10 آبان 1396, 15:24
قال امیرالمؤمنین علی علیه السلام: التّقی رئیس الأخلاق
نهج البلاغه/حکمت 410
ریشه، ساقه و ثمره هر فضیلتِ خُلقی، تقواست.
توضیح
تهذیب روح در قرآن و سنت
انبیا (علیهم السلام) کوشیدند، هم با سنّت و سیرت خود، مسئله تهذیب روح را ارائه دهند و هم با نقل سنّت و سیرت آموزنده مردان صالح و سالک آن راه، دستیابی به مدینه فاضله را گوشزد کنند؛ و قرآن کریم، گذشته از این که سنّت و سیرت انبیا و اولیا و مردان صالح را طرح می کند، قصص امتهای مترقی و منحط و سبب ترقی و روش امّت مترقی و نیز علّت انحطاط ملتهای فرومایه را هم گوشزد می کند.
کمتر آیه ای در قرآن تلاوت می شود که در صدر یا وسط یا ذیل آن، مسئله تقوا و اخلاق، بازگو نشود. در بیانات نورانی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) آمده است: "التّقی رئیس الأخلاق"[1] : ریشه، ساقه و ثمره هر فضیلتِ خُلقی، تقواست؛ یعنی بعضی از مراحل تقوا ریشه، بعضی از مراحلش ساقه و تنه، بعضی از مراحلش شاخه و بخشی از مراحلش هم میوه است. قرآن کریم، اهمیّت مدینه فاضله را تنها در سایه نزاهت روح افراد آن مدینه می داند؛ زیرا مدینه فاضله را انسانهای آزاده می سازند؛ و انسانِ در بند، توان ساختن جامعه مَدَنی را نخواهد داشت. به همین جهت قرآن، رقّیت و حریّت را وسیله بسیاری از مسائل اخلاقی می شمارد و رقّیت را نتیجه فرومایگی افراد می داند.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان