دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های علمی آیت الله کاظم مدیر شانه چی

No image
فعالیت های علمی آیت الله کاظم مدیر شانه چی

کتابخانه خطى

علاقه استاد به احیاى کتب خطّى و شروع و ادامه این مسیر پر مرارت، خود داستان مفصلى دارد که باید از زبان خود استاد شانه چى شنید:

«اینجانب از اوّل تحصیلات علوم دینى، بلکه از آغاز کودکى، به کتاب علاقه داشته و حتى در دوران مدرسه شبى نبود که چند ساعت را به خواندن کتاب نگذرانم. با صرفه جویى در زندگى، بخشى از درآمد محدود طلبگى را به کتاب اختصاص دادم و در اوایل تحصیلات من در حوزه علمیه، کتاب خطّى در مشهد فراوان و در واقع بى ارزش بود و حتى بعضى از صحّاف ها (به واسطه گرانى کاغذ) از اوراق کتب خطى براى بدرقه کتاب استفاده مى کردند. من از این فرصت استفاده کردم و حتى با گرفتن قرض کتاب هایى را که در رشته کار و تحصیلات من بود، خریدارى مى کردم و ضمن سفرها از کتاب فروشى سایر شهرها نیز تهیه نمودم که جمعاً حدود هفتصد جلد مى شد. بعضى از این نسخه ها بسیار نفیس و ارزنده بود.»

وى این امر بزرگ علمى را از کتابخانه هاى مشهد شروع کرد و سپس به شهرهاى دیگر ایران سفر کرد و براى به ثمر رساندن آن، دستیارانى را براى خود برگزید و خود به کشورهاى دیگر رفت در یک سفرى که «توسط انستیتوى شرق شناسى شوروى» به چهار جمهورى شوروى (روسیه، آذربایجان، ازبکستان و تاجیکستان) دعوت شد، از کتابخانه بزرگ انستیتو و کتابخانه هاى عمومى لنینگراد بازدید مى کند و از کتب خطّى آنجا فیش تهیه مى کند و همین طور کتاب هاى باکو، تاشکند و دوشنبه را فیش بردارى مى کند. استاد مى گوید:

«تاشکند کتابخانه مفصلى داشت که کتب خطّى را از مدارس قدیمى بخارا و سمرقند و سایر شهرها در آنجا جمع و نگهدارى کرده بودند.»

وى در ادامه سفرهاى خارج، به کشورمصر سفر مى کند و از کتابخانه «جامع ازهر» قاهره دیدن کرد و همین طور از کتابخانه هاى معروف مصر کتابخانه دارالکتب القومیه و کتابخانه مخطوطات العربیة فیش تهیه نمود. وى در سفر دیگرش به مدّت چهار ماه به کشورهاى ترکیه، سوریه، اردن، حجاز و مراکش سفر مى کند و از تمام کتابخانه هاى معروف آن کشورها بویژه کتابخانه ها که متعلق به دانشگاه اسکوریال بوده، دیدن کرده و با گنجینه عظیمى از میراث اسلامى و تشیّع رو به رو مى گردد و از آن ها فیش تهیه مى کند. از سفرهاى مهم دیگر استاد مسافرت وى به کشور اسپانیا و فیش بردارى از آثار به جاى مانده از دوره اسلامى در این کشور است. استاد مى گوید:

«سفر دیگرى که از طرف کتابخانه آستان قدس براى بررسى و انتخاب نسخ کتابخانه اسکوریال به اسپانیا رفتم که در حدود یک ماه کتب کتابخانه مزبور را، که نسخ نفیسى در آنجا موجود است، بررسى و فیش بردارى نمودم. کتب مزبور باقیمانده کتب اسلامى است که از حوادث گذشته جان سالم به در برده و در این دژ محکم نگهدارى مى شود و داستان جمع آورى و نگهدارى آن در اسکوریال توسط فیلیپ، پادشاه اسپانیا و ساختمان بناى معظم کلیساى اسکوریال، بسیار جالب است.»

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
Powered by TayaCMS