دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بهترین عبادت‌ها

No image
بهترین عبادت‌ها

اسلام همواره راهنمای راستین انسان در رسیدن به کمال است و برای نیل به این مقصود راهکارهای مطلوب و شایسته‌ای را معرفی می‌کند. بدین منظور به برخی از عبادت‌ها از دیدگاه اسلام اشاره می‌کنیم:

ذکر خدا

پیامبر اکرم(ص) فرمود: بهترین و پاکیزه‌ترین و بلندترین اعمال که شما را به عالی‌ترین و بالا‌ترین درجه قرب الهی می‌رساند و بهترین چیزی که خورشید بر آن می‌تابد، ذکر و یاد خدا است(1).

نماز

پیامبر اکرم (ص) در جای دیگر می‌فرماید: بهترین اعمال شما، نماز است، (2) که نماز ذکر و یاد خدا است.امام صادق(ع) می‌فرماید: هیچ عمل نیکی نیست مگر این که ثواب روشنی در قرآن برای آن بیان شده باشد، مگر نماز شب که خداوند بزرگ، ثواب آن را به خاطر اهمیت آن روشن نساخته و فرموده است : هیچ کسی نمی‌داند ثواب‌هایی که مایه روشنایی چشمان است، برای آنها نهفته شده است(3).

انتظار فرج

امیرالمؤمنین(ع) می فرماید: «فَانَّ احَبَّ الْاعْمالِ الى‌ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ انْتِظارُ الْفَرَجِ».حضرت على (ع) در یک جلسه موضوعات بسیاری به یارانش تعلیم داد که براى دین و دنیاى آنها مفید بود یکى از آن موضوعات این بود: منتظر فرج باشید. از رحمت الهى مأیوس نشوید، چون محبوب‌ترین اعمال نزد خداوند متعال انتظار فرج است ( 4).

رضایت خداوند

در قرآن کریم یکی از ویژگی‌هایی که از زبان بزرگان بیان شده و ما را هدایت می‌کند برای آنکه به آن سمت و سو حرکت کنیم این است که باید آن عمل، به گونه‌ای باشد که مورد پذیرش خداوند واقع شود.

ولایت اهل بیت

از امام صادق(ع) سؤال شد: معنای «حی علی خیر العمل» چیست و کدام عمل است؟فرمود: «خیر العمل، الولایه؛ بهترین عمل، ولایت ما اهل بیت است.»(مستدرک الوسائل ، ج 4 ، ص 70) علامه بحرانى در کتاب غایه المرام ص 329 در تفسیر آیه 89 الى 90 سوره نمل که مى‌فرماید: «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْها وَ هُمْ مِنْ فَزَع یَوْمَئِذ آمِنُونَ * وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِئَه فَکبَّتْ وُجُوهِهِمْ فِى النّارِ هَلْ تُجْزَوُنَ اِلاّ ما کنْتُمْ تَعْمَلُون»؛ یعنى کسانى که در قیامت نیکوکار وارد محشر مى‌شوند پاداش بهتر از آن یابند و علاوه بر آن از هول و هراس قیامت در امان باشند و کسانى که بدکار و زشت کردار درآیند در آن روز در آتش جهنّم افتند و این کیفر و عقوبت جز سزاى اعمال آنان نخواهد بود.»

ارزش و دشواری نیت

امامان معصوم (علیهم السلام) فرموده‌اند: «نیه المومن خیر من عمله» (اصول کافی ، ج 2 ، ص 84 ) و یا: «أفضل الأعمال أحمزها»( بحار، ج 67، ص 237) نیت روح عمل، و کار دشواری است. چون اصل کار را بسیاری از انسان‌ها انجام می‌دهند، اما همه نیت صحیح ندارند؛ چرا که اوّلاً: باید کار، شایستگی نزدیک ساختن انسان به خدا را داشته باشد، دارای حسن فعلی باشد. ثانیاً: باید کار، از «حُسن فاعلی» برخوردار باشد. برای مثال، یا اگر کسی مسجد یا مؤسسه خیریه‌ای می‌سازد، علاقه‌مند است که نام او در تابلوی آن ثبت شود یا در محافل برده شود و بعضی هم علاقه‌مندند که نامشان برده نشود تا دیگران بگویند: او بدان حد رسیده که حتی حاضر نشده مردم نامش را ببرند که این هم یک نوع ریاست؛ یعنی گاهی انسان ریا می‌کند و نمی‌داند که ریاکار است، که البته این ریا مرموز است و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و شیطان هم هر کسی را از راه مخصوص او فریب می‌دهد. برخی هم برای اینکه دیگران نگویند فلان کس ریاکاری می‌کند کار خیر را انجام نمی‌دهند که در حقیقت، سخن مردم انگیزه ترک کار خیر، است.

