دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

احتیاج به وعظ نیست

گفتم که الف، گفت دگر، گفتم هیچ؛ در خانه اگر کس است یک حرف بس است.
احتیاج به وعظ نیست
احتیاج به وعظ نیست

عنوان: احتیاج به وعظ نیست

نویسنده: آیة ا... محمدتقی بهجت (دام‌ظله)

مخاطب: یکی از ارادتمندان ایشان

متن نامه

گفتم که الف، گفت دگر، گفتم هیچ؛ در خانه اگر کس است یک حرف بس است.

بارها گفته‌ام و بار دیگر می‌گویم: کسی که بداند هر که خدا را یاد کند خدا همنشین او است احتیاج به هیچ وعظی ندارد. می‌داند چه باید بکند و چه باید نکند، می‌داند که آن چه را می‌داند باید انجام دهد و آنچه که نمی‌تواند باید احتیاط کند.

والسلام علیکم رحمة الله و برکاته

منبع: شیروانی، علی؛ برنامه سلوک در نامه‌های سالکان، قم، دارالفکر، چاپ دوم، 1385،ص 419.

پیام‌ها و نکته‌ها:

1- انسان بسیاری از احکام الهی را بصورت فطری می‌داند، مثلاً می‌داند که راستگوئی خوب است و دروغ زشت، امانتداری پسندیده است و خیانت ناپسند، اگر انسان به این احکام عمل کند، بسیاری از مشکلات اخلاقی خود و جامعه رفع می‌شود و کمتر احتیاج به وعظ و نصیحت دیگران پیدا می‌کند.

2- نباید به بهانه فقدان مربی خود را بی‌تقصیر و غیرمسئول دانست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

هویت زنانه در تندباد تاریخ

هویت زنانه در تندباد تاریخ

✍️ سعید احمدی
سگ کی؟

سگ کی؟

✍️ سعید احمدی 
کارهای کثیف

کارهای کثیف

✍️ سعید احمدی 
الهیات جنگ...

الهیات جنگ...

یادداشت

پر بازدیدترین ها

No image

فراموشی خدا چه اثری در انسان دارد؟

آن کس که خدا را و حضور او (جلّ و علا) را فراموش کند به فراموشی از خویشتن خویش مبتلا شود
No image

حیله های شیطان برای فریب جوان

.... از این مخلوقات میان تهی، پوچ وهیچ، باکی نداشته باش وچشم امیدی هرگز به آنها مبند،که چشم داشتن به غیر او شرک است وباک از غیر او "جلّ وعلا" کفر.
چگونه بخوریم، چگونه بخوابیم؟

چگونه بخوریم، چگونه بخوابیم؟

باید انسان یک مقدار زیاده بر معمول تقلیل غذا و استراحت بکند تا جنبه حیوانیت کمتر، و روحانیت قوت بگیرد، و میزان آنها را هم چنین فرمود
اعضا و جوارح، امانت‌های خدا

اعضا و جوارح، امانت‌های خدا

و بدان که اعضاء و جوارح تو، سرمایه و امانت‌هایی هستند از خداوند «جل‌ و جلاله» در نزد تو، که با آن‌ها به نفع دنیا و آخرت خود تجارت نمایی، پس اگر در غیر آن‌چه برای آن خلق شده‌اند (از طاعات و مراقبات) صرف نمایی، یا این‌که اوقات خود را به غفلت بگذرانی، هر آینه بر خود خسران و زیان وارد نموده‌ای و در نتیجه مستحق هجران و خواری از طرف مولای خود شده‌ای.
Powered by TayaCMS