دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات آیت الله کاظم مدیر شانه چی

No image
تالیفات آیت الله کاظم مدیر شانه چی

کتاب هاى با ارزش درایة الحدیث و علم الحدیث، حاصل این تلاش بوده است. آثار ارزنده استاد در این زمینه، منابع معتبر دوره هاى کارشناسى ارشد و دکترا هستند. همچنین تصحیح و احیاء آثار با ارزش شیعى، از برنامه هاى استاد شانه چى بوده است که آن را از زمان آیت الله میلانى با کتاب «شرح جُمل العلم و العمل» نوشته مرحوم سید مرتضى و شاگردش آغاز نمود بر این کارها باید نگارش مقالات مفید در مجلّه آستان قدس و مجلّه دانشکده الهیات مشهد را نیز افزود.

از خدمات با ارزش استاد شانه چى، تألیف تاریخ فقه بر اساس فقه و فقهاى شیعى است. همچنین است فهرست کتاب هاى خطّى کتابخانه هاى مشهد مقدس، که بخشى را به تنهایى و بخشى را با کار گروهى به انجام رسانید.

بى تردید مهم ترین و مؤثرترین بخش فعالیت هاى علمى استاد کاظم شانه چى، در حوزه «علم الحدیث» بوده است روشى که استاد شانه چى در تنظیم مطالب این علم و نحوه تدریس آن در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسى مشهد و حوزه علمیه به کار گرفت، وى را به نحو چشمگیرى ممتاز ساخت.

از دیگر دغدغه هاى استاد شانه چى، تدوین متنى شایسته تدریس در دانشگاه، در موضوع «تاریخ اسلام» بود که از زمان دکتر فیاض تا رحلت ایشان ادامه داشت.

پس از پیروزى انقلاب اسلامى، فعالیت هاى علمى استاد شانه چى توسعه بیشترى یافت و علاوه بر دانشگاه، به دنبال تشکیل «بنیاد پژوهش هاى آستان قدس رضوى»، سرپرستى گروه حدیث این بنیاد را نیز بر عهده گرفت. این سمت و امکانات بنیاد پژوهش هاى آستان قدس رضوى، موقعیت مناسبى را براى وى فراهم ساخت تا یکى از آرزوهاى دیرینه خود را به کمک پژوهش گران برجسته در زمینه استخراج و تدوین احادیث نبوى(صلى الله علیه وآله) که در کتب حدیث امامیه ذکر شده اند و همچنین تدوین فرهنگ لغات وارده در احادیث شیعى را به انجام رساند. همچنین نشر آثار حدیثى که تا آن روز چاپ نشده بود همچون، کتاب هدایة الامة تألیف شیخ حرّ عاملى و مجموعه کلمات قصار حضرت امیرالمؤمنین على(علیه السلام) از دیگر تلاش هاى او بود.

تألیفات

فهرست برخى از آثار برگزیده استاد شانه چى به شرح زیر است:

1 ـ علم الحدیث

مجموعه مباحث این کتاب، گزارش و سیر اجمالى در تاریخ حدیث است، که در ابتدا معناى حدیث و روایت و مرادفات آن بیان شده و در ادامه پیدایش و صدور حدیث و تاریخ ضبط و تدوین آن در میان راویان بررسى شده سپس کارهایى که در پیرامون مجامع حدیث و شروع آن انجام شد، بازگو گردیده است.

2 ـ تاریخ حدیث

استاد در این نوشتار به طور فشرده تاریخ حدیث را در چندین عنوان مورد بررسى قرار داده است در آغاز تعریفى از تاریخ حدیث ارائه مى کند و سپس چند مبحث کلى درباره حدیث را مطرح مى کند. پى گیرى سیر تدوین حدیث در بین اهل سنّت، با عنایت به متون و جوامع حدیثى آنان، بحث بعدى کتاب است جرح و تعدیل رجال حدیث، بحث دیگر کتاب است. سیر تدوین حدیث در شیعه، اصول و فروع و نویسندگان آن ها، کتب اربعه شیعه و دیگر جوامع حدیثى، ادامه مباحث کتاب و پایان بخش آن، چند موضوع مرتبط با بحث حدیثى از قبیل چهل حدیث ها، امالى ها، غریب الحدیث، قرب الاسناد است.

3 ـ سنن النبى(صلى الله علیه وآله) کتاب طهارة

اولین مُجلد از سنن النبى با عنوان «کتاب الطهارة» در دوازده فصل به زبان عربى تدوین شده است. عناوین فصل ها به این قرار است:

آب مطلق، آب مضاف و مانده، وضو و نواقض وضو، احکام تخلّى، احکام و مستحبات مسواک کردن، آداب حمّام کردن، احکام غسل، احکام حیض، استحاضه و نفاس و احکامى از این قبیل.

این کتاب با استناد با احادیث پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله)به گونه رساله هاى فقهى تدوین و به طبع رسیده است. در پاورقى صفحات، منابع احادیث درج شده است.

4 ـ سنن النبى(صلى الله علیه وآله) کتاب طهارة و الصلاة

کتاب حاضر، دومین مجلّد از سنن النبى است که با عنوان کتاب «الطهارة و الصلاة» به زبان عربى، تدوین شده و این مباحث را در بردارد:

احکام غسل میت، احکام کفن، احکام دفن، احکام غسل مس میت، احکام تیمم، احکام نجاسات، احکام تعداد نمازهاى واجب و نافله ها، اوقات شرعى و احکام قبله. این احکام براساس کتاب هاى وسائل الشیعه و مستدرک گرد آمده است.

5 ـ آیات الاحکام تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانى دانشگاه ها 1378ش.

6 ـ پژوهشى درباره حدیث و فقه (مصاحبه و مجموعه مقالات) مشهد بنیاد پژوهش هاى آستان قدس رضوى.

7 ـ تاریخچه ادوار منطق از کتاب فرهنگ علوم اسلامى، مشهد.

8 ـ فهرست نسخه هاى خطّى دو کتابخانه (مدرسه نوّاب ـ آستان قدس) با همکارى آقایان عبدالله نورانى، تقى بینش، زیر نظر محمدتقى دانش پژوه، تهران، فرهنگ ایران زمین، 1351ش.

9 ـ اربعین جامى (چهل حدیث نبوى، نورالدین عبدالرحمن جامى) مقدمه، تصحیح و استخراج احادیث از کاظم مدیرشانه چى، چاپ آستان قدس رضوى، 1363ش.

10 ـ انوار البهیّه فى تواریخ الحجج الالهیّه شیخ عباس قمى، مقدمه محمدکاظم مدیر شانه چى.

11 ـ چهل حدیث حضرت على(علیه السلام) با ترجمه منظومه حسین بن سیف الدین هروى به خط شاه محمود نیشابورى، با مقدمه و تصحیح کاظم مدیر شانه چى، چاپ آستان قدس، 1364 ش.

12 ـ شرح الجمل العلم و العمل قاضى ابن براج، با مقدمه و تصحیح و تعلیق کاظم مدیر شانه چى، چاپ دانشگاه مشهد.

13 ـ الصحیفه السجادیه تحقیق کاظم مدیرشانه چى، مشهد، بنیاد پژوهش هاى اسلامى، 1371 ش،

14. المسائل (الجارودّیه شیخ مفید) تحقیق کاظم مدیر شانه چى.

15 ـ اصالة البرائة عبدالکریم عبداللهى، با مقدمه کاظم مدیر شانه چى، مشهد، چاپ 1369ش.

16 ـ فرهنگ فرق اسلامى محمدجواد مشکور، با مقدمه و توضیحات کاظم مدیر شانه چى، مشهد، بنیاد پژوهش هاى اسلامى، 1368ش.

17 ـ نواى کربل حاوى مدایح و مصایب و نوحه هاى سینه زنى درباره پنج تن آل عبا ـ سلام الله علیهم اجمعین ـ و سایر شهداء، محسن طالعى نیا، با مقدمه کاظم مدیر شانه چى، تهران، 1374.

18 ـ هدایة الامة الى احکام الائمه محمد بن حسن حرّ عاملى، تحقیق گروه حدیث بنیاد پژوهش هاى اسلامى، زیر نظر استاد کاظم مدیر شانه چى، بنیاد پژوهش هاى اسلامى آستان قدس رضوى، 1371 ش.([2])

برخى از آثارى که از استاد شانه چى هنوز به چاپ نرسیده، به شرح زیر است:

ـ رسالة فى الاستصحاب

ـ مبانى فقه

ـ اختصار وفیات الاعیان

ـ فرهنگ نامه و وفیات دانشمندان اسلامى

ـ تاریخچه علم منطق

ـ الحاشیة على الکفایه

ـ الحاشیة على المکاسب

ـ تاریخ اسلام

ـ کتابشناسى کتب اربعه حدیث شیعه

ـ تاریخ حدیث

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
Powered by TayaCMS