دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب تحلیل کارکردهای دین در جامعه سنتی و مدرن

در اين کتاب، کارکرد دین در جامعه سنتی و مدرن از زوایای گوناگون بررسی و تحلیل شده است و بیان شده که دین در جامعه مدرن نه تنها مانع حرکت و پیشرفت نیست، بلکه نیاز اصلی پیشرفت فردی و اجتماعی است.
کتاب تحلیل کارکردهای دین در جامعه سنتی و مدرن
کتاب تحلیل کارکردهای دین در جامعه سنتی و مدرن

نویسنده کتاب تحلیل کارکردهای دین در جامعه سنتی و مدرن در این نوشتار کارکرد دین را در جامعه سنتی و مدرن از زوایای گوناگون بررسی کرده و با تحلیل این موضوع بیان می دارد دین در جامعه مدرن نه تنها مانع حرکت و پیشرفت نیست بلکه نیاز اصلی پیشرفت فردی و اجتماعی است.

پس از پیروزی انقلاب ایران، با توجه به اینکه دین به عنوان یک نهاد قوی، وارد حوزه کلان فعالیت های سیاسی و اجتماعی شد و اداره حکومت و اجتماع را برعهده گرفت و صدور انقلاب را هم سرلوحه آرمان های خود قرار داد، مسأله کار آمد بودن دین در اداره ابعاد مختلف جامعه و قدرت و توانایی آن در ایجاد تحول و تکامل همه جانبه، جایگاه خاصی در مباحث نظری و کاربردی پیدا کرد. در باب ضرورت بررسی در مبادی نظری و کاربردی این نظریه باید گفت که چنین رهیافتی در تحلیل برخی پژوهشگران درباره دین و نهاد ها و مناسک دینی به چشم می خورد.

نویسنده در این نوشتار کارکرد دین را در جامعه سنتی و مدرن از زوایای گوناگون بررسی کرده و با تحلیل این موضوع بیان می‌دارد دین در جامعه مدرن نه تنها مانع حرکت و پیشرفت نیست بلکه نیاز اصلی پیشرفت فردی و اجتماعی است.

نوشتار حاضر در قالب یک مقدمه و چهار فصل و یک خاتمه سامان یافته است.

در مقدمه این تحقیق به بیان مسأله و مدعیات تحقیق، اهمیت و پیشینه انجام تحقیق، شیوه انجام تحقیق پرداخته شده است. فصل اول حاوی مباحث تعریف (دین)، (کارکرد)، (ساخت) و (نظام) به مثابه نظام مفهومی این نوشتار است. فصل دوم به بیان ویژگی های ساختاری و معنایی یا نمادی جامعه سنتی و مدرن اختصاص یافته است. فصل سوم حاوی بیان کارکردهای دین در جامعه سنتی در سه سطح فردی، نهادی و جامعه به مثابه نظام است. در فصل چهارم به بررسی کارکردهای دین در جامعه مدرن در همان سه سطح پرداخته شده است. درخاتمه به جمع بندی و نتیجه گیری پرداخته شده است.

در بخشی از تحلیل کارکردهای دین در جامعه سنتی آمده است: «انسان در دنیای مادی با انواع دردها، سختی ها مانند مرگ، شرور و رنج های طبیعی مواجه است که هیچ راه چاره و فراری از آنها فرا روی بشریت گشوده نیست.

این مسایل باعث می شود سؤالات اساسی و بنیادین نسبت به فلسفه زیستن؛ یعنی مبدأ، حال و غایت در اذهان انسان ها شکل بگیرد؛ در صورت مدلل و موجه نشدن این سختی ها و گرفتاری ها در سایه پاسخ گویی دقیق به پرسش های بنیادین، زندگی برای انسان بی معنی و نامعقول و جهان هستی به یک عالم بیهوده و بی معنی مبدل خواهد شد.»

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب جامعه برتر

کتاب جامعه برتر

کتاب «جامعه برتر» با نگاهی عمیق و نو در کلمات گهربار امیرالمؤمنین علیه السلام، بحث امر به معروف و نهی از منکر را مورد بررسی قرار داده است.

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
Powered by TayaCMS