20 دی 1389, 0:0
زن، حجاب، اسلامي
میلاد ولیان
بهتر است جایگاه رفیع زن را در اسلام، از زبان فصیح و شیوای ولی امر مسلمین جهان که در حال حاضر بهترین تفسیر را از اسلام دارند، نقل نماییم. ایشان در معرفی الگوی زن مسلمان میفرمایند: «شخصیت جامع الاطراف فاطمه زهرا(س) الگوست. الگوی زن مسلمان این است. زن مسلمان باید در راه فرزانگی و علم تلاش کند؛ در راه خودسازی معنوی و اخلاقی تلاشکند؛ در میدان جهاد و مبارزه - از هر نوع جهاد و مبارزهای - پیشقدم باشد؛ نسبت به زخارف دنیا و تجمّلات کمارزش، بیاعتنا باشد؛ عفّت و عصمت و طهارتش در حدّی باشد که چشم و نظر هرزه بیگانه را به خودی خود دفع کند؛ در محیط خانه، دلارامِ شوهر و فرزندانش باشد؛ مایه آرامش زندگی و آسایش محیط خانواده باشد؛ در دامن پرمهر و پرعطوفت و با سخنان پرنکته و مهرآمیزش، فرزندان سالمی را از لحاظ روانی تربیتکند؛ انسانهای بیعقده، انسانهای خوشروحیه، انسانهای سالم از لحاظ روحی و اعصاب، در دامان او پرورش پیدا کنند و مردان و زنان و شخصیتهای جامعه را بهوجود آورد. مادر از هر سازندهای، سازندهتر و باارزشتر است. بزرگترین دانشمندان، ممکن است مثلاً یک ابزار بسیار پیچیده الکترونیکی را به وجود آورند، موشکهای قارّهپیما بسازند، وسایل تسخیر فضا را اختراع کنند؛ اما هیچ یک از اینها اهمیت آن را ندارد که کسی یک انسان والا به وجود آورد. و او مادر است. این، آن الگوی زن اسلامی است.» «زنهای مومن در جامعه ما سعی کنند قدر زن ایرانی مسلمان را بدانند. ارزش زن اسلامی و مسلمان را بدانید. زنی که در اختلاط و معاشرت، با مرد قاطی نمیشود و خود را وسیلهای برای جلب چشم مرد نمیداند و خود را بالاتر از این میداند؛ زنی که شانش را عزیزتر از این میشمارد که خود را عریان کند و با صورت و موی و بدن خود، چشم روندگان را به سمت خویش جلب کند و هوس آنها را اشباع نماید؛ زنی که خود را در دامنه قلهای میداند که در اوج آن، فاطمهزهرا(س) - بزرگترین زن تاریخ بشر - قرار دارد؛ آن زن، زن مسلمان ایرانی است. این زن باید دیگر از این بازیچههای فراهم آمده تمدن غربی و روشهای توطئهآمیز آن، رو بگرداند و به آن بیاعتنایی کند.» از نظر اسلام، محور اصلی خانه، زن است و به تعبیر رهبر انقلاب، زن، شمع جمع خانواده است که اعضای خانواده همچون پروانههایی به دور او میگردند. ایشان خطاب به زنان مسلمان میفرمایند: «در همه طرح هایی که ما داریم، بایستی «خانواده» مبنا باشد. یعنی شما اگر بزرگترین متخصص پزشکی یا هر رشته دیگری بشوید، چنانچه زن خانه نباشید، این برای شما یک نقص است. کدبانوی خانه، شما باید باشید؛ اصلاً محور این است. اگر بخواهیم تشبیه ناقصی بکنیم، باید به ملکه زنبور عسل تشبیه کنیم.
کانون خانواده، جایی است که عواطف و احساسات باید در آنجا رشد و بالندگی پیدا کند؛ بچهها محبت و نوازش ببینند؛ شوهر که مرد است و طبیعت مرد، طبیعت خام تری نسبت به زن است و در میدان خاصی، شکنندهتر است و مرهم زخم او، فقط و فقط نوازش همسر است - حتّی نه نوازش مادر - باید نوازش ببیند. برای یک مرد بزرگ، این همسر کاری را میکند که مادر برای یک بچه کوچک آن کار را میکند؛ و زنان دقیق و ظریف، به این نکته آشنا هستند. اگر این احساسات و این عواطفِ محتاج وجود یک محور اصلی در خانه - که آن، خانم و کدبانوی خانه است - نباشد، خانواده یک شکل بدون معنا خواهد بود.»
حال که دیدگاه اسلام عزیز درباره جایگاه و نقش زن در خانواده و جامعه و همچنین الگوی زن مسلمان را شناختیم، به وضوح میتوانیم درک کنیم که اسلام اهمیت بسیار فوق العاده و ویژهای برای جایگاه زن قائل است. اسلام، زن را تا این حد والا و بلندمرتبه میداند. اکنون باید ببینیم که اسلام، چه راهکاری را برای حفظ این جایگاه متعالی و ارزشمند پیش بینی کرده است. طبیعتاً هرچیز با ارزشی باید از خطرات و گزند دشمنان، مصون و در امان باشد. انسان، اگر پول و سرمایه کلانی دارد، آن را در گاوصندوقهای ایمنی نگهداری میکند تا دست نامحرم و دزد و دشمن به او نرسد. آیا زن که ارزش والای او، با ارزش اندک پول و سرمایه قابل قیاس نیست، نیاز به حفاظت و مصونیت از گزند آسیبها و خطرات را ندارد!؟ چگونه باید موجبات حفظ حرمت و شان و احترام زن در جامعه فراهم شود؟ نظر اسلام در این باره چیست؟ آیا این موجود پرارزش و بلندمرتبه، همان طور که در فضای امن خانواده به سر میبرد، باید در جامعه ظاهر شود و جلوی چشمان انواع و اقسام انسانها قرار گیرد؟!
