دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نحوه اقامه دعوی کیفری

پس از وقوع جرم و مشخص شدن دادگاه یا دادسرای صلاحیت دار برای رسیدگی باید تعقیب جرم، متهم یا متهمان نیز آغاز شود ولی شروع تعقیب و تحقیقات مستلزم تحقق شرایطی است.
نحوه اقامه دعوی کیفری
نحوه اقامه دعوی کیفری

پس از وقوع جرم و مشخص شدن دادگاه یا دادسرای صلاحیت دار برای رسیدگی باید تعقیب جرم، متهم یا متهمان نیز آغاز شود ولی شروع تعقیب و تحقیقات مستلزم تحقق شرایطی است.

در جرایمی که تعقیب آن منوط به شکایت شخص زیان دیده از جرم است شخص باید اهلیت داشته باشد. در قوانین کشورمان ملاک اهلیت برای دختران 9 سال و برای پسران 15 سال است ولی با توجه به این که سن رشد در زن و مرد 18 سال است معمولا رویه عملی دادگاه‌ها نیز همان 18 سال است. برای همین در صورتی که متضرر از جرم به علت صغر سن اهلیت نداشته باشد شکایت باید توسط ولی یا قیم او ارائه شود.

در این میان جرایمی هستند که فقط با شکایت شاکی قابل تعقیب‌اند یعنی فاقد جنبه‌های عمومی هستند جرایمی همچون افترا، توهین، فحاشی و ... در این گونه جرایم بلافاصله پس از تقدیم شکواییه از طرف شاکی به دادسرا تعقیب و تحقیقات شروع می‌شود البته در تنظیم شکواییه باید مواردی رعایت شود. شکواییه را می‌توان در کاغذ معمولی هم تنظیم کرد و برای این کار نیازی به تهیه فرم خاصی نیست، اما در مجموع مواردی باید حتما در شکواییه درج شود؛ مواردی چون نام و نام خانوادگی، نام پدر، نشانی دقیق شاکی، موضوع شکایت با ذکر تاریخ و محل وقوع جرم و ضرر و زیان مالی که به مدعی وارد شده و قابل مطالبه است. همچنین مشخصات و نشانی مشتکی علیه (متهم) یا مظنون در صورت امکان باید در شکواییه درج شود این در حالی است که چنانچه متهم نشانی مشخصی نداشته باشد نیز باید متواری یا مجهول المکان بودن متهم یا متهمان را در شکواییه قید کند. ادله و اسامی و مشخصات و نشانی شهود و مطلعین نیز چنانچه در زمان وقوع جرم شاهد یا مطلع یا دلایل خاص و موثری داشته باشد باید در متن شکواییه نوشته شود.

پس از تکمیل شکواییه، شاکی باید آن را با قید تاریخ امضا کرده و به دادسرا یا دادگاه مربوطه ارائه دهد. دادسرا یا دادگاه نیز با ارجاع شکواییه به ضابطین دادگستری و انجام تحقیقات و تکمیل آن، پرونده را بررسی و حکم یا قرار مناسب را صادر خواهند کرد.

اعلام و اخبار ضابطین دادگستری

در جرایم عمومی و غیر قابل گذشت با اعلام و گزارش ضابطین دادگستری نیز تعقیب جرایم آغاز خواهد شد. ضابطین دادگستری در حال حاضر همان ماموران نیروی انتظامی هستند. البته بر اساس برخی قوانین خاص، ماموران دیگری مثل نیروهای مقاومت بسیج و پاسداران انقلاب اسلامی نیز به عنوان ضابطین دادگستری معرفی شده‌اند.

علاوه بر اعلام و اخبار ضابطین در جرایم مشهود، اظهار و اقرار متهم نیز از جمله مراحل تعقیب و تحقیقات محسوب می‌شود که هر کدام حسب مورد قابل رسیدگی است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

مرز رفاقت و خصومت

مرز رفاقت و خصومت

وجود دوست برای انسان یک ضرورت است و آدمی می‌باید در زندگی برای خود دوستانی برگزیند و از آن‌ها در امور دینی و دنیایی‌اش استفاده کند و باید با آن‌ها صمیمی باشد.
No image

مقابله با فساد اداری

یکی از بیماری‌ها و معضلات جوامع کنونی، موضوع فساد است.
سلوک فردی و اجتماعی حاکمان

سلوک فردی و اجتماعی حاکمان

در شماره‌های پیشین درمورد ماهیت حکومت و اهداف آن که عبارت بودند از تامین عدالت، امنیت، رفاه و تربیت در جامعه، صحبت به میان آمد در این شماره به تبیین رفتار مطلوب حاکمان در زمینه شخصی و اجتماعی باتوجه به خطبه‌ها و نامه‌های امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه پرداخته شده است.
زیارت عاشورا؛ قرب آمیز و قیام انگیز / قسمت پنجم

زیارت عاشورا؛ قرب آمیز و قیام انگیز / قسمت پنجم

بسم الله الرحمن الرحیم: هذا ما اوصی به الحسین بن علی بن ابیطالب الی اخیه محمد المعروف با بن الحنفیه.....
هدف نهایی هنر؛ رسیدن به رستگاری

هدف نهایی هنر؛ رسیدن به رستگاری

هنر دینی یک سفر تمثیلی از عالم محسوس به عالم روحانی است

پر بازدیدترین ها

رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
سخاوت و بخشش آرامشی برای خود، آسایشی برای دیگران

سخاوت و بخشش آرامشی برای خود، آسایشی برای دیگران

بخشش یکی از خصلت‌ها و فضایل خوب و زیبای انسانی است.
نقش تربیتی معلم از دیدگاه فلاسفه و مربیان بزرگ

نقش تربیتی معلم از دیدگاه فلاسفه و مربیان بزرگ

از میان تمامی عوامل آموزشی و تربیتی، نقش معلم به‌عنوان مهمترین عامل نظام تعلیم و تربیت، جایگاه و اهمیت بسزایی دارد. معلم در رشد و پرورش دانش‌آموزان، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.
فرایند برنامه ریزی از نگاه امام علی(ع)

فرایند برنامه ریزی از نگاه امام علی(ع)

برنامه‌ریزی مانند پلی، زمان حال را به آینده مربوط می‌کند.
نیکی به دیگری، نیکی به خود است

نیکی به دیگری، نیکی به خود است

در فرهنگ اسلامی ایرانی این معنا جا افتاده است که «هر چه کنی به خود کنی؛ گر همه نیک و بد کنی»، یا «تو نیکی کن و در دجله انداز؛ که ایزد در بیابانت دهد باز».
Powered by TayaCMS