دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ در مسائلی که اسلام اجازه داده نباید سختگیری کنیم

No image
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ در مسائلی که اسلام اجازه داده نباید سختگیری کنیم
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی گفت:‌ روحانیون باید به فکر جوانان باشند تا با فرهنگ اصیل اسلامی جوانان را بیمه کنند، برخی افراد در مسائلی که شرعاً اشکالی ندارد سختگیری می‌کنند، در حالی که در مسائلی که اسلام اجازه داده نباید سختگیری کنیم.
 
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان ملی جوانان، آیت‌الله مکارم شیرازی پس از استماع گزارش معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان ملی جوانان درباره عملکرد سازمان ملی جوانان خطاب به مدیران استانی و ستادی حاضر در جلسه افزود: به حمدالله جوانب مطلب در مورد مسائل جوانان مورد توجه است و چیزی مورد غفلت نیست.
وی با اشاره به اینکه مسائل جوانان از مهمترین مسائل جامعه هستند، گفت: جوانان منبع مهمترین نیروی جامعه محسوب می‌شوند. این نسل در مسائل علمی پیشتاز و در مسائل اجتماعی فعالند و نیروی کارشان بسیار قوی است. همچنین جوانان در میدان نبرد با دشمنان از همه آماده‌ترند. این سرمایه‌ها باید حفظ، پاسداری و جهت دهی شوند و در عین حال پرورش یابند. نسل جوان در عین حال که نیروهای بسیار فعالند، ولی صفای دلی دارند که آسیب‌پذیر است و خطر، بسیاری از آنها را تهدید می‌کند همچنان که امیرالمومنین (ع) می‌فرماید، قلب جوانان مانند زمینی است که هر بذری در آن بپاشند رشد و توسعه خواهد یافت.
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کرد: می‌دانیم که دشمن بیش از همه چشم به طیف جوان دوخته و هدف تیرهای دشمنان نسل جوان ما هستند و تنها هدفشان در طراحی و برنامه‌ریزی‌های کلان، انحراف جوانان از مسائل دینی و مذهبی است. دشمنان زمانی که بر جوانان مسلط شوند به آرزوی خود خواهند رسید و آن هنگام بر ملت‌ها سیطره خواهند داشت. هم‌اکنون جمعیت جوانان کشور ما در مقایسه با دیگر کشورها از آمار بالایی برخوردار است و از این رو حساسیت ما در مسائل مربوط به جوانان باید زیاد باشد.
وی با اشاره به اینکه آمار بهترین ابزاری است که می‌‌تواند حقایق نهفته اجتماع را روشن کند بر مشخص شدن آمار در حوزه آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و افزود: باید دستگاهی وجود داشته باشد که آماری از تمام حوزه‌ها تهیه کند. امروز لازم است که از کارهای موازی و تکراری در مورد جوانان پرهیز شود و همه با هم هماهنگ شوند. با توجه به آنکه کار زمین مانده زیاد است، چرا باید نیروهای ما در کارهای موازی تلف شوند.
این مرجع تقلید در پاسخ به این سوال که آیا براساس میل جوانان در مسائل این قشر باید دنباله روی کرد یا رهبری، گفت: دنباله روی فرهنگ غربی‌ها است و رهبری و هدایت و جهت دهی، فرهنگ اسلام است.
وی با اشاره به اینکه وجود انجمن‌های اسلامی دانشجویان در آمریکا نشان می‌دهد که فرهنگ اصیل دینی می‌تواند جوانان را حتی در کشورهای خارجی حفظ نماید گفت: برخی افراد در مسائلی که شرعاً اشکالی ندارد سخت‌گیری می‌کنند. در مسائلی که اسلام اجازه داده است نباید سخت‌گیری و ممانعت کنیم.
 
 
 
منبع: www.farsnews.ir
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ارائه 70 مقاله پاسخ به شبهات الحادی

ارائه 70 مقاله پاسخ به شبهات الحادی

در پروژۀ گفتمان های الحادی ....
No image

آماده سازی کتاب فرهنگ تاریخ ادوار مسیحیت

فاز اول پروژۀ مسیحیت شناسی، در قالب معرفی تفصیلی تاریخ ادوار مسیحیت مشتمل بر 50 مدخل که به بررسی تاریخی مسیحیت از قبل از میلاد مسیح تا قرن اخیر پرداخته است،
درگذشت علامه فضل الله

درگذشت علامه فضل الله

علامه "سید‌محمد حسین فضل‌الله " مرجع عالی شیعیان در لبنان که بر اثر خونریزی شدید معده، امروز دار فانی را وداع گفت، در سال 1935م (1354ق) در نجف اشرف در خانواده روحانی دیده به جهان گشود.
تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری

تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری

عنصر محوری این گردهمایی وزین ارزیابی رهاورد وحی و نبوت از یک سو، بررسی یافته‌های بشری از سوی دیگر و مقدور و کیفیت تأثیر داده‌های آسمانی در داشته‌های زمینی از سوی سوم است تا در تلو این تحقیق مُضلّع نوآوری و شکوفایی تمدن انسانی که عصاره تلفیق عقل و نقل است، روشن شود.

پر بازدیدترین ها

No image

اساس نواندیشی دینی ترکیب تغییر و ثبات است

استاد مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل در نشستی که عصر امروز در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، گفت: مبنای جامعه‌شناختی نواندیشان دینی دو اصل تغییر و مداومت هستند. در قرآن و سنت نیز اصل تغییر بر مبنای مداومت و حفظ سنت مورد تأیید قرار گرفته‌اند. به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز در نشست "نگاهی به افکار فقهی و درون فقهی نواندیشان دینی معاصر" که در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، دکتر احمد کاظمی موسوی، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل، به اندیشه‌های پنج نواندیش دینی در عصر حاضر، محمد اقبال لاهوری، محمود طه، ابوسلیمان، طه جابر و نصر حامد ابوزید پرداخت. دکتر کاظمی سخن خود را با اشاره به مبنای جامعه‌شناختی نواندیشان دینی آغاز کرد و آن را دو اصل تغییر و مداومت خواند و گفت: در قرآن و سنت نیز اصل تغییر بر مبنای مداومت و حفظ سنت مورد تأیید قرار گرفته‌اند و این اندیشمندان برای جلوگیری از تغییرات ناگهانی و انقلاب در اندیشه‌ها به تفسیر و نواندیشی می‌پردازند. وی که سالها به عنوان استاد دانشگاه مالزی به تدریس مطالعات اسلامی می‌پرداخته، در ادامه مهمترین شاخص اندیشه‌های محمد اقبال لاهوری را تأکید او بر خودباوری خواند و گفت: اقبال معتقد است که اگر انسان به خودش باور نداشته باشد، نمی‌تواند به سوژه مدرن بدل شود و همواره به صورت ابژه باقی می‌ماند. درحالی‌که در اصول دینی ما نیز بر بازگشت به خود تأکید شده است. او در کتاب "اسرار خودی"، به این موضوع با توجه به دو بحث انسان به عنوان خلیفه خدا در زمین و تخلق انسان به خلق خدا تأکید می‌کند. دکتر کاظمی سپس با تأکید بر اینکه از نگاه اقبال، با ختم نبوت عقل جانشین وحی می شود، به معرفی اندیشه‌های محمود طه، نواندیش سودانی پرداخت و گفت: محمود طه با رساله "رساله الثانویه"، که غوغایی در جهان عرب به پا کرد، کوشید نشان دهد که در اسلام عقیده به مساوات و عدالت طبی اصل است و انسانها، زن و مرد در پیشگاه خدا یکسانند. وی با اشاره به روش تفسیر طه از آیات مکی و مدنی قرآن، به تأثیر او بر دیگر نواندیش مسلمان، عبدالحمید ابوسلیمان اشاره کرد و گفت: ابوسلیمان که مدتها رئیس دانشگاه بین المللی مالزی بوده، همچون نقیب العطاس بحث اسلامی کردن علوم را دنبال می‌کرده و با تأکید بر اصول ضرورت و تلفیق، بر اهمیت نواندیشی در اصول فقهی اسلامی صحه می‌گذارد. دکتر کاظمی به تأثیر اندیشه‌های ابواسحاق شاطبی بر تفکر ابوسلیمان تأکید کرد و گفت: شاطبی انسان بسیار متدینی بوده که در دو کتاب "مقاصد الشریفه" و "الموافقات" کوشیده با تفاسیر قشری از کتاب و سنت مخالفت کند. ابوسلیمان با تأکید بر اصل تلفیق معتقد است که بحران فکری مسلمانان در عصر جدید تحجر و ناتوانی از تلفیق با شرایط جدید است. او به‌خصوص در روابط بین‌الملل به فقه شافعی نقد دارد و از تفاسیر جنگ‌طلبانه پرهیز دارد. دکتر کاظمی در ادامه به اندیشه‌های طه جابر الفیاض العوانی، متفکر عراقی پرداخت و گفت: عوانی که دانش آموخته الازهر است، معتقد است که اصول فقه مهمترین منبع برای فهم منابع اسلامی هستند، اما برای فهم درست از آن باید سه کار صورت بگیرد: نخست درک درست سنت، دوم تشکیل شورای علما که متاسفانه صورت نگرفته است و سوم فهم مقاصد شریعت در بستر آنها. دکتر کاظمی بخش پایانی سخن خود را به معرفی اجمالی اندیشه‌های نصر حامد ابوزید، متفکر مصری مقیم هلند اختصاص داد و عنصر محوری در اندیشه او را وارد کردن هرمنوتیک به تفسیر متون و نصوص دینی خواند و گفت: ابوزید معتقد است که تمدن اسلامی، تمدن متن است، بر خلاف تمدن یونانی که تمدن عقل است و این را از سیره امام علی(ع) نیز می‌توان استنباط کرد. وی گفت: ابوزید همچون پیتر نورث راس، معتقد است که فهم یک متن با خواندنش شروع نمی‌شود بلکه پیشتر با گفتگویی آغاز می‌شود که آن متن با فرهنگی که ادراک خواننده را تشکیل می‌دهد، شروع می‌شود. وی بر این اساس معتقد است که سه عامل باعث بدفهمی ما از دیالوگ نص با خودمان می‌شوند: نخست اشتباه گرفتن دلالت لغوی با دلالت شرعی، دوم تفسیر نادرست آیات مدنی و مکی که به نظریه اشاعره در مورد لوح محفوظ منجر شده است و سوم آشفته شدن بستر محتوایی آیات. دکتر کاظمی در پایان گفت: از نظر ابوزید، منطوق آیات قرآن بسته به ثابت است، اما مفهوم آنها قابل فهم در هر عصری است و با این حساب مسلمانان همیشه در تاریخ بسته به ضرورت، مناسبت، مقاصد و اولویت ها به اجتهاد در نص و تعویق بعضی از نصوص می‌پرداخته‌اند.
Powered by TayaCMS