دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) (15 جلدي)

پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله) روح همه انبياء اولياء و شهدا بوده و جان اين جهان است. شريعت او كامل ترين و جامع ترين شريعت ها و در بردارندة همة جنبه هاي فردي و اجتماعي آنان مي باشد، از اين رو چون خود، اعظم رسولان است شريعت او نيز اعظم شرايع است و سيره هاي رفتاري و سلوك هاي فردي و اجتماعي او آيينة تمام نماي انبياي الهي است و سخنان او پيام رسان عظيم ترين مفاهيم الهي و راهنماي كمال و سعادت براي انسان ها است؛ فهم سخنانش انسان ها را از ظلمت ها جهل به نور هدايت مي كشاند و فرموده هايش با فطرت انسان ها هموار بوده و به دل و جان آنها روح عبوديت و ذكر حق القا مي كند.
سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) ⠕ جلدي)
سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) (15 جلدي)

 پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله) روح همه انبياء اولياء و شهدا بوده و جان اين جهان است. شريعت او كامل ترين و جامع ترين شريعت ها و در بردارندة همة جنبه هاي فردي و اجتماعي آنان مي باشد، از اين رو چون خود، اعظم رسولان است شريعت او نيز اعظم شرايع است و سيره هاي رفتاري و سلوك هاي فردي و اجتماعي او آيينة تمام نماي انبياي الهي است و سخنان او پيام رسان عظيم ترين مفاهيم الهي و راهنماي كمال و سعادت براي انسان ها است؛ فهم سخنانش انسان ها را از ظلمت ها جهل به نور هدايت مي كشاند و فرموده هايش با فطرت انسان ها هموار بوده و به دل و جان آنها روح عبوديت و ذكر حق القا مي كند.
در مجموعة پيش رو سعي شده است تمام سخناني كه در متون شيعي از پيامبر)صلي الله عليه و آله) نقل شده است، گردآوري و براساس ساختار مخاطب محور تنظيم شود.

ویژگیهای این مجموعه

۱. از تقطيع احاديث اجتناب شده است.
۲. از آوردن احاديثي كه داراي يك يا دو كلمه از پيامبر اعظم)صلي الله عليه و آله) بوده و گوياي مطلب خاصي نبوده اند و همچنين از نقل سخناني كه در حال خواب و رؤيا از آن حضرت نقل شده است، خودداري شده است.
۳. منابع به ترتيب زمان نگارش آنها آورده شده است؛ احاديث نيز از نخستين منبع نقل شده و به برخي اختلافات در منابع ديگر نيز اشاره شده است.
۴. در اين چاپ، احاديث فقط از منابع شيعي امامي (تا قرن ۱۲) استخراج شده و به منابع شيعي غير امامي و اهل سنت به صورت مستقيم مراجعه نشده است. ليكن دربارة احاديثي كه بزرگان شيعه در كتاب هاي خود آورده اند و در منابع اولية شيعي موجود نبوده و در منابع اهل سنت موجود بوده است، ابتدا منابع اهل سنت و سپس منابع شيعه آورده شده است؛ زير به دلايل مختلف آن روايت ها را معتبر تلقي كرده اند، مانند وجود آن روايات در كتاب هايي كه آنها به دست ما نرسيده است.
۵. اسناد احاديث به طور كامل آورده شده است.

پديد آورندگان

بيشتر مطالب اين مجموعه را حجت الاسلام والمسلمين آقاي سيد موسي ابراهيمي [در مدت چند سال] جمع آوري كرده بودند و گروه حديث پژوهشكدة باقرالعلوم (عليه السلام) نيز به تكميل، اصلاح، بازنگري، افزودن منابع، تطبيق با مصادر اصلي، عنوان گذاري، دسته بندي مطالب و كتاب ها و نمايه گذاري اقدام كرد كه اين كارها حدود شش سال طول كشيد.
در اين مراحل، حجج اسلام آقايان محمود شريفي، سيد حسين سجادي تبار، عبدالله صالحي، محمد بابايي، احمد اسلام پناه، سيد محمد موسوي، حسين سيف اللهي، سيد محمود بهشتي نژاد، كاظم طاهري آشتياني، رضا محققيان، حميدرضا زماني، محمود جوادي والا و مرحوم محمود احمديان و جمع ديگري از عزيزان زحمت هاي فراواني را متحمل شدند.

ترتيب مطالب

در جلدهاي اول و دوم سخنان پيامبر اسلام )صلي الله عليه و آله) دربارة قرآن آورده شده كه نخست آنچه دربارة منزلت و جايگاه قرآن فرموده اند و موارد كلي ديگر و سپس آنچه دربارة آيات فرموده اند به ترتيب سوره هاي قرآن آورده شده است.
جلدهاي سوم تا هفتم دربارة اهل بيت (عليهم السلام): مي باشد كه جلد سوم دربارة پيامبر )صلي الله عليه و آله) ، جلد چهارم و پنجم و جلد هفتم دربارة حضرت علي و حضرت فاطمه (عليهما السلام) ، جلد ششم دربارة حسنين و اهل بيت (عليهم السلام): و جلد هفتم دربارة امامان (عليهم السلام) مي باشد؛ در جلد هشتم ادعيه، در جلد نهم خطبه ها، غزوات و احاديث قدسي و در جلد دهم احتجاجات آمده است كه هم شامل مناظرات و بيان ادلة اقناعي و هم گفتگوهايي كه براي دريافت پاسخ و نظر شريف آن حضرت بوده است، مي باشد در جلدهاي يازدهم و دوازدهم مطالبي كه دربردارندة احكام فقهي و وصايا است بيان شده و در جلدهاي سيزدهم و چهاردهم كلمات قصار و تمام آنچه در موارد ياد شده ي پيشين نمي گنجيد، آمده است.
در پايان، از استاد گرانقدر علامه ي دو فنون، حضرت آيت الله جوادي آملي كه مشوق و راهنماي اين اثر گران سنگ بوده اند و مقدمة عالمانه و حكيمانة ايشان زينت بخش اين اثر است، تشكر و قدرداني مي نماييم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
Powered by TayaCMS