دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عوامل مخرب زندگی

No image
عوامل مخرب زندگی

هر انسانی می‌تواند عوامل مخرب زندگی خود را بشناسد و با درایت راهكارهایی را برای آن بیابد و از زندگی خود نهایت لذت را ببرد و دیگران را نیز در آن سهیم كند. زندگی زناشوئی حساسیت‌های خاص خود را دارد و ممکن است عواملی موجب شود انسان زندگی خود را همراه با غم و اندوه تصور كند. برخی عوامل كه موجب خراب شدن زندگی می‌شوند عبارتند از؛

  عصبانیت؛

 عصبانیت یك حس طبیعی است مانند شادی، غم و اندوه. احساسات زمانی بروز می‌كند كه اتفاقی برای فرد رخ می‌دهد.عصبانیت وقتی بروز می‌كند كه فرد احساس كند مثلاً با او به درستی رفتار نشده است. عصبانیت رابطه نزدیكی با سایر احساسات از جمله ترس، ناراحتی،یاس و نا امیدی دارد، اما گاهی عصبانیت تنها احساسی است كه فرد برای نشان دادن هیجانات خود انتخاب می‌كند.گاهی اوقات حتی نمی‌توان آن را از سایر احساسات تمییز داد.همه اعم از پیر و جوان و زن و مرد در هر زمانی عصبانی می‌شوند. صرف نظر از بعضی از جنبه‌های مثبت عصبانیت كه ما آن را عصبانیت مفید می‌نامیم بیشتر اوقات عصبانیت‌ها غیر مفید یعنی منفی هستند، چون عصبانیت بیشتر منجر به طغیان می‌شود و در نتیجه انواع مختلف خشونت حتی آزار و اذیت اطرافیان را در پی دارند.بدین جهت عصبانیت در كل از ابزارهای مخرب بشری است.

 ترس از دیگران؛

 در لابه لای تار و پود زندگی روزمره بارها اتفاق افتاده با اشخاصی برخورد كنید كه از هر گونه صمیمیت و نزدیكی عمیقاً وحشت دارند. این روابط محبت آمیز و عاطفی به زندگی معنا می‌دهند و این افراد از اینكه زندگی را بی معنا می‌بینند بسیار وحشت می‌كنند.ترس از صمیمیت با دیگران را می‌توان در عوامل زیربنایی و درونی شخصیت هر فرد جست‌وجو كرد. ممكن است فرد از تمام شدن رابطه بترسد.چنین ترسی ممكن است ریشه در فقدانی داشته باشد كه فرد در دوران كودكی خود تجربه كرده است. شاید دلیل دیگر اجتناب از محبت در این گونه اشخاص، وحشت از تحت سلطه دیگری قرار گرفتن به گونه ای باشد كه فرد هویت خود را به عنوان شخصی مجزا از دست بدهد. 

 غیبت و نمامی‌ ریشه زندگی را خشك می‌كند؛

 امام صادق(ع) به نقل از رسول خدا(ص) فرمودند؛ غیبت در دین شخص مسلمان سریع تر از مرض اكله در درونش اثر می‌گذارد. رسول خدا(ص) فرمودند؛ نشستن در مسجد در انتظار خواندن نماز عبادت به حساب می‌آید.تا زمانی كه از او چیزی سر نزند.از آن حضرت سوال شد؛چه چیزی از او سر نزند؟حضرت فرمودند؛غیبت و نمامی. حضرت امام جواد (ع) فرمود؛غیبت گوشت گندیده ای است كه غیبت كننده می‌خورد، به ویژه اگر در زندگی زناشویی اتفاق افتد موجب می‌شود كه زندگی دچار هرج و مرج گردد و از هم پاشیده شود. معمولاً عیب‌گیریهای خانوادگی و زناشویی رنجشهای كوچك و بی‌اهمیت بذر ناراحتی و ویرانگری زناشویی را می‌پراكنند. 

 تقلید؛

در دنیای مصرف گرای امروز، خانواده‌ها برای زیاده خواهی شبانه روز تلاش می‌كنند بدون اینكه بدانند در كجای میدان زندگی قرار دارند. روزانه میلیونها انسان‌ بر اثر تقلید‌های كوركورانه زندگی خود را از دست می‌دهند و از هستی ساقط می‌شوند در حالی كه اگر لذت ساده زیستن را داوطلبانه درك كنند و عصاره شیرین ساده زیستن آنان را شاد و خرسند خواهد كرد. ساده زیستن از امور اختیاری است و در آن به نوعی، انسان سرپوش بر تمایلات خود می‌گذارد. بر اثر ساده زیستن بر تمایلات نفسانی سرپوش نهاده می‌شود و آرامش به ارمغان می‌آید و به این ترتیب، وقت،پول و انرژی شما آزاد می‌شود. 

