17 خرداد 1397, 4:18
قال علي(ع): «غير منتفع بالحكمة، عقل مغلول بالغضب و الشّهوة» حضرت علي (ع) فرمودند: «عقلي كه در زنجير خشم و شهوت باشد، از حكمت سودي نميبرد.» (الحياة، ترجمه احمد آرام، ج1، ص305)
منظور حدیث اين است كه عقل و خردی كه بيمار به خشم و خواهش آن باشد، علم او سودی ندارد، بلكه ضرر و زيان دارد، چنانكه مؤاخذه عالم بر گناه و عصيان بیشتر از مؤاخذه جاهل نادان است. غضب حالتی در نفس است كه كارهای معمولی يا غير منتظره آن را بهوجود میآورد و باعث میشود عقل از حالت تعادل خود بيرون آيد. انسان خشمناك راه درست را نمیشناسد و بر فكر و اراده خود تسلط ندارد و در نتيجه، ذهن مختل میشود و اعضای بدن برای خرابكاری و انتقام آماده میشود.[1] بقراط که از پزشکان و فیلسوفان مشهور یونان باستان بود، در مورد خشم میگوید: "من از کشتیای که دچار طوفانهای سخت شده امیدوارترم تا شخص غضبناک؛ زیرا کشتی را ناخدایان با لطایفالحیل نجات میدهند، اما نفس وقتی غضبش شعلهور گردید، امید حیله بر او نیست."[2] فواید خشم حد اعتدال خشم مطلوب است، بلکه حقیقتاً غضب نیست؛ اگر این قوه در آدمی نبود، در برابر ناملایمات طبیعت دفاع نمیکرد و از بسیاری کمالات باز میماند. بنابراین آنها که گمان می کنند نابود کردن کلی قوه خشم و غضب از کمالات نفس است، این خود خطایی بزرگ است. جهاد با دشمنان دین و حفظ نظام و جان مال و ناموس و جهاد با نفس که بزرگترین دشمن انسان است، صورت نمیگیرد جز بهواسطه قوه غضب.[3] امام علی (ع) فرمودند: «پیامبر اکرم بهخاطر دنیا به خشم نمیآمد، اما هرگاه برای حق غضبناک میشد، احدی را نمیشناخت و غضب او تسکین نمییافت تا یاری حق نمیکرد.»[4] خشونتهاي مثبت[5] در برابر ظلم، كفر، شرك، انحراف، بيتفاوتي و تنپروري، فساد و در برابر منافقين. افراط در خشم همانطور که بارها گفته شده، مرز صحیح در هر چیزی اعتدال و میانهروی در آن و دوری کردن از افراط و تفریط است، همانگونه که تفریط در قوه غضب منجر به آسیب است، افراط نیز آن را به نابودی سوق میدهد. پیامبر اکرم در باب افراط در خشم میفرماید: «الْغَضَبُ يُفْسِدُ الْإِيمَانَ كَمَا يُفْسِدُ الْخَلُّ الْعَسَلَ» خشم، ايمان را تباه میسازد، چنان كه سركه، عسل را تباه میگرداند.»[6] و لم ار في الاعداء حين اختبرتهم عدوّا لعقل المرء اعدی من الغضب[7] يعنی در ميان دشمنان پس از امتحانی كه كردم، دشمنی سرسختتر از خشم نديدم. اسباب غضب مهمترين عوامل غضب وراثت و بيماريهاست، چيزهايی كه زمينه آن را فراهم میكند، بسيار است؛ از جمله مزاج عصبی و حالتهايی كه از خوردن غذاهای تند بهوجود میآيد، همچنين محيط و تربيت تأثير فراوانی در تشديد غضب دارد.[8] همچنین حب نفس که از آن حب مال و جاه و شرف تولید میشود. این موارد چون در قلب فرد بزرگ است، اگر مانعی بر سر راه رسیدن به اینها ایجاد شود، فرد را خشمگین میکند.[9] راه غلبه بر خشم علمای اخلاق برای چاره غضب دو راه علمی و عملی ذكر كردهاند. راه علمي آن است كه بنده خدا در آيات و اخباری كه در مذمت غضب و خشم و ستايش عفو و حلم و كظم غيظ وارد شده است تفكر كند و راه عملي آن است كه چون خشمگين شود، «اعوذ باللَّه من الشيطان الرجيم» بگويد و با آب سرد وضو بگيرد يا غسل كند و اگر ايستاده است بنشيند و اگر نشسته دراز كشد.[10]
[1]. مستغفرى، جعفربن محمد؛ مراغى، يعقوب و خليلى، محمد، روش تندرستى در اسلام/ترجمه طبّالنبي وطبالصادق عليهماالسلام، 1جلد، مومنين، قم، چاپ سوم، 1381ش، صص156ـ157. [2]. امام خمینی(ره) چهل حدیث، تهران، مؤسسه تنظیم نشر آثار امام، سال 1386، چاپ 39، ص134 به نقل از: ابن مسکویه، تهذیبالاخلاق و تطهیرالاعراق، چاپ مصر، ص162. [3]. امام خمینی(ره) چهل حدیث، تهران، مؤسسه تنظیم نشر آثار امام، سال 1386، چاپ 39، صص134ـ135. [4] نراقی، ملا احمد، معراجالسعاده، قم، انتشارات قائم آل محمد، چاپ هفتم، ص187. [5]. قرائتی، محسن، مجموعه فیشهای تبلیغاتی 3، صص2-3 [6] شعيري، محمدبن محمد، جامعالأخبار (للشعيري)، 1جلد، مطبعة حيدرية، نجف، چاپ اول، بىتا، ص160. [7] . مستغفرى، جعفربن محمد؛ مراغى، يعقوب و خليلى، محمد، روش تندرستى در اسلام/ترجمه طبّالنبي وطبالصادق عليهماالسلام، 1جلد، مؤمنين، قم، چاپ سوم، 1381 ش، ص157. [8]. مستغفرى، جعفربن محمد؛ مراغى، يعقوب و خليلى، محمد، روش تندرستى در اسلام/ترجمه طبّالنبي وطبالصادق عليهماالسلام، 1جلد، مومنين، قم، چاپ سوم، 1381ش، ص157. [9]. امام خمینی(ره) چهل حدیث، تهران، مؤسسه تنظیم نشر آثار امام، سال 1386، چاپ 39، صص142ـ143. [10]. كلينى، محمدبن يعقوب، مصطفوى، سيدجواد، أصول الكافي/ترجمه مصطفوى، 4جلد، كتاب فروشى علميه اسلاميه، تهران، چاپ اول، 1369ش، ج3، ص412.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان