دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

چگونه از ناسازگارى خواهران و برادران بکاهیم؟

اختلاف بین خواهر و برادر و دعواى آنها از جمله ماجراهایى است که والدین باآن مواجه هستند و گاهى به صورت مشکلى بزرگ براى خانواده در مى‌‌آید به دلیل اینکه اغلب والدین یا مربیان از چگونگى برخورد صحیح با این مسئله آگاه نیستند و با دخالت‌ بیجاى خود کار را مشکل‌تر مى‌کنند. شما با این مسئله چگونه برخورد مى‌کنید؟ آیا در دعواى کودکانتان مداخله مى‌کنید؟ یا اجازه مى‌دهید خود آنها موضوع را حل کنند؟...
No image
چگونه از ناسازگارى خواهران و برادران بکاهیم؟
چگونه از ناسازگارى خواهران و برادران بکاهیم؟ سیده میترا ابوطالبی اختلاف بین خواهر و برادر و دعواى آنها از جمله ماجراهایى است که والدین باآن مواجه هستند و گاهى به صورت مشکلى بزرگ براى خانواده در مى‌‌آید به دلیل اینکه اغلب والدین یا مربیان از چگونگى برخورد صحیح با این مسئله آگاه نیستند و با دخالت‌ بیجاى خود کار را مشکل‌تر مى‌کنند. شما با این مسئله چگونه برخورد مى‌کنید؟ آیا در دعواى کودکانتان مداخله مى‌کنید؟ یا اجازه مى‌دهید خود آنها موضوع را حل کنند؟ نکته مهمى که همه والدین باید بدانند این است که برخى از خواهرو برادرها از مصاحبت یکدیگر لذت نمى‌برند. هرچقدر هم که شما در تربیت آنها تدبیر و سیاست به کار ببرید بازهم بین آنها نزاع و کشمکش روى مى‌دهد و راهى براى از بین بردن این دعواها وجود ندارد اما مى‌توان با کمى درایت و تدبیر، این نزاع‌ها را به حداقل رساند. دعواى کودکان امرى طبیعى است و نباید از آنها انتظار داشت در برخورد با همسالان خود رفتارى ملایم و صحیح از خود نشان دهند و یا اینکه از خود گذشت نشان دهند. این‌گونه رفتارها در کودکان ادامه نخواهد داشت و با گذشت زمان در صورتى که برخوردى مناسب با آن داشته باشید برطرف مى‌گردد. علل ناسازگارى کودکان - به هم خوردن عدالت و برابرى میان فرزندان: وقتى پدر و مادر عدالت را رعایت نمى‌کنند، حس حسادت کودکان را نسبت به یکدیگر برمى‌انگیزند و باعث بروز اختلاف و دعوا بین خواهر و برادر مى‌شوند. - به خطر افتادن حس مالکیت کودک: کودک داراى حس مالکیت قوى است و زمانى که کودک دیگرى بخواهد وسیله متعلق به او را بردارد عصبانى مى‌شود و پرخاش مى‌کند. - حس برترى طلبی: کودکى که مى‌خواهد همیشه نقش اصلى را در بازى داشته باشد اگر کودک دیگر به او اجازه چنین کارى را ندهد دست به تخلف در بازى مى‌زند و این کار باعث جدال میان آنها مى‌شود. - دخالت بیجاى پدر و مادر در اختلافات جزئی: پدر و مادرى که دائما نقش داور یا قاضى را بازى مى‌کنند و مى‌کوشند مقصر اصلى را شناسایى کنند باعث مکرر شدن دعواى میان کودکان مى‌شوند و آنان را براى نزاع بعدى آماده‌تر مى‌کنند. - عواملى که سبب تحریک حس حسادت کودک مى‌شود، مانند: جانبدارى از کودک دیگر در دعوا، مجبور کردن کودک به گذشت به نفع کودک دیگر، مقایسه کردن کودک با سایر فرزندان. - مصرف انرژى اضافى که در آنها به جا مانده وموفق به تخلیه آن نشده‌اند. - بیکارى و بلاتکلیفی: سعى کنید کودکان را سرگرم ومشغول سازید. - از همه مهمتر سعى کنید الگوى مناسبى براى آنها باشید. کودکان نباید شاهد این باشند که شما براى اثبات حقانیت خودتان به زور متوسل مى‌شوید و تصور کنند که دعوا امر اجتناب‌ناپذیر است. باید در حضور کودکان از دعوا کردن بپرهیزید. هنگام مقابله با دعواى کودکان با یکدیگر چه نکاتى را باید رعایت کرد؟ - در صورتى که دعوا لفظى و جزئى بود به فرزندانتان اجازه دهید خودشان مشکلشان را حل کنند. هنگامى که کودکان بفهمند کسى علاقه‌اى به مشکل آنها ندارد دیگر براى جلب توجه پدر و مادر دائما نزد آنها شکایت نمى‌کنند. - اگر دعوا درحدى بودکه امکان صدمه زدن آنها به یکدیگر وجود داشت والدین به ناچار باید دخالت کنند و با لحنى جدى از آنها بخواهند به دعوا خاتمه دهند. - در صورت شکایت کودکان از یکدیگر به آنها بگویید که علاقه‌اى به شنیدن توضیحات آنها ندارید و نمى‌خواهید بدانید مقصر کیست؟ ولى اگر مقصراصلى مشخص بود باید او را مورد سرزنش قرار دهید. اغلب دعواهاى خواهر و برادرها از روى تصمیم قبلى نیست و ناگهانى اتفاق مى‌افتد و گاهى چندان بالا مى‌گیرد که کودکان سعى مى‌کنند خشم خود را به صورت ضربه بدنى یا تخریب اسباب‌بازى یا لوازم شخصى طرف مقابل نشان دهند. در این هنگام باید کودک را از این کار باز داشت و به او فهماند که هرچند احساس خشمش نسبت به خواهر یا برادر منطقى است ولى او حق ندارد با رفتارى ناپسند و ضد اجتماعى از حق خود دفاع کند.
روزنامه رسالت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
Powered by TayaCMS