دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ایجاد دانشگاه اقتصاد آموزش و پرورش برای کشورهای اسلامی

No image
ایجاد دانشگاه اقتصاد آموزش و پرورش برای کشورهای اسلامی به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، همایش منطقه‌ای اقتصاد آموزش و پرورش با همکاری سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی (آیسسکو) و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و با حضور متخصصان و صاحب‌نظران در امر آموزش و پرورش و اقتصاد و نمایندگان 9 کشور اسلامی و ایران به مدت 3 روز در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.
بر اساس این گزارش، شرکت‌کنندگان همایش در گزارش‌های کشوری و همچنین سخنرانی‌های خود اهمیت آموزش و پرورش را مورد تأکید قرار دادند.
شرکت‌کنندگان و نمایندگان حاضر در همایش در توصیه‌هایی داشتند که طی بیانیه‌ای اعلام شد.
در این بیانیه آمده است: کشورهای اسلامی باید تمام مساعی خود را در جهت افزایش چشمگیر بودجه آموزش و پرورش اعمال دارند. این بودجه باید حداقل 5 درصد از تولیدی ناخالص داخلی GDP را شامل شود به طوری که کشورها بتوانند در جهت یک انقلاب آموزشی و پرورشی در کشورهای متبوعشان گام بردارند زیرا آموزش و پرورش خط مقدم دفاع در برابر مشکلات است.
این بیانیه می‌افزاید: پیشنهاد می‌شود سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی (OIC) یک دانشگاه مرجع در حیطه اقتصاد آموزش و پرورش و مدیریت برای دانشجویان کشورهای اسلامی در نظر گیرد. این دانشگاه باید در بین دانشگاههای معتبر جهان از رتبه مناسب برخوردار بوده و انتخاب دانشجویان بر اساس شایسته‌سالاری صرف، انجام پذیرفته و بورسیه‌های مربوطه نیز باید برای آنان برقرار شود.
در ادامه این بیانیه آمده است: کشورهای اسلامی با چالش‌هایی در زمینه هویت‌دینی و ملی دانش‌آموزان خود روبرو بوده و تحت تأثیر آسیب‌های فرهنگی و ناهنجاری‌های اجتماعی قرار دارند. از این رو، نیاز جدی به مهیا کردن راهبردی در جهت توقف این وضع است. در این راستا توصیه می شود که OIC ، صندوقی مشترک برای مبارزه با این چالش‌ها تأسیس، و کشورها متعهد شوند منابع مالی لازم را در این خصوص تأمین کنند.
بر اساس این بیانیه، کشورها باید طرح‌های چشم‌انداز بلند مدتی را برای آموزش و پرورش با اهداف شفاف و مشخص و با در نظر گرفتن چالش‌های پیش‌ رو در برابر امت اسلامی، سازماندهی کنند و در این طرح چشم‌انداز، برنامه 5 سالانه راهبردی با مشخص بودن وظایف سازمانی هر وزارتخانه و بخش مربوطه باشد. همچنین باید نوعی سازگاری و تداوم در سیاست‌های آموزشی و پرورشی وجود داشته باشد و طرح‌ها و سیاست‌های آموزشی باید به صورت ضروری و اولیه مورد توجه قرار گیرند. در حقیقت هیچ فردی نباید از آموزش بی‌نصیب بماند و برای نیل به موفقیت در جهت «آموزش برای همه» تسهیلات و صندوق‌های ویژه‌ای باید مهیا شود.
این بیانیه می‌افزاید: بهینه کردن و توسعه ظرفیت‌های زیربنایی مدیریت آموزش و پرورش، در حوزه‌های برنامه‌ریزی، مدیریت مدرسه ـ محور نیاز جدی احساس می‌شود. در همین راستا، کمیته‌های مدیریت مدرسه یا انجمن اولیا و مربیان باید از طریق استقلال بیشتر و حمایت مالی وسیع‌تر تشویق شده و تقویت شوند.
در این بیانیه اشاره شده است: به منظور استفاده بهینه از منابع محدود در دسترس، پاسخگویی باید مورد تأکید قرار گرفته، نظام شایسته سالاری برقرار شده، زمینه حضور اجتماع بیشتر شود. اولویت‌ها باید به سوادآموزی و آموزش‌های ابتدایی، پایه و عمومی مبذول شوند
و انگیزش‌ها و مشوق‌های نو باید به منظور تشویق معلمان به کار گرفته شوند. همانطور که در برخی کشورهای اسلامی به انجام رسیده است، معلمان و مدیران سطح عالی باید با پرداخت‌های هم‌شأن مورد تشویق قرار گیرند.
