31 اردیبهشت 1390, 0:0
آموزه هاي قرآني، جرم، فرهنگ
با توجه به این که آموزهها و پندهای قرآنی موثرترین عامل در پیشگیری از جرایم در همه ابعاد زندگی انسانی است و اصولاً شیوه قرآن مبتنی بر پیشگیری و بازدارندگی است و استعانت از قرآن میتواند مهمترین عامل موثر در برابر سیل عظیم تهاجم فرهنگی باشد بنابراین برای پیشگیری از سیل عظیم جرایم که ناشی از ضعف روبه تزاید اخلاقی و پرشدن این خلابه وسیله فرهنگهای سیل آسای بیگانه است باید اقدامهای موثری صورت گیرد.
در این میان برای دستیابی به یک الگوی سازنده و انسان ساز و پایدار ارائه راهکارهای زیر در سه راهبرد کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت پیشنهاد میشود. ضمن اینکه باید توجه داشت اگر دنیای غرب با شیوه تبلیغاتی وسیع خود قرصها و مواد افیونی را به عنوان عاملی برای لذت جوانان فریب خورده باورانده است، علت غفلت ما از پرکردن این خلاها با باورهای دینی است.
1ـ اهداف کوتاه مدت: در اهداف کوتاه مدت سعی بر این است با روشن نمودن اذهان مردم بویژه قشر جوان از طریق تبلیغات گسترده و همه جانبه با استفاده از وسایل مختلف ارتباط جمعی و رسانه ای ، با باورهای درست و قابل جایگزین دینی، اشخاص را وادار به یک انگیزش درونی و احساس گناه در هنگام تصمیم به ارتکاب جرم یا گناه، در درون خود و ایجاد یک پایداری و مقاومت درونی در برابر انجام جرم یا گناه نمود. به عبارتی بیداری وجدان فطری و ناخودآگاه انسان، که در این بین از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و در راس اقدامات باید باشد، مشخص نمودن و سپردن این امور به یک سازمان یا نهاد تخصصی است که قوه قضائیه به لحاظ اشراف به مسائل حقوقی و حقوق اشخاص شایسته ترین نهاد میتواند باشد.
2- اهداف میان مدت: به چالش کشیدن فرهنگ و باورهای غلط با مذموم نشان دادن و تحقیر آن رفتارها و الگوها و نهایتاً جایگزین نمودن عادات و باورها و اعتقادات درست از طریق تبلیغات جذاب و پیوسته پیامهای قرآنی در رسانههای جمعی در زمان اوج استفاده و بازدید مردم از این رسانه ها، نظارت مستمر بر تهیه فیلمها که متاسفانه ترویج دهنده فرهنگ از خود باختگی و مصرف گرایی و خوشگذرانی است که تاثیرات نابهنجاری خصوصاً در قشر جوان و تضعیف شدید بنیان خانوادگی دارد. نظارت دقیق و کارشناسی شده بر مدارس مقاطع راهنمایی و دبیرستان و دانشگاه به دور از نگاههای سیاسی و جناحی و مبتنی بر رویکرد کارشناسی از طریق مجهز نمودن تمامی مدارس به مربیهای پرورشی و استفاده از تجارب قضات در مدارس و سایر اماکن آموزشی است. این هدف و رویکرد عمدتاً بر فرهنگ سازی بومی و دینی تاکید دارد بخصوص آموزش باورهای درست و غلط و نهادینه نمودن باورهای درست در بین قشر نوجوان و جوان محوریت اصلی این حرکت است که نقش اصلی و زمینه ساز تحقق اهداف بلندمدت بعدی نیز خواهد بود. در این راستا تلاش برای تدوین کتابی ویژه مدارس، با نام «پیامهای زندگی» که دربردارنده پیامهای قرآنی و حقوقی و آموزشی باشد میتواند مهمترین نقش را در فرهنگسازی درست ایفا نماید و تلاش و سمت و سوی این حرکت در جهت شکل گیری شخصیت نوجوانان و جوانان با باورهای قابل قبول است.
3- اهداف بلندمدت: از آنجا که فرهنگ، مقولهای پویا است لذا سیر زمان ایجاب میکند که جهت تثبیت باورهای جایگزین از حالت منفعلانه بیرون آمده و متناسب با اوضاع و شگردهای فرهنگهای بیگانه، راهکارهای متناسب اتخاذ گردد. زیرا برخورد فرهنگها همواره وجود داشته و فرهنگی غالب خواهد بود که بتواند نگاهی همه جانبه به تحولات پیرامونی خود داشته باشد و به نیازهای زمان خود پاسخ مناسب دهیم. مستحکم سازی پایههای اصلی این حرکت که همان قشر نوجوان و جوان میباشد و تاکید بر آموزش آنها از ابتدای مقاطع تحصیلی میتواند تثبیت اهداف را نهادینه نماید. حال آن که پویایی شرط اصلی نهادینه کردن این اهداف است.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان