17 آبان 1390, 0:0
توجه به عواقب شهوتراني
پرسش: از منظر آیات و روایات، توجه به آثار و عواقب شهوترانی، به چه میزان در کنترل و تعدیل غریزه جنسی انسان تاثیرگذار است، لطفا به نحو اجمال توضیح دهید؟
پاسخ: در بخش قبلی پاسخ به این سوال ضمن تاکید بر اینکه تفکر و اندیشه در عواقب و پیامدهای شهوترانی، تاثیرات عمیقی در کنترل و تعدیل غریزه جنسی و عفت عمومی دارد به یک مورد از آثار سلبی شهوت افسار گسیخته شامل: محرومیت از سلامت جسم و جان اشاره کردیم. اینک در بخش پایانی دنباله مطلب را پی میگیریم.
هوسهای شهوانی، نیروی خرد را تضعیف میکند و از فروغ عقل میکاهد، زیرا در تحریک جنسی و هیجان شهوت، تمرکز حواس بر هم میخورد و فرصت تفکر، تصمیم گیری و حسابرسی از انسان سلب میگردد، و در نتیجه افت تحصیلی و ضعف علمی و فرهنگی را برای دانش پژوهان به همراه میآورد.
امام علی(ع) میفرماید: «در کشاکش انگیزههای شهوت و غضب، عقل تیره و تار میشود و فروغ خود را از دست میدهد». (مستدرک الوسایل، ج2، ص 287)
در جای دیگر فرموده اند: «کسی که مالک شهوتش نباشد، مالک عقلش نخواهد بود.»
در وضعیت طغیان غریزه جنسی، چشم و گوش که دروازههای عقل و ابزارهای شناختند به درستی عمل نمی کنند و عقل که وظیفه تجزیه و تحلیل را به عهده دارد، ناکارآمد میگردد.
قرآن کریم، یکی از آثار تقوا را بهره مندی از نیروی فرقان یا قدرت تمیز میان حق و باطل میداند. «ان تتقواالله یجعل لکم فرقانا» اگر تقوای الهی داشته باشید، خداوند برای شما قدرت تمییز (حق از باطل) میدهد. (انفال-29) بعضی چیزها را با چشم سر باید دید و بعضی را با چشم دل. شعلههای نور، دیدن را برای بصر (چشم) و نور باطن، دیدن را برای بصیرت ممکن میسازد. نبود تقوا و بی بندوباری جنسی، فقدان قوه بصیرت را در پی خواهد داشت. امام علی(ع) میفرماید: «من رکب الهوی ادرک العمی» کسی که بر مرکب هوا و هوس سوار شود، کوری را دریابد.» (غرر الحکم و دررالکلم، ج6، ص 8352)
با زیاده خواهی جنسی، زمام انسان به دست شهوت میافتد و اسارت روح که بدترین اسارتها است، شکل میگیرد. امام علی(ع) میفرماید: «بنده شهوت چنان اسیر است که هرگز روی آزادی را نخواهد دید.» (همان، ج4، ص 352)
همچنین آن حضرت در کلامی دیگر فرموده اند: «کسی که مغلوب شهوت خویش است، ذلت و خواری اش بیش از پرده زر خرید است.»(همان، ج6، ص 138)
یکی از ره آوردهای شهوت پرستی، رسوایی و بدنامی است. شهوت، آغازی شیرین و پایانی رسواگر و شوم دارد. تاریخ بشر سرشار از شرح زندگی کسانی است که در جامعه دارای مقام و موقعیت ممتاز بودند، ولی هنگامی که اسیر شهوت و هوای نفس شدند، رسوا شدند. امام علی(ع) میفرماید: «حلاوت شهوت امروز، با تلخی ننگ از میان میرود». (غررالحکم و دررالکلم، ج4، ص 252)
یکی از پی آمدهای بد شهوت رانی، محرومیت از بهشت برین و تحصیل عذاب ابدی است. در روایتی آمده است: وقتی که خداوند متعال بهشت را آفریده فرمود: ای جبرئیل! برو و نظری به آن بیانداز. جبرئیل رفت و نگاه کرد، پس با خرسندی گفت: خداوندا! به عزتت سوگند هیچ کس نیست که ویژگیهای آن را بشنود مگر اینکه مشتاق گشته، وارد آن شود. آن گاه خداوند بهشت را با انواع سختیها آمیخته ساخت و به جبرئیل فرمود: برو نگاه کن. جبرئیل رفت و چون نگریست و گفت: خداوندا! به عزتت سوگند هیچ کس نیست که از وضع دوزخ مطلع گردد و وارد آن شود.
خداوند دوزخ را با انواع شهوتها و لذتها آمیخت و بار دیگر از جبرئیل خواست که به آن بنگرد. جبرئیل وقتی دوزخ را در این هیئت دید، با نگرانی گفت: خداوندا! به عزتت سوگند از آن بیم دارم که هیچ کس نماند، مگر آنکه وارد آن گردد. (مسند احمد، ج2، ص 354)
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان