دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مهریه هدیه ای مناسب توان فرد

No image
مهریه هدیه ای مناسب توان فرد

مهريه هديه اي مناسب توان فرد

محسن عاشوری

گاهی اتفاق می‌افتد که مردان در هنگام ازدواج، مهریه‌های سنگین را قبول می‌کنند که از پرداخت آن ناتوانند در حالی که مهریه هدیه ای است که میزان آن بستگی به توان فرد دارد. با گذر زمان، برداشت دیگری از تعیین مهریه در امر ازدواج شده است؛ به نوعی که گاهی تصور می‌شود میزان مهریه، موجب استحکام خانواده می‌شود؛ در حالی که مهریه هدیه‌ای است که میزان آن بستگی به توان فرد دارد. گاهی اتفاق می‌افتد که مردان در هنگام ازدواج، مهریه‌های سنگین و کلانی را قبول می‌کنند؛ در حالی که از عدم توانایی مالی خود مبنی بر پرداخت این مهریه، آگاهی دارند و این موضوع به معنای دادن وعده پرداخت هدیه‌ای است که توانایی پرداخت آن وجود ندارد؛ بدیهی است که این موضوع نه تنها موجب استحکام خانواده نمی‌شود بلکه موجب ایجاد کدورت و دلخوری نیز خواهد شد. بسیاری از خانواده‌ها هستند که با مهریه‌ای اندک، بهترین و شیرین ترین زندگی را دارند؛ در حالی که برخی خانواده‌ها نیز با بیشترین میزان مهریه، زندگی تلخی را ادامه می‌دهند و به دلیل سنگین بودن مهریه، یکدیگر را تحمل می‌کنند؛ این افراد با شرایطی سخت، عمر خود را به تباهی می‌گذرانند و لذتی از زندگی نمی برند.تضمین زندگی خوب و لذت بخش از طریق انس، الفت، عشق و محبتی است که میان زن و شوهر ایجاد می‌شود و این عشق هیچگاه با مسائل مادی تامین نمی شود. توانایی پیدا کردن همسری مناسب که با شخصیت، منش و رفتار فرد همخوانی داشته باشد برای جوانان امروز تا حدودی مشکل شده است و بسیاری از آنان برای پیدا کردن همسر ایده آل خود با مشکل روبه رو هستند و نمی توانند به افراد دیگر اعتماد و اطمینان کافی داشته باشند؛ این موضوع نیز موجب به تاخیر افتادن ازدواج این جوانان می‌شود.توجه جوانان به تشریفات ظاهری یکی دیگر از مشکلات آنها برای ازدواج است.گذشتگان ما با قناعت، زندگی راحت تری داشتند و از آن لذت می‌بردند؛ در حالی که هم اکنون افراد برای برگزاری عروسی‌های مجلل، خود را بدهکار می‌کنند و زیر بار قرض می‌روند.اشتغال یکی دیگر از مشکلات جوانان در امر ازدواج است.در صورتی که وضعیت اشتغال جوانان مناسب باشد، آنها می‌توانند زندگی راحت و ساده ای داشته باشند؛ بنابراین داشتن منبع درآمد، موجب اطمینان خاطر جوانان می‌شود.به دلیل عدم وجود امکانات زندگی و تامین شغلی مناسب، جوانان زیر بار ازدواج نمی روند؛ در حالی که باید به این موضوع توجه داشته باشند که خداوند وعده داده است اگر کسی وارد عرصه ازدواج شود هیچگاه زمین نخواهد خورد و با همت و توکل به خدا مورد لطف الهی قرار می‌گیرد.فرهنگ سازی در جهت ازدواج آگاهانه، ساده و پایدار جوانان ضامن افزایش میزان ازدواج و استحکام خانواده است. مسائل اقتصادی، تنها معیار ازدواج نیست و در اولویت قرار ندارد بلکه فرهنگ سازی بر مبنای قناعت و سادگی در اولویت قرار دارد؛ در این زمینه سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی، از جمله سازمان ملی جوانان باید این فرهنگ سازی را در جامعه نهادینه کنند تا انگیزه لازم جهت ازدواج در جوانان ایجاد شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
Powered by TayaCMS