دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های سیاسی علامه سید محمد حسین فضل الله

No image
فعالیت های سیاسی علامه سید محمد حسین فضل الله

در عرصه هاى سیاسى

علاّمه فضل الله در نجف اشرف، همراه با تحصیل و تدریس، با شهید آیت الله سیّد محمّد باقر صدر در ایجاد حرکت سیاسى در عراق همکارى کرد.

همچنین وى از سال 1378 ق. در زمینه مسائل سیاسى با شخصیت هاى علمى و فرهنگى کشورهاى عربى و سرزمین هاى حوزه خلیج فارس ارتباط داشت و همواره مى کوشید در این برنامه ها با مرجع وقت شیعیان، آیت الله سید محسن حکیم، هماهنگى هاى لازم را انجام دهد.

وقتى او به لبنان رفت، سرپرستى حرکت اسلامى را عهده دار شد و در نخستین سال هاى تأسیس حزب الله، نام او با تشکیلات مزبور، ارتباط عمیقى یافت. در هنگام تأسیس حزب الله، کسانى که از گروه هاى اسلامى مختلف به آن ملحق شدند، وى را اسوه اى شمردند که تجلّى بخش باورهاى آنان است[16].

علاّمه فضل الله در اغلب مراسم اصلى و جلساتى که به دعوت حزب الله برگزار مى شود، به سخنرانى مى پردازد. وى در این باره مى گوید:

«این که وسایل ارتباط جمعى جهانى از من به عنوان مرشد روحى و معنوى حزب الله یاد مى کنند، ناشى از این است که اغلب این برادران مؤمن و مبارز، در نمازهاى جمعه و جماعت که به امامت من تشکیل مى شود و یا در درس ها و سخنرانى هاى من حاضر مى شوند و این حرکت که امروزه در شکل حزب الله مى باشد، ارشادهاى معنوى و مذهبى خود را از من دریافت مى کند.»

به دلیل همین فعالیّت هاى تبلیغى و فرهنگى علاّمه فضل الله، در جهت رشد فکرى و سیاسى نیروهاى حزب الله و دیگر حرکت هاى شیعى لبنان بود که وى چهار بار مورد سوء قصد قرار گرفت و در واقع موقعیّت محورى وى در میدان هاى سیاسى ـ اجتماعى لبنان، خشم و نفرت دشمنان و منافقان را برانگیخت و مزدوران استکبار که توان تحمل چنین پرتوافشانى هایى را نداشتند، تصمیم گرفتند او را از میان بردارند که در این راه موفق نشدند.

افواج المقاومة اللبنانیة (حرکت المحرومین و جنبش امل) به منظور متشکل شدن جوانان لبنان، توسط امام موسى صدر و شهید دکتر مصطفى چمران و با استعانت از افق فکرى علاّمه فضل الله و مرحوم محمّدمهدى شمس الدّین بنیان نهاده شد. علاّمه فضل الله با سخنرانى و برگزارى، جلسات پرسش و پاسخ، معارف مفید وآموزنده را در اختیار جوانان قرار مى داد و با این زیر بناى فکرى، سازمانى شکل گرفت که در برابر دشمن صهیونیستى مقاومت مى کرد و در اتّحاد و همسویى نیروهاى انقلابى و رسیدگى به امور رفاهى و معیشتى شیعیان لبنان بسیار تأثیر گذار بود[17].

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

مرز رفاقت و خصومت

مرز رفاقت و خصومت

وجود دوست برای انسان یک ضرورت است و آدمی می‌باید در زندگی برای خود دوستانی برگزیند و از آن‌ها در امور دینی و دنیایی‌اش استفاده کند و باید با آن‌ها صمیمی باشد.
No image

مقابله با فساد اداری

یکی از بیماری‌ها و معضلات جوامع کنونی، موضوع فساد است.
سلوک فردی و اجتماعی حاکمان

سلوک فردی و اجتماعی حاکمان

در شماره‌های پیشین درمورد ماهیت حکومت و اهداف آن که عبارت بودند از تامین عدالت، امنیت، رفاه و تربیت در جامعه، صحبت به میان آمد در این شماره به تبیین رفتار مطلوب حاکمان در زمینه شخصی و اجتماعی باتوجه به خطبه‌ها و نامه‌های امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه پرداخته شده است.
زیارت عاشورا؛ قرب آمیز و قیام انگیز / قسمت پنجم

زیارت عاشورا؛ قرب آمیز و قیام انگیز / قسمت پنجم

بسم الله الرحمن الرحیم: هذا ما اوصی به الحسین بن علی بن ابیطالب الی اخیه محمد المعروف با بن الحنفیه.....
هدف نهایی هنر؛ رسیدن به رستگاری

هدف نهایی هنر؛ رسیدن به رستگاری

هنر دینی یک سفر تمثیلی از عالم محسوس به عالم روحانی است

پر بازدیدترین ها

رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
فرایند برنامه ریزی از نگاه امام علی(ع)

فرایند برنامه ریزی از نگاه امام علی(ع)

برنامه‌ریزی مانند پلی، زمان حال را به آینده مربوط می‌کند.
نگاه قرآن به فقر و فقیران

نگاه قرآن به فقر و فقیران

فقیران و بینوایان قشری از اقشار مستضعف اجتماعی اند که به هر دلیلی ناتوان از دست یابی به وضعیت اقتصادی مناسب و مطلوب بوده و نیازمند یاری دیگر افراد جامعه هستد تا امرار معاش کنند.
حکمت دعا از زبان مولانا

حکمت دعا از زبان مولانا

مولانا حقیقت حکمت را به زبان ساده و شعر بیان کرده است. از این رو باید سخنان بزرگانی چون مولانا را بخوانیم تا به راز قرآن پی ببریم.
Powered by TayaCMS