 از خشونت جداً پرهیز كنید؛

 از آنجا كه مهم‌ترین نهاد هر جامعه ای، نهاد خانواده می‌باشد و ادامه موجودیت خانواده به نقش آفرینی اعضای خانواده اتكا دارد و نقش زنان نیز در خانواده به دلیل تربیت و سازندگی بر كسی پوشیده نیست، این نقش آفرینی در حالی میسر می‌شود كه زنان در محیطی آرام و مردان در ساحتی شاد و فرح‌بخش و به دور از خشونت به سر برند.خشونت عملی خلاف احساسات و طبع آدمی ‌است و آن رفتار فردی می‌باشد كه تحت تأثیر موقعیت‌های خاص بروز می‌كند. خشونت طیفی از رفتارهای بسیار تند و آسیب‌زا و واكنشهایی منفی چون كم توجهی و بی اعتنایی را در زن و مرد دربر می‌گیرد. 

وظیفه ما هنگام شنیدن صدای اذان

وقتی صدای زنگ تلفن منزل یا تلفن همراهمان را می شنویم با شتاب و عجله هر چه تمامتر خودمان را به آن می رسانیم که مبادا قطع شود و کسی کار مهمی داشته باشد. اگر اطرافیان صدایمان بزنند خیلی زود پاسخ می‌دهیم و حداقل واکنشی نشان می دهیم . اگر در محیط کار باشد و کارفرمای ما به هر دلیلی ما را بخواهد سریعاً خود را مرتب کرده می‌ایستیم و در نهایت ادب و احترام سر خم کرده و گوش به فرمان می ایستیم. اما در مقابل ندای بزرگترین و با نفوذترین و قدرتمندترین مقام عالم هستی بسیاری از ما بی خیال و بی تفاوت هستیم، انگار نه انگار که منادی ندا می دهد که ای مردم وقت صحبت کردن با خداوند متعال است، بشتابید به سوی نماز ، بشتابید به سوی بهترین عمل . این دل مشغولی‌های دنیا را رها کنید وقت آن رسیده که کمی با خدای خود خلوت کنید، ولی انگار نه انگار، ما کارهای مهمی داریم و برای نماز هم وقت زیاد است، تا قضا شدن نماز وقت بسیار است. کار بعضی از ما به جایی رسیده است که تا صدای اذان بلند می شود تلویزیون را خاموش می کنیم. یکی از دستوراتی که در آموزه‌های دینی به آن سفارش شده، این است: کسی که صدای اذان را می‌شنود از کارهای دنیایی پرهیز نموده و آماده انجام نماز شود. در روایتی امام علی(علیه السلام) از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) راجع به تفسیر اذان پرسید؟ پیامبر در پاسخ فرمود: ای على! اذان حجتى است بر امت من و تفسیر آن این است که موذّن هنگامی که بگوید: «ا...ُ أَکْبَرُ ا...ُ أَکْبَرُ» معنایش این است که خدایا! تو گواهى بر آنچه من می‌گویم که اى امّت احمد به تحقیق که وقت نماز رسید، پس آماده باشید و کار دنیا را رها نمایید و چون گوید: «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا ا...ُ» معناى آن این است که خدا و فرشتگان خدا و آنچه در آسمان‌ها و زمین است، آگاه هستند که من وقت نمازهای پنج‌گانه را به اطلاع شما رساندم پس خود را برای نماز آماده نمایید و چون گوید: «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ ا...ِ»، معناى آن این است که خدا و ملائکه آگاه‌اند که من شما را از زمان انجام نماز آگاه کردم پس سرگرم امور دیگر نشوید که این برای شما بهتر است [شعیری، محمد بن محمد، جامع الأخبار، ص 67، مطبعة حیدریة، نجف، چاپ اول، بی‌تا.]

مقاله

جمع آوری و تدوین رسول غفارپور

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

کوتاه سخن این که افعال خداوند از افعال بندگان به کلّى جداست زیرا او با علم به مصالح و مفاسد اشیا و آگاهى بر نظام احسن آفرینش و قدرت تامّ و کاملى که بر همه چیز دارد، با قاطعیّت اراده مى کند و بدون هیچ تزلزل و تردید و اندیشه و تجربه، موجودات را لباس وجود مى پوشاند. هم در آغاز آفرینش چنین است و هم در ادامه آفرینش.
آفرینش انسان در نهج البلاغه

آفرینش انسان در نهج البلاغه

سپس از روح خود در آن دمید، پس به شکل انسان هشیارى در آمد که به تحرک برخاسته و ذهن و فکر و اعضاى خود را به خدمت مى‏گیرد، و از ابزار جابجائى استفاده مى‏ کند، حق و باطل را مى ‏شناسد، و از حواس چشیدن و بوئیدن و دیدن برخوردار است معجونى است با سرشتى از رنگهاى مختلف و اشیاى گرد آمده که برخى ضد یکدیگر بوده و برخى با هم متباین هستند، مانند: گرمى و سردى، ترى و خشکى، بدحالى و خوش حالى.
Powered by TayaCMS