دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

چرایی تأکید امام حسن عسکری(ع) به زیارت اربعین

پیشوای یازدهم شیعیان بقای شیعه را به زیارت اربعین امام حسین(ع) پیوند می‌دهند، زیرا نهضت امام حسین(ع) عامل بقا و حیات دین اسلام و مذهب شیعه است
چرایی تأکید امام حسن عسکری(ع) به زیارت اربعین
چرایی تأکید امام حسن عسکری(ع) به زیارت اربعین

پیشوای یازدهم شیعیان بقای شیعه را به زیارت اربعین امام حسین(ع) پیوند می‌دهند، زیرا نهضت امام حسین(ع) عامل بقا و حیات دین اسلام و مذهب شیعه است؛ بدین سبب امام(ع) می‌خواهند با همان شعارهای حسینی(ع) نهضت زنده باشد و هدف‌ها و شعارهای امام حسین(ع) زنده بماند؛ لذا ویژگی‌های خاص مؤمن را برمی‌شمارد تا شیعه از پویایی برخوردار باشد؛ اگر امام، نمادهای شیعه را در پویایی و حضور می‌دانند؛ از این نوع نگاه می‌توان فهمید شیعه می‌تواند با انسجام و حضور خود در صحنه‌های سیاسی، اجتماعی و عبادی نظیر: نمازهای جمعه و جماعت، حج و زیارت امام حسین(ع) و... پویایی خود را نشان دهد.

زیارت اربعین که مورد تأکید امام حسن عسکری(ع) است؛ (1) با توجه به شرایط خاص دوره امامت حضرت به لحاظ سیاسی و اجتماعی و اینکه شیعه نیاز دارد تا نمادهای خود را علنی کند (چون دوره حضور امامت بعد از امام عسکری(ع) پایان یافته و دورۀ غیبت صغری و کبری شروع می‌شود)؛ لذا شیعه باید انسجام خود را در این نمادها نشان دهد و از نظر جمعیتی، شاخص داشته و اظهار وجود کند؛ در غیر این صورت اگر شعارها و نمادهای خود را علنی نکند چه‌ بسا امکان دارد در طول تاریخ راه گم شود و تشیع مانند دیگر فرقه‌ها از نظر عقیدتی و با توجه به غیبت امام به حسب شرایط سخت از بین برود.

امام حسن عسکری(ع) اتحاد و انسجام را پیرامون امام حسین(ع) قابل دسترسی می‌دانند؛ لذا انگشت ‌اشاره را به سوی اربعین و زیارت اربعین برده‌اند. گویا امام(ع) عظمت امروز شیعه را تجسم کرده و برای خلاصی و رهایی انسان امروز از سختی‌های دورۀ غیبت به اربعین و عظمت امام‌حسین‌(ع) ‌اشاره می‌فرمایند. در واقع احیای اربعین، احیای نهضت عاشورا با تمام محتوای نهضت حسینی(ع) است؛ لذا شیعه امروز با سرافرازی به نهضت امام حسین(ع) نگریسته و از آن در انسجام اسلامی بهره می‌برد.

تأثیر مراسم اربعین در سبک زندگی اسلامی

مراسم باشکوه اربعین و توجه به مراسم و شرکت وسیع در آن یقیناً می‌تواند در روح انسان تأثیرات عمیقی داشته و جلب حیات حسینی(ع) شود. چنین همایشی می‌تواند ابعاد زندگی مسلمانان را تحت تأثیر قرار ‌داده و بسیاری از آسیب‌ها و فاصله‌ها را ترمیم کند. امروزه آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی زیادی در جوامع اسلامی وجود دارد که عمده‌ترین آن مسئلۀ جریان‌های تکفیری است که اگر به اربعین و عظمت آن و اهداف امام‌حسین(ع) توجه کنند، ممکن است از کجراهه خود برگردند. این گروه اگر در دشمن‌شناسی بصیرت داشتند و به این نکته می‌رسیدند که دشمن مشترکِ همه فرقه‌های مسلمان، صهیونیست‌ها، مستکبرین و استعمارگران است نه شیعیان، چنین آب به آسیاب مستکبران نمی‌ریختند.

اربعین در اصلاح آسیب‌ها می‌تواند درس‌آموز و راهبردی برای ترمیم گسل‌های قومی، مذهبی در جهان اسلام باشد؛ اجتماع باشکوه برای تجلیل از فرزند پیامبر(ص) از طرفی برای همه مردم، به یاد امام حسین(ع) بودن است و از طرف دیگر اربعینی شدن می‌تواند تأثیر معنوی و اخلاقی در اصلاح رفتار مسئولان داشته باشد؛ کسی که همواره به یاد امام حسین(ع) است، رشوه نمی‌خورد؛ ظلم نمی‌کند؛ از آموزه‌های نهضت سیدالشهدا(ع) درس گرفته و شاگرد مکتب امام حسین(ع) خواهد بود. چنین شخصی در نتیجه از مفاسد مختلف به دور بوده و با بهره مندی از زندگی حسینی (ع)، از حیات یزیدی و اموی به دور خواهد بود.

پی نوشت‌ها:

(1) امام حسن عسکری(ع) فرمود: نشانه‌های مؤمن پنج تاست. پنجاه و یک رکعت نماز، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، گذاشتن پیشانی بر خاک، بلند گفتن بسم‌الله ‌الرحمن الرحیم. (كتاب المزار - مناسك المزار(للمفيد)، النص، ص53)

از: خبرگزاری حوزه

روزنامه کیهان

تاریخ: یکشنبه 14 آبان ماه 1396

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
Powered by TayaCMS