجات‌بخش است: زبانت را نگه دار، بر اشتباه و گناهت گریه کن و ملازم خانه‌ات باش. از حضرت علی(ع) نقل شده است: زبان درنده‌ای است؛ اگر آن را رها ساختی بگزد و نیز در جای دیگر فرموده است: گرفتاری انسان در زبان اوست. از امام صادق(ع) روایت شده که فرمود: نجات مؤمن در نگه داری زبان اوست.باید توجه داشته باشیم كه اكثر معاصی چون غیبت، تهمت، دروغ، سخن چینی، اذیت، كفر، گفتار زور، شهادت ناحق، فاش كردن اسرار، غضب، كج خلقی، اهانت، استهزا و ... از زبان نشأت می‌گیرد. بلكه می‌توان گفت تخلفات و گرفتاری سایر جوارح نیز از آن است. چنانكه از امام زین العابدین(ع) نقل شده که فرمود: زبان آدمی هر روز به سوی اندامها رو كرده و می‌پرسد: چگونه صبح كردید؟ در جواب او گویند؛ به خیر و خوبی، اگر تو ما را واگذاری و گویند خدا را درنظر گیر و آن را قسم ده و گویند؛ جز این نیست كه به وسیله تو پاداش داده شده و به سبب تو كیفر گردیم. از حضرت عیسی(ع) روایت شده كه فرمود: خوش به حال كسی كه سكوت او اندیشه، نظر كردن او عبرت و خانه او، او را جای دهد؛ یعنی از بابت خوش اخلاقی، همیشه در دل اهل خانه جا داشته باشد و محتمل است چنین معنی شود كه خانه اش محل آرامش او باشد، چنانكه احتمال دارد به معنی بی نیازی باشد یعنی خانه اش او را بی نیاز كند و بر لغزش های خود گریه كرده و مردم از دست و زبانش سالم باشند. روایات در فواید و زیانهای زبان بسیار است ولی در همین اندازه برای هر فرد عاقل كفایت می‌كند تا بداند زبان با اینكه خیلی كوچك است، جرم و گناه آن، بسیار بزرگ است. در نتیجه بشر اگر بخواهد در آسایش و رفاه زندگی نماید و از كسی بدی نبیند و زیان فردی به او نرسد، باید از اندامها و جوارح خود مراقبت نموده و حفاظت كامل كند كه از جمله آنها زبان است. امام علی(ع)فرمود: نگه داشتن زبان، سلطنت و رها كردنش هلاكت است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
Powered by TayaCMS