این بیانیه ادامه می‌دهد: «مدارس خوشه‌ای» مستقل در سطح مناطق آموزشی معرفی شوند. کشورها می‌توانند در تجربیات هم سهیم شده و مسائل، مشکلات، محدودیت‌ها و همچنین راه‌حل‌ها را به بحث بگذارند و می‌توانند رقابتی سالم را نیز به وجود آورند.
بخش خصوصی نیز نقش مهمی را در آموزش و پرورش داراست. به منظور استفاده بهینه از منابع محدود، مشارکت خصوصی و عمومی باید برانگیتخه شود و مدارس خصوصی کارآمد می‌توانند به صورت کمک‌های سرانه و همچنین سوبسیدها و کمک‌های مالی دولتی مورد حمایت قرار گیرند. در عوض، این مدارس خصوصی می‌توانند به دانش‌آموزان مستعد و شایسته از خانواده‌های فقیر و مناطق روستایی خدمات آموزشی ارائه نمایند و همچنین صندوق حمایتی به منظور بورس کردن دانش‌آموزان مستعد خانواده‌های فقیر تأسیس کنند.
این بیانیه می‌افزاید: با نصب‌العین قرار دادن اهمیت «اقتصاد آموزش و پرورش» دبیرخانه‌ای دایمی برای پیگیری فعالیت‌های مربوط به اقتصاد آموزش و پرورش کشورهای اسلامی در منطقه تأسیس شود. این دبیرخانه می‌تواند با همکاری آیسسکو در وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی در تهران تأسیس شود و با توجهات خاص خود حمایت‌های مالی و معنوی خود را به منظور تأسیس این دبیرخانه در تهران مبذول کند.
در ادامه این بیانیه آمده است: شرکت‌کنندگان همایش، اجماعاً از وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و آیسسکو خواستار هستند تا شرایط را در جهت پیشبرد اهداف همایش و پیگیری توصیه‌ها و فعالیت‌های آن هموار کنند. در این راستا، کمیته‌ای برای پیگیری این موضوع برقرار شود و همچنین کنفرانس‌ها، همایش‌ها و کارگروه‌های مربوطه در ادامه این همایش نیز برگزار شود.
در خاتمه این بیانیه آمده است: بر اساس مبانی فقهی، نظریه اقتصادی و قانون اساسی اغلب کشورهای اسلامی به عنوان میثاق میان ملت و دولت و تأمین مالی آموزش با کیفیت به عنوان وظیفه حاکمیتی بر عهده دولت است. انتظار می‌رود دولت در این راستا به گونه‌ای برجسته و متفاوت عمل کرده و با پایه‌گذاری تحولی بارز به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند. در حقیقت بر مبنای نظریه نوین و مترقی سرمایه انسانی، مخارج آموزش هزینه مصرفی محسوب نشده و نوعی سرمایه‌گذاری است که مقدم بر سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مادی و طبیعی است. تلاش برای تقویت و ترویج این باور در میان مجموعه کارگزاران دولت و به ویژه سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران کلان در حوزه تخصیص منابع کشور جداً توصیه می‌شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
آفرینش انسان در نهج البلاغه

آفرینش انسان در نهج البلاغه

سپس از روح خود در آن دمید، پس به شکل انسان هشیارى در آمد که به تحرک برخاسته و ذهن و فکر و اعضاى خود را به خدمت مى‏گیرد، و از ابزار جابجائى استفاده مى‏ کند، حق و باطل را مى ‏شناسد، و از حواس چشیدن و بوئیدن و دیدن برخوردار است معجونى است با سرشتى از رنگهاى مختلف و اشیاى گرد آمده که برخى ضد یکدیگر بوده و برخى با هم متباین هستند، مانند: گرمى و سردى، ترى و خشکى، بدحالى و خوش حالى.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

کوتاه سخن این که افعال خداوند از افعال بندگان به کلّى جداست زیرا او با علم به مصالح و مفاسد اشیا و آگاهى بر نظام احسن آفرینش و قدرت تامّ و کاملى که بر همه چیز دارد، با قاطعیّت اراده مى کند و بدون هیچ تزلزل و تردید و اندیشه و تجربه، موجودات را لباس وجود مى پوشاند. هم در آغاز آفرینش چنین است و هم در ادامه آفرینش.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی
Powered by TayaCMS