سیر کردن و سیراب کردن

در بعضى از روایات نیز تصریح شده: اطعام گرسنگان به طور مطلق از افضل اعمال است، چنانکه در روایتى از پیغمبر (ص) است: مِنْ أَفْضَلِ الأَعْمالِ عِنْدَ اللَّهِ إِبْرادُ الْکبادِ الْحارَّهِ وَ إِشْباعُ الْکبادِ الْجائِعَهِ وَ الَّذِی نَفْسُ مُحَمَّدٍ صلى الله علیه و آله بِیَدِهِ لا یُوْمِنُ بِی عَبْدٌ یَبِیتُ شَبْعانَ وَ أَخُوهُ- أَوْ قالَ جَارُهُ- الْمُسْلِمُ جائِعٌ؛یکى از برترین اعمال نزد خدا خنک کردن جگرهاى داغ و سیر کردن شکم‌هاى گرسنه است. سوگند به کسى که جان محمد در دست اوست، بنده‌اى که شب سیر بخوابد و برادر- یا همسایه- مسلمانش گرسنه باشد، به من ایمان نیاورده است» (بحارالانوار ج 74، ص 369).

نشانه عمل صالح

قرآن می‌فرماید: « أَیُّکمْ أَحْسَنُ عَمَلاً»(ملک/2) در سوره کهف خداوند می‌‌فرماید: «لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً»(کهف/7) ما مردم را آزمایش می‌کنیم تا ببینیم که کدام عملشان بهتر است.امام صادق (ع) می‌فرمایند: «منظور از احسن عملاً، اکثر عملاً، به معنای زیادی عمل نیست، چرا که زیادی عمل ملاک نیست، بلکه نیکی و کیفیت عمل مهم است.

نتیجه گیری

در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت که: شناخت و عمل به وظیفه می‌تواند در یک کلام بهترین اعمال باشد.حضرت علی (ع) برترین وسیله تقرب به خداوند را ده چیز برشمرده‌اند:«برترین وسیله‌اى که متوسلان به خدا، به آن توسل مى‌جویند، ایمان به خدا و پیامبر اوست، جهاد در راه خدا که قله رفیع اسلام است، کلمه اخلاص (و شهادت به یگانگى خدا) که هماهنگ با فطرت انسانى است، برپا داشتن نماز که حقیقت دین و آیین است، اداى زکات که فریضه‌اى واجب است، روزه ماه رمضان که سپرى در برابر عذاب الهى است، حج و عمره خانه خدا که نابود کننده فقر و شستشودهنده گناه است، صله رحم که سبب فزونى مال و طول عمر، و صدقه پنهانى که کفاره گناهان است، صدقه آشکار که از مرگ‌هاى بد پیشگیرى مى‌کند و خدمت به خلق که از لغزش‌ها و شکست‌هاى خفّت‌بار جلوگیرى مى‌کند.» (نهج البلاغه فیض الاسلام خطبه 110)

پی نوشت‌ها:

  1. محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، ج 90، ص 163.
  2. خیراعمالکم الصلوه، همان، ج 7، ص 97.
  3. تفسیر نمونه، ج 17، ص 167.
  4. بحارالانوار، ج 10، ص 94.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

کوتاه سخن این که افعال خداوند از افعال بندگان به کلّى جداست زیرا او با علم به مصالح و مفاسد اشیا و آگاهى بر نظام احسن آفرینش و قدرت تامّ و کاملى که بر همه چیز دارد، با قاطعیّت اراده مى کند و بدون هیچ تزلزل و تردید و اندیشه و تجربه، موجودات را لباس وجود مى پوشاند. هم در آغاز آفرینش چنین است و هم در ادامه آفرینش.
آفرینش انسان در نهج البلاغه

آفرینش انسان در نهج البلاغه

سپس از روح خود در آن دمید، پس به شکل انسان هشیارى در آمد که به تحرک برخاسته و ذهن و فکر و اعضاى خود را به خدمت مى‏گیرد، و از ابزار جابجائى استفاده مى‏ کند، حق و باطل را مى ‏شناسد، و از حواس چشیدن و بوئیدن و دیدن برخوردار است معجونى است با سرشتى از رنگهاى مختلف و اشیاى گرد آمده که برخى ضد یکدیگر بوده و برخى با هم متباین هستند، مانند: گرمى و سردى، ترى و خشکى، بدحالى و خوش حالى.
Powered by TayaCMS