دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جشنواره از محتوی تهی شده است | مصاحبه با سام بهشتی

جشنواره از محتوی تهی شده است | مصاحبه با سام بهشتی
جشنواره از محتوی تهی شده است | مصاحبه با سام بهشتی

مصاحبه گیرنده: حسین محمودی فرد

سام بهشتی از منتقدین جوان ولی بسیار فعال سینما هستند که به طور ثابت در مجلهٔ فیلم‌نگار و هراز چندگاهی در مجلات دیگر همچون ۲۴مطلب می‌نویسد. در جشنواره فجر امسال ایشان را قبل از اکران فیلم سربه‌مهر دیدم و مصاحبه‌ای در مورد وضعیت جشنواره انجام دادم که در ذیل می‌آید.

از نظر کیفی جشنواره امسال نسبت به جشنواره‌های گذشته چطور بوده است؟

قطعا پس رفت داشته‌ایم نسبت به سال گذشته و جشنواره‌های پیشین. تولیدات سینمای ایران به لحاظ اتفاقاتی که به لحاظ سیاسی و نگاه حکومتی‌ای که افتاد پس رفت کرده‌ایم و فیلم سازان نمی‌توانند فیلمی را که مطلوب خودشان است بسازند و در نهایت خروجی جشنواره می‌شود  فیلم‌هایی بی کیفیت.

بهترین فیلم به نظر شما کدام فیلم بود؟

قاعده تصادف و گناهکاران بهترین فیلم‌های جشنواره بودند که من در جشنواره سی و یکم دیدم. فیلم قاعده تصادف  از نظر فیلم‌نامه و بهترین تیم بازیگری را داشت و یک فیلم سینمایی تمام عیار بود. اما واقعاً جشنواره از محتوا تهی شده بود و اصلا جشنواره سی و یکم در شان جشنواره فیلم فجر نبود.

فیلم‌های آقایان مهرجویی،بهرام توکلی و داوود نژاد را چگونه دیدید؟

آقای مهر جویی در فیلمش دیالوگی در ذهن مخاطب می‌گذارد با این مضمون که در آمریکا هفتاد ساله‌ها مدام تفریح می‌کنند و به شنا می‌روند و غیره. مهرجویی این روزها دغدغه‌هایش همین هاست. همیشه نمی‌توان توقع داشت که مهرجویی هامون بسازد.
فیلم بهرام توکلی همانطور هم که به خود ایشان گفتم دچار پراکنده‌گویی شده است. فیلم داوود نژاد را دوست داشتم. فضای کار داوود نژاد رئال است و از جنس فیلم های "نیاز" و "مرهم" است.

می‌شود بیشتر توضیح بدهید. از نظر شما فیلم آقای داوود نژاد چگونه بوده است؟

این فیلم را مستندگونه‌وار می‌شود دید. این فیلم رئال است و از مستند برای بیان فیلمنامه‌اش کمک می‌گیرد. این فیلم مستند داستانی است.

بدترین فیلم جشنواره از نظر شما کدام فیلم بود؟

فیلم تهران تا بهشت ساخته ابوالفضل صفاری. در صورتی که فیلم "انتهای زمین"  که اولین فیلم ایشان بود فیلم بهتری بود. به نظرم این فیلم دوتا مستند بود که کنار هم گذاشته بودند و هیچ ربطی به هم نداشتند.

منبع:فیلم نوشتار

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
Powered by TayaCMS