23 آبان 1396, 15:0
قال امیرالمؤمنین علیه السلام:
…أسهروا عیونکم وأضمروا بطونکم... وخذوا من أجسادکم فجودوا بها علی أنفسکم ولا تبخلوا بها عنها…
(نهج البلاغه، خطبه 183، بند 20)
در دل شب چشمها را بیدار دارید و شکمها را لاغر و قدمها را به کار اندازید و اموال را انفاق کنید ، از جسم وتن خویشتن بگیرید و بر روان و جان خود بیفزایید و در این کار بخل نورزید …
(برگرفته ازمبادی اخلاق در قرآن: آیت الله جوادی آملی)
امیرالمؤمنین (علیه السّلام) که در نبرد درونی و بیرونی، پیروز شده درباره نفس امّاره میفرماید: «وإنّما هی نفسی أروضُها بالتّقوی»؛ من نفس خودم را با تقوا ریاضت میدهم.
ما موظّفیم که نفس را تمرین بدهیم. نفس اگر از ما کار حرامی را بخواهد، مانند این است که اسب زیر پای انسان بخواهد به بیراهه برود که باید لجامش را گرفت و آن را به راه آورد. اگر ما به خواستههای نفس پاسخ ندهیم، کم کم عادت میکند تا در سختیها صبر کند. این کار مبارزه با نفس است. از نظر جنگ با زرق و برق بیرون نیز آن حضرت میفرماید: «یا دنیا... أُعْزُبی عنّی»[1]: ای دنیا از من دور و غایب شو و خودت را به من نشان مده که خریدار تو نیستم. آن حضرت (علیه السلام) این سخن را در بحبوحه قدرت و حکومت میفرمود، نه در دوران انزوا.
ممکن است کسی منزوی باشد و زاهدانه به سر ببرد و به دنیا چنین خطابکند؛ امّا کسی که منزوی نیست، بلکه شهرت جهانی دارد، اگر زاهدانه به سر ببرد کار هنرمندانهای کرده است. خود آن حضرت در نامهای به عثمان بن حنیف انصاری که کارگزار آن حضرت در بصره بود میفرماید: اگر بخواهم، میتوانم بهترین غذاها را فراهم کنم؛ ولی این کار را نمیکنم. شاید در دورترین مناطق این کشور، گرسنهای به سر ببرد: «ولو شئتُ لاهتدیتُ الطریق إلی مصفّی هذا العسلِ ولُباب هذا القَمح ونسائج هذا القَزّ ولکن هیهات أن یغلبنی هوای ویقودنی جَشَعی إلی تخیّر الأطعمة ولعل بالحجاز أو الیمامة من لا طمع له فی القرص ولا عهد له بالشبع أو أبیت مِبْطاناً وحولی بطون غَرْثی وأکباد حَرّی»[2]. آن حضرت در همین نامه میفرماید: شما مثل من نمیتوانید زندگی کنید، ولی از حلال خدا نگذرید و وارد مرز حرام نشوید: «ألا وإنّکم لا تقدرون علی ذلک ولکن أعینونی بورع وإجتهاد وعفّة وسَداد»[3].
امیرالمؤمنین(علیه السّلام) در باره بهرهوری از حلال نیز میفرماید: «أسهروا عیونکم وأضمروا بطونکم... وخذوا من أجسادکم فجودوا بها علی أنفسکم ولا تبخلوا بها عنها»[4]: چشمهای خود را به کمخوابی و بیخوابی عادت دهید تا بتوانید در آخر شب بیدار باشید، شکمهای خود را هم لاغر کنید. عقل، نقل و علم، پرخوری را بد میداند؛ زیرا مقدار زیادی از غذاهایی که میخوریم مورد نیاز بدن نیست و بدن وادار میشود برای تبدیل آن تلاش و کوشش و بعد آن را دفع کند در نتیجه روح که باید به فرزانگی نایل شود، سرگرم زبالهروبی میگردد. مانند این که مهندسی که میتواند نقشهای جامع برای شهری تهیه و اجرا کند به زبالهروبی وادار کنیم. روح میتواند معمار و مهندس بسیار خوبی باشد، ولی ما بر اثر پرخوری او را به زبالهروبی وادار میکنیم و این جفای به روح است.
کسی در جبهه جنگ، کامیاب است که اهل ایثار و نثار باشد. از این رو آن حضرت فرمودند: شما در جنگ با هوس و لهو و لعب درون و بیرون باید سخاوتمندانه از جسمتان بکاهید و به سود جانتان حرکت کنید.
دنیا از راه نفس امّاره انسان را فریب میدهد، که باید آن را در صحنه جهاد اکبر سرکوب کرد و اگر منزّه شویم، تعلّقات ما کم میشود. آنگاه وارد قلعه امنی میشویم که هیچ کس به ما دسترسی ندارد، و از گناه به آسانی میگذریم.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان