دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تدریس آیت الله محمد اسحاق فیّاض

No image
تدریس آیت الله محمد اسحاق فیّاض

تدریس

آیت الله فیاض، با ورود به حوزه علمیه نجف اشرف لیاقت خود را در فراگیرى علوم اسلامى و تدریس متون درسى حوزه نشان داد. او در زمینه هاى تألیف و تدریس کم نظیر بود. یکى از اهل قلم احاطه علمى او را چنین ستوده است:

«او عالم فاضل و جلیل از اساتید فقه و اصول بود. در تحقیق بحث ها و مطالعه پرکار و فعال است و در دروس خارج فقه و اصول حضرت ابو القاسم خوئى شرکت کرد و مقام بلندى در فضل و کمال یافت و اکنون مشغول تدریس بوده و از اصحاب خاص و ملازم آقاى خوئى است.»[12]

یکى از شاگردان ایشان مى گوید:

«استاد فیاض سال هاى متمادى سطح (کفایه، مکاسب و رسائل) را تدریس نمود و از لحاظ تدریس در ردیف بهترین اساتید سطح در حوزه بود. وى پس از رحلت آیت الله خوئى از مهمترین شخصیت هاى علمى است که سنگر علمى بزرگ نجف اشرف را پاس مى دارد و با تدریس خارج فقه و اصول حوزه نجف را در حد امکان حفظ مى نماید.»[13]

«تا قبل از سال (1978 م) کتاب هاى عالى معمول و رایج در حوزه یعنى کتاب هاى رسائل ـ مکاسب و کفایه را در حلقات متعددى در مسجد معروف (هندى) تدریس مى نمود و نیز بیش از 10 سال استاد سطوح عالى حوزه را در «جامعة الدینیة النجف» که مرحوم سید محمد کلانتر آن را تأسیس کرده است بود. و بالاخره در سال (1978 م) شروع به دروس خارج مى نماید و جلسات این درس را در مدرسه کوچک (سید یزدى) واقع در محله «عمارة» برگزار مى گردد و بعد از تأسیس مدرسه معروف (دار العلم) توسط امام خوئى در سال (1980 م) درس ایشان به این مدرسه منتقل مى شود و تا انهدام مدرسه در این مکان ادامه مى یابد و سپس از آنجا به مدرسه یزدى نقل مکان مى دهد که مرجع کبیر سید کاظم یزدى آن را تأسیس کرده است و تا امروز ادامه دارد.»[14]

شاگردان

آیت الله فیاض شاگردان زیادى تربیت نمود که برخى آنها در حوزه هستند و برخى به کشورهاى خود بازگشته اند. به نام چند نفر از آنان که از چهره هاى علمى و فرهنگى اند اشاره مى کنیم:

آیت الله هاشم صالحى ترکمانى: وى استاد برجسته دروس حوزوى است سالها در نجف اشرف و قم به تدریس مشغول بود و اکنون با تأسیس مدرسه علمیه رسالت در کابل، به حوزه این شهر رونق بخشیده است و شیفتگان علوم اهل بیت(علیهم السلام) را سیراب مى سازد

حجت الاسلام و المسلمین شهید شیخ غلام حسین اخلاقىایشان از چهره هاى فرهنگى و از اساتید در حوزه علمیه نجف اشرف بود و پس از اشغال افغانستان به دست شوروى سابق، وارد عرصه مبارزات سیاسى، فرهنگى و جهادى شد و در سفرى که در همین راستا به کشور پاکستان داشت، توسط عناصر چپى ـ مارکسیستى «گروه تنظیم» ریوده شد و به شهادت رسید»[15]

حجت الاسلام و المسلمین شیخ على مروّجىایشان از شخصیت هاى سرشناس و از جمله اساتید دروس خارج در حوزه علمیه قم مى باشد.»

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن مرعشىوى از اساتید معروف نجف اشرف و از فضلاى محترم و بنام به حساب مى آید.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمد حسین احمدىاز علماى معروف و خدمتگذار شاهرود است.

شیخ آل محسنایشان از شخصیتهاى عربستان سعودى است که مشغول پاسدارى از حوزه فرهنگ دینى در آن کشور مى باشد.

شیخ مهدى مصلّىوى نیز از جمله علماء بنام عربستان سعودى است که به ایفاى وظیفه دینى در کشور خود مشغول مى باشد.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمد محقق بلخىاو در گذشته از چهره هاى سیاسى و جهادى افغانستان محسوب مى شد، اما در حال حاضر روحانى فاضل، نویسنده و محققى است که در حوزه علمیه قم به فعالیت هاى علمى و پژوهشى مشغول است. حاصل تلاشهاى ایشان چند اثر ترجمه شده و تعداد زیادى مقاله پربار علمى، فلسفى و... در مطبوعات عربى، ایرانى و افغانى مى باشد.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ على رفیعىوى از عالمان برجسته افغانستانى است که تاکنون در نجف اشرف مقیم بوده و در دفتر حضرت آیت الله فیاض به فعالیت هاى علمى و فرهنگى مشغول است.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ نادر مهدوى0

او نیز از عالمان برجسته افغانستانى است که اکنون در نجف اشرف است و به کارهاى حوزوى و اشاعه علوم اهل بیت(علیهم السلام) مشغول مى باشد.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

محمد اسحاق فیّاض

محمد اسحاق فیّاض

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
Powered by TayaCMS