18 خرداد 1397, 23:36
قال رسول الله(ص): «مَن رأي موضع كلامه مِن عمله قَلّ كلامه الّا فيما يعنيه» رسول اكرم (ص) فرمودند:هركس سخنش را از كردارش بداند، سخن گفتنش كم ميشود؛ مگر درباره آنچه برايش سودمند است.(اصول كافي، باب الصمت و حفظ اللسان، حديث 19) کمگوییِ بهجا زبان از نعمتهای بزرگ الهی است که عظمت و فایده آن برکسی پوشیده نیست. منشأ بسیاری از خیرات و برکات و همچنین پل رسیدن به قرب الهی است؛ بهعبارت دیگر بسیاری از منشهای پسندیده اخلاقی از زبان نشأت میگیرد؛ اما اگر همین عضو از فطرت پاک الهی فاصله گیرد، میتواند ابزار بسیاری از گناهان مثل تهمت، دروغ، غیبت و سخنچینی باشد؛ پس بر عاقل لازم است که مراقب زبان خود باشد و از فتنه آن غافل نماند. زبان در حجم از دیگر اعضای بدن بسیار کوچکتر، اما در مقام عصیان و اطاعت خداوند متعال از همهی اعضا بزرگتر است. اگر عنان این عضو رها شود آدمی را به خسران و هلاکت گرفتار مینماید؛ بنابراین لازم است پیوسته تحت حکم عقل و شرع باشد.[1] از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمودند: روزی نیست جز آنکه هر عضوی از اعضای تن در برابر زبان فروتنی کند، و بگوید: تو را به خدا سوگند مبادا به سبب تو عذاب ببینم.[2] زبان بسیار سر بر باد داده است زبان، سر را عدوّی خانه زاد است از آنچه گفته شد، معلوم میشود که خاموشی با وجود سهولت، از نافعترین چیزهاست؛ ضمن اینکه کمگویی نسبت به سخنان بیعیب مشکل است.[3] از فواید کمگویی مصونيت از بدزبانى و ناسزاگويى و واداشتن به تفکر در مورد گفتههای خویش است؛ بههمین جهت صاحب این خُلق، هر سخنی را در هرجایی بر زبان جاری نمیکند؛ بهعبارت دیگر فرد کمگو زبان را در پس عقل نهاده و گفتهها را از فیلتر عقل میگذراند. امير مؤمنان(ع) خطاب به امام حسن(ع) مىفرمايد: وَ تَلافيكَ ما فَرَطَ مِنْ صَمْتِكَ ايْسَرُ مِنْ ادْراكِكَ مافاتَ مِنْ مَنْطِقِكَ وَ حِفْظِ ما فِى الْوِعاءِ بِشَدِّ الْوِكاءِ ... وَالْمَرْءُ احْفَظُ لِسِرِّهِ وَ رُبَّ ساعٍ فيما يَضُرُّهُ مَنْ اكْثَرَ اهْجَرَ بهدست آوردن و جبران چيزى كه بهدليل سكوت از دسته رفته، آسانتر از دريافتنى است كه با سخن گفتن از دست رفته است؛ زيرا سخن تا زمانى كه نگفته باشى در اختيار تو است و چون گفتى تو در اختيار آنى؛ پس خاموشى بهتر از پرگويى است و نگهدارى چيزى كه در ظرف است به استوارى بند آن است، اگر بند مشك سست باشد، آب مىريزد و از بين مىرود.[4] تأمل کنان در خطا و صواب به از ژاژ خایان حاضر جواب البته سكوت، غیر از کمگویی است. سکوت نسبت به حرفهاى لغو، بىمحتوا و دشنام، پسنديده است. ولی نسبت به كلام حكمتآميز و سخن حق، پسنديده نيست؛ بهخصوص اگر حقى ناحق شود يا آبروى كسى در خطر باشد، يا كسى مورد ستم قرار گيرد. در حدیث فوق نیز به این جنبه اهمیت داده شده است و سکوت مطلق را نمیپذیرد. به قول سعدى: چو مىبينى كه نابينا و چاه است اگر خاموش بنشينى گناه است از امام سجاد سؤال شد که سکوت بهتر است یا سخن گفتن؟ حضرت فرمود: هریک از این دو آفاتی دارند، در صورتیکه هر دو عاری از آفت باشد، سخن گفتن بهتر است. گفتند: چگونه سخن گفتن بهتر است؟ فرمود: خدای عزوجل انبیا و اوصیا را مبعوث کرد تا سخن بگویند، نه آنکه ساکت باشند و هیچ کسی با سکوت مستحق بهشت و مستوجب دوستی خدا نمیشود و کسی بهوسیله سکوت از آتش و غضب خداوند در امان و محفوظ نمیشود، همه اینها با سخن میسّر میشوند. من نمیتوانم ماه را با خورشید مقایسه کنم، تو اگر بخواهی فضیلت سکوت را بیان کنی، از کلام استفاده میکنی، در حالیکه فضیلت کلام را نمیتوان با سکوت بیان کرد.[5]
[1] . شبر، عبدالله؛ اخلاق، ترجمه محمدرضا جباران، قم، هجرت، چاپ سیزدهم، ص223. [2] . کلینی، ابوجعفر محمد بن یعقوب؛ الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، باب الصمت و حفظ اللسان، حدیث12. [3] . نراقی، ملااحمد؛ معراجالسعاده، قم، قائم آل محمد، چاپ هفتم، ص470. [4] . فیضالاسلام، علینقی؛ ترجمه و شرح نهجالبلاغه، تهران، فیضالاسلام، چاپ دهم، نامه31، ص930. [5] . شبر، عبدالله؛ پیشین، ص226.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان