دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

امام جمعه اصفهان؛ عزاداری بدون بیان فضائل اهل بیت؛ زیان بار است

No image
امام جمعه اصفهان؛ عزاداری بدون بیان فضائل اهل بیت؛ زیان بار است به مناسبت سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی (ره)، همایش تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی با حضور ائمه جمعه و جمعی از امامان جماعت ادارات و مساجد و روحانیان مستقر در طرح هجرت در استان اصفهان برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، به مناسبت سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی (ره)، روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی؛ همایش تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی با حضور ائمه جمعه و جمعی از امامان جماعت ادارات و مساجد، روحانیان مستقر و خواهران مبلغ سطح استان، در اصفهان برگزار شد.
آیت الله طباطبایی، نماینده ولی فقیه در اصفهان، در این همایش، بصیرت، آگاهی و تحقیق در دین و شناخت زمان را یکی از محورهای عملی روحانیان دانست و افزود: برای روحانیان؛ مطالعه، درک و شناخت کامل مطالب، تحقیق و نو بودن مطالب خصوصاً به روزکردن آثاری که از سوی گذشتگان به دست ما رسید؛ از ضروریات ترویج اسلام است.
وی سخنرانی و مداحی در مراسم و عزاداری های ائمه اطهار(ع) را مکمل یکدیگر دانست و گفت: حذف سخنرانی روحانیان و اکتفا به مداحی را که در سال های اخیر، در برخی نقاط کشور مرسوم شده، روش نامطلوبی دانست و اظهار داشت: گسترش این شیوه در کشور خطری بزرگ است؛ زیرا عزاداری اهلبیت(ع) همواره باید در راستای آگاهی از تمام مسائل دینی و بیان احکام اسلام باشد و عزاداری بدون درک مسائل دینی و بیان فضائل اهل بیت(ع) زیان بار است.
نماینده ولی فقیه در اصفهان بیان داشت: دعا وسیله ای برای آشنائی و نزدیکی با خدا است و شناخت خدا به تنهایی از دعا به دست نمی آید؛ بلکه همراه با فهم و دریافت مطالب دیگر سودمند است.
وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: روحانیان در مجالس ادعیه خوانی ضمن تقویت روح، با موعظه، درک و شناخت مردم را تقویت کنند که تقویت روح بدون درک و شناخت خدا کاری عبث است.
آیت الله طباطبایی در ادامه یکی از وظایف روحانیت و شیعه را گسترش مرام اهلبیت(ع) در سراسر جهان عنوان کرد و گفت: رفتار و کردار ما باید همواره سالم و متأسی از رفتار و کردار ائمه(ع) باشد و با محبت، دیگر مذاهب را نیز به شیعه جذب کنیم.
امام جمعه اصفهان ابراز داشت: متأسفانه روش و سطح فکری تعداد اندکی از متدینین و حامیان آنها، فاقد این شیوه است و با اعمالی که صحیح می دانند مانند فحاشی علنی به مقدسات دیگر مذاهب که سبب وهن دین می شود، دیگران را نه تنها از شیعه و مرام اهلبیت(ع) دور می کند؛ بلکه دشمنی آنان با شیعیان را فراهم می کند.
وی بی احترامی به مقدسات شیعان در برخی از کشورها را بسیار ناگوار دانست و افزود: پس بهتر است برای جلوگیری از این گونه بی احترامی ها و برای عدم شکستن مجدد حرمت ادعیه عزیزمان، کتاب زیارتی خاصی را فقط جهت استفاده در اعمال حج تهیه کنیم.
آیت الله طباطبایی ضمن بیان فضائل زیارت عاشورا اضافه کرد: هیچ کسی جرأت جسارت به زیارت عاشورا و ابا عبدالله الحسین(ع) را ندارد.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

کوتاه سخن این که افعال خداوند از افعال بندگان به کلّى جداست زیرا او با علم به مصالح و مفاسد اشیا و آگاهى بر نظام احسن آفرینش و قدرت تامّ و کاملى که بر همه چیز دارد، با قاطعیّت اراده مى کند و بدون هیچ تزلزل و تردید و اندیشه و تجربه، موجودات را لباس وجود مى پوشاند. هم در آغاز آفرینش چنین است و هم در ادامه آفرینش.
آفرینش انسان در نهج البلاغه

آفرینش انسان در نهج البلاغه

سپس از روح خود در آن دمید، پس به شکل انسان هشیارى در آمد که به تحرک برخاسته و ذهن و فکر و اعضاى خود را به خدمت مى‏گیرد، و از ابزار جابجائى استفاده مى‏ کند، حق و باطل را مى ‏شناسد، و از حواس چشیدن و بوئیدن و دیدن برخوردار است معجونى است با سرشتى از رنگهاى مختلف و اشیاى گرد آمده که برخى ضد یکدیگر بوده و برخى با هم متباین هستند، مانند: گرمى و سردى، ترى و خشکى، بدحالى و خوش حالى.
Powered by TayaCMS