دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

هدف وسیله را توجیه می‌کند؟ | نقد فیلم لینکلن

آخرین فیلم استیون اسپیلبرگ در مورد آخرین روزهای زندگی یکی از محبوب‌ترین رئیس جمهورهای آمریکا آبراهام لینکلن است. ژانر فیلم زندگی‌نامه‌ای است و اشاراتی به واقعیات تاریخی دور از انتظار نیست…
هدف وسیله را توجیه می‌کند؟ | نقد فیلم لینکلن
هدف وسیله را توجیه می‌کند؟ | نقد فیلم لینکلن

[كد مطلب: 1749]

نويسنده‌: رضا محمودی

آخرین فیلم استیون اسپیلبرگ در مورد آخرین روزهای زندگی یکی از محبوب‌ترین رئیس جمهورهای آمریکا آبراهام لینکلن است. ژانر فیلم زندگی‌نامه‌ای است و اشاراتی به واقعیات تاریخی دور از انتظار نیست.
این نقد را از دو منظر می‌توان دنبال کرد؛ منظر اول اینکه آیا هدف وسیله را توجیه می‌کند؟ و دیدگاهی دیگر، زندگی لینکلن است. بررسی اجمالی این دو نگاه در مورد فیلم لینکلن همچون دو خط است که ابتدا یک سر آن‌ها از همدیگر فاصله دارد و در انتها به هم‌دیگر می‌پیوندند و نتیجه را شکل می‌دهند.
آیا هدف وسیله را توجیه می‌کند. یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که بسیار سعی شده تا به صورتی توجیه شود و کمتر توضیحی روشن و دقیق درباره آن مطرح شده است. چه بهتر که برای توضیح این جمله مصداق را مشخص کنم تا در حد توان‌ بحث را باز کرده باشم. هدف تصویب قانون منع برده ‌داری است و وسیله هم پیشنهادهای مختلف کاری به نمایندگان مجلس و ادامهٔ جنگی باشد که بر سر برده ‌داری رخ داده است -که صلح نکردن و ادامهٔ آن به تصویب قانون منع برده‌داری کمک می‌کند-.
می‌توان فلسفی نگاه کرد و به‌‌ همان اندازه که تصویب قانون منع برده‌داری برای بشریت مفید است، گماشتن نمایندگان مجلسی که به عنوان حق‌الرأی سِمتی بیش از حد کفایتشان دریافت کرده‌اند برای بشریت مضر باشد. مجادله بر سر چنین بحثی که جان و مال اهالی تعداد زیادی از بشریت در خطر است به نظر اشتباه می‌آید و‌‌ همان بهتر که قبول کنیم در این مصداق خاص هدف وسیله را توجیه می‌کند زیرا چشم‌اندازی برای آیندهٔ بشریت است.
لینکلن در خانواده‌ای متوسط رو به پایین آمریکایی بدنیا آمده است. تحصیلات آکادمیک بالایی نداشته و با توجه به مطالعات فراوان کتابهای مختلف علمی و هوش بالا به سرعت پیشرفت می‌کند و در ایالات متحدهٔ آمریکا مقام ریاست جمهوری را کسب می‌کند. آبراهام در زندگی‌اش مدت زیادی کارگر هم بوده است. او سفیدپوست بود ولی همچون هم سن و سال‌های سیاه‌پوست‌اش نمی‌توانست به دانشگاه برود منتها با دلیلی دیگر که آن را مشکلات مالی می‌نامند. چنین فردی مهم‌ترین کاری که در زمان ریاست‌جمهوری‌اش انجام می‌دهد تصویب قانون منع برده‌داری است.
داستان فیلم از زمانی شروع می‌شود که لینکلن وقتی برای تصویب قانون منع برده‌داری ندارد. و به جایی ختم می‌شود که لینکلن توسط دشمنان‌اش در خود آمریکا کشته می‌شود. درامی که لینکلن را به تصویر می‌کشاند در بردارندهٔ داستانی با سر و شکلی زندگینامه‌ای است و حول محور یک شخصیت حرف‌ها و عملکرد‌هایش می‌چرخد. مهم‌ترین نکاتی که در مورد فیلمنامه‌ قابل ذکر است: یک، لینکلن شدیدا به مردم و ایمانشان به دولت اهمیت می‌دهد در عین حال به شدت روحیه‌ای دیکتاتوری دارد و در هر صورت حرف خودش را به کرسی می‌نشاند تا حدی که یار غارش، (وزیر او) برخی اوقات از تصمیمات لینکلن مطلع نیست. نکته‌ای دیگر؛ سکانس ابتدایی فیلم است. با آنکه این سکانس پایان فیلم را همچون نگاه به تاریخ برای مخاطب افشا می‌کند ولی به شدت در همزاد ‌پنداری مخاطب با لینکلن تأثیر گذار است و کاربردی هوشمندانه دارد، «آبراهام لینکن با دو سرباز در میدان جنگ صحبت می‌کند سرجوخهٔ اول سیاه‌پوستان با احترام در حال صحبت با رئیس جمهور می‌باشد و سرجوخه دوم مدام بین حرف این دو إن قلت وارد می‌کند» و این کار بی‌ادبانه را ناخواسته چندین بار تکرار می‌کند. یکی از حرف‌های قابل برداشت این سکانس آمادگی مخاطب برای مواجه با شروع داستان است. در این حد که مخاطب بداند لینکلن چه کار مهمی انجام داده است و چه انسان‌های دور از ادبی را با تصویب این قانون مؤدب کرده است. و یا اینکه سرجوخه دوم بالاخره فردی را از مهم‌ترین شخصیت‌های کشورش پیدا کرده است که می‌تواند با او هم‌ دردی کند و به صحبت‌های‌اش گوش دهد. سرجوخه دوم در چنین موقعیتی از هیچ فرصتی دریغ نمی‌کند شاید هم می‌داند که لینکلن در جوانی‌اش همچون اوست که از یک سری امتیاز‌ها مانند رفتن به کالج بی‌بهره بوده است و درد کشیده.
و اما عملکرد کارگردان برای اینکه فرم و محتوا با همدیگر یکی شوند چگونه بوده است؟ اسپیلبرگ با توجه به سابقه‌اش به خوبی نشان داده که از طرف‌داران پروپاقرص مکتب نمادگرایی است و با نشان دادن هاله‌ای کمرنگ از نور و رنگ و رو رفتگیِ رنگ‌های فیلم این موضوع را به وضوح به نمایش گذاشته است. جَوی خفقان‌آور را به مخاطب‌اش القاء می‌کند که در لحظات پایانی فیلم زمانی که لایحه به اجرا درآمده است، سکانسی قرار گرفته که «لینکلن به همراه همسرش درون کالسکه‌ای نشسته‌اند» در این صحنه فیلم رنگ و لعابی زیبا به خود گرفته و ندای امید را به گوش مخاطبان‌اش می‌رساند و مسئله‌یِ وسیله‌یِ رسیدن به این آرامش را توجیه می‌کند که زین پس مشکلی پیش نخواهد آمد و کنایه به نمایندگانی دارد که بدون داشتن کفایت کافی و فقط برای دادن رأی مثبت بر سر می‌زهایی نشسته‌اند که از پس ادارهٔ آن‌ها برنمی‌آیند که در آخر خود لینکلن این مسئلهٔ بی‌کفایتی را به جان خرید و کشته شد برای پیشرفت بشریت.

منبع:فیلم نوشتار

مقاله

نویسنده رضا محمودی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
Powered by TayaCMS