دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پرهیز از نگاه تک بعدی به مقوله بد پوششی

No image
پرهیز از نگاه تک بعدی به مقوله بد پوششی

کلمات کلیدی: پرهيز از نگاه تك بعدي به مقوله بد پوششي

نویسنده : سمیه رحمت پور

رسوخ فرهنگ مبتذل غربی در جامعه از مسیر‌های مختلف بخصوص در شرایط فعلی از طریق رسانه‌های جمعی مانند ماهواره ها و سایت‌های اینترنتی باعث رواج برخی فرهنگ‌های غلط از جمله فرهنگ پوشش غربی در جامعه ایرانی شده است.قطعا مبارزه با فرهنگ غلط پوشش در کشور که در میان برخی از جوانان اعم از پسر و دختر رواج یافته با قطع امکانات ارتباطی نوینی چون ماهواره و اینترنت امکان پذیر نخواهد بود.کشور ما مدت هاست که آماج حملات تند فرهنگی غرب قرار گرفته و امروز می‌توان به وضوح اثرات مخرب آن را در خانواده ها،در گوشه و کنار شهر مشاهده کرد.اما مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب به معنای قطع دروازه‌های ارتباطی با دنیا نیست بلکه باید در عین حفظ ارتباطات جهانی به شدت در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن ایستادگی و البته مقابله به مثل کرد.

عفاف و حجاب از مهمترین واجبات دینی اسلام است که باید مورد توجه عملی بیشتر قرار گیرد.اگر مردم با فلسفه حجاب و عفاف آشنا شوند به قطع و یقین جذب این دستور موکد اسلامی خواهند شد.یکی از فلسفه‌های حجاب این است که به بهداشت روانی مردان و زنان کمک می‌کند زیرا اگر حریمی نباشد آرامش خانواده ها از بین خواهد رفت و عطش شهوت شعله ور خواهد شد.آزادی جنسی موجب تزلزل خانواده می‌شود و در مقابل آن حجاب موجب تقویت ارزش‌های اخلاقی در جامعه و حفظ چارچوب‌های خانواده می‌شود. حجاب وسیله‌ای برای حفظ کرامت و شخصیت زنان است و موجب می‌شود تا زن در جامعه به یک وسیله مبدل نشود. حجاب موجب حفظ جامعه از آلودگی‌های جنسی است و جامعه را هرچه بیشتر به سوی اهداف عالی و کار و تلاش حرکت می‌دهد. عده‌ای که در جامعه با بدحجابی موجب سلب امنیت اخلاقی جامعه می‌شوند باید بدانند که به آزادی‌های دیگران احترام نمی‌گذارند. در جایی که نصیحت و امر به معروف و نهی از منکر تاثیری ندارد باید قوای انتظامی وارد کار شوند و با این هنجار شکنی مقابله کند. ما از دولت می‌خواهیم که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را در زمینه حجاب و عفاف اجرایی کند و گامی مثبت در این راستا بردارد. حجاب در جامعه نباید سست انگارانه نگاه شود و باید همه مسئولان بر اجرایی شدن حجاب در ابعاد گوناگون همیاری داشته باشند.دست اندرکاران فرهنگی باید تشخص اسلامی خود را حفظ کنند و رعایت حجاب را در زیر بخش‌های خود اجرایی کنند.

منطق حکم می‌کند که ما راه مبارزه با رواج بد حجابی را به دو راهکار فرهنگی و قضائی -انتظامی محدود نکنیم. بلکه کار ما باید تلفیقی از این دو باشد و ظرافت‌های خاص کار فرهنگی نیز در آن لحاظ شود.در کنار اینها باید از ریشه یابی غافل نشد.جامعه ما جامعه ای در حال گذار است که به سمت توسعه یافتگی حرکت می‌کند و جمعیت جوان کشور نیز میزان قابل توجهی از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است. لذا باید به شدت از نگاه تک بعدی به مسئله بپرهیزیم و راهکار هارا نیز محدود به یک راهکار نکنیم. حتما برخورد‌های یک طرفه از قبیل آنچه در ابتدا به آن اشاره شد اثر بخش نخواهد بود. سیاست‌های سلبی و قهری زمانی مفید و موثر خواهد بود که در جبهه دیگر به سیاست‌های جذب بپردازیم و نگذاریم که خلای در این زمینه به وجود آید چرا که برای پر کردن این خلا افراد بسیاری در کمین هستند تا با تبلیغات گسترده و سنگین خود جوانان را به سمت خود جذب کنند.اگر جوان ایرانی در فرهنگ خود چیز جذابی یافت نکند و ما نیز به برخورد‌های قهری دل خوش کنیم به نتیجه‌ای نخواهیم رسید. ما زمانی می‌توانیم با مظاهر بد حجابی و پوشش‌های نامناسب در جامعه برخورد کنیم که خود الگوی جذاب و برتری برای ارائه به جوانان و نوجوانان خود داشته باشیم.‌

به نظر می‌رسد دیگر دفاع صرف در برابر تهاجم دشمن کافی است و باید با یک خیز بلند قابلیت‌ها و ظرفیت‌های غنی خود را به دنیا معرفی کنیم و خود در نقش یک مهاجم فرهنگی وارد عرصه شویم.البته این یک حقیقت غیر قابل انکاری است که نباید از کنار آن گذشت اما نباید همه مسئولیت ها را از خود ساقط کنیم و صرفا متهم اصلی را رسانه‌های بیگانه بپنداریم و از معایب و کاستی‌های خود که در خانواده و مدارس به وضوح دیده می‌شود غافل شویم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
Powered by TayaCMS