اکنون باید راهکار اسلام را برای حفظ و صیانت از وجود ارزشمند زن در جامعه تبیین کنیم و وقت آن رسیده که باب مسئله حجاب را بگشاییم. عفاف و حجاب همان راهکاری است که اسلام برای حفظ شان و احترام و شخصیت والای زن، در مقابل خطرات و آسیبهای نامحرمان و بدخواهان و مفسدان در جامعه پیش بینی کرده. اسلام در این زمینه نیز مثل همیشه، مباحثی منطقی و عقلانی را مطرح مینماید که قابل قبول هر انسان حقیقت جو و حق جویی واقع میشود.
اسلام حجاب را برای زن قرار داد تا از این گوهر ناب و گرانبها در مقابل چشمان آلوده و نامحرم محافظت کند. حجاب باعث میشود که زن، به ارزش والای خود پی ببرد و خود را رایگان به کسی عرضه نکند. این مرد است که گیرنده و دنبال کننده و مظهر طلب و عشق ورزی آفریده شده است و باید به دنبال زن برود. لذا وقتی که زن را در حجاب میبیند، کنجکاو میشود و تخیلاتش شروع به فعالیت میکند که زیر این حجاب چیست؟ درون این صدف، چه مرواریدی قرار دارد؟ زیر این پوشش و حیا، چه مقام باارزش و والایی وجود دارد؟ این گونه است که زن، محبوبیت و جایگاه بلند و قدرتمندی در نظر مرد پیدا میکند و قادر است که قلب او را تسخیر خود کرده و آتش عشق مرد را شعله ور و سوزان کند. این تاثیر وجود حریم و حائل میان زن و مرد است که باعث میشود وصال به زن، دشوار شود. وقتی این وصال، دشوار شد و زن، مرد را به تکاپو انداخت تا برای کشف ماهیت او، به زحمت بیفتد و دچار تخیلات فراوان شود، آن وقت است که ارزش زن، گرانتر و عزیزتر خواهد شد. لذا این کشش و جاذبه زن، نهایتاً به ازدواج میانجامد و وصال رخ میدهد. اینجاست که دیگر مرد، از دنیای تخیلات خود آزاد میشود و همه چیز را کشف میکند و آرام میگیرد. علاوه بر آن نیز، در زندگی مشترک خود با همسرش، ارزش این گوهری را که به دست آورده، میداند و به تعبیر امیرالمومنین(ع) با او مثل گُل رفتار میکند و قدر آن را میداند.
پس زن نباید خود را رایگان و مجانی عرضه کند و از این طریق، خود را نزد مرد، بیارزش جلوه دهد. چون در این صورت، زن با بدحجابی و بیحجابی و آرایشهای غلیظ و زننده و لباسهای تحریک کننده و انواع ناز و عشوه در مقابل همه جور مرد ظاهر میشود و این امکان را فراهم میکند که همه مردان به طور مُفت و مجانی، با نگاههای آلوده به شهوت از او لذت ببرند و دیگر برای ازدواج و وصال او تلاش نکنند، زیرا آنچه را که به دنبالش بودند، خیلی راحت و رایگان در جامعه، در خیابانها و معابر و اماکن مختلف میبینند و طبیعتاً از کشش و جاذبه زن در نظر مرد کاسته میشود که این عواقب خطرناکی خواهد داشت. در اینجا چند مورد از مهمترین فواید حجاب را از دیدگاه استاد متفکر، شهید مطهری(ره) و نیز رهبر انقلاب بیان میکنیم:
آرامش روانی وقتی که حجاب زن، کامل باشد و زن، باوقار و متانت در جامعه ظاهر شود، مردان جامعه نیز آرامش روانی و فکری خواهند داشت و مُدام به این زن و آن زن که در کوچه و خیابان و فلان مکان دیده اند، فکر نمیکنند و دیگر در ذهن آنها مجموعه ای از صدها زن بدحجاب و بی حجابِ بَزَک کرده، نقش نمی بندد تا شهوت جنسی مرد دائماً در حال تحّرک و فعالیت باشد. این یکی از اثرات وجود حریم بین زن و مرد است. شهید مطهری(ره) در این باره میفرماید: «نبودن حریم میان زن و مرد و آزادی معاشرتهای بی بندوبار، هیجانها و التهابهای جنسی را فزون میبخشد و تقاضای سکس را به صورت یک عطش روحی و یک خواست اشباع نشدنی در میآورد. غریزه جنسی، غریزهای نیرومند، عمیق و «دریا صفت» است، هر چه بیشتر اطاعت شود سرکشتر میگردد، همچون آتش که هر چه به آن بیشتر خوراک بدهند، شعله ورتر میشود»
روح انسان، بینهایت طلب و اشباع نشدنی است، برعکس جسم انسان که یک ظرفیت خاص و محدودی دارد. شکم گرسنه، پس از خوردن مقدار زیادی غذا سیر میشود؛ اما روح گرسنه، سیرشدنی نیست. غریزه جنسی سیرشدنی و محدود نیست و این نیز از مصلحتها و حکمتهای بزرگ خدای متعال است. لذا پدیده بدحجابی و بی حجابی زن در جامعه، غریزه مرد را دائماً در حال تکاپو و تحرّک نگه میدارد و آرامش روانی را از او میگیرد.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان