دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

با افتتاح بخش عربی؛ دانشکده مجازی علوم حدیث، جهانی شد

No image
با افتتاح بخش عربی؛ دانشکده مجازی علوم حدیث، جهانی شد پایگاه عربی دانشکده مجازی علوم حدیث با حضور مدیر حوزه علمیه قم و حجت الاسلام والمسلمین ری‌شهری در قم راه اندازی شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پایگاه عربی دانشکده مجازی علوم حدیث، صبح امروز، چهارم تیرماه، با حضور آیت الله مقتدایی، مدیر حوزه علمیه قم و حجت الاسلام والمسلمین ری شهری، رییس مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث، در قم راه اندازی شد.
مدیر حوزه علمیه قم در این مراسم با ابراز خرسندی از افتتاح این بخش از دانشکده مجازی علوم حدیث، از دست اندرکاران آن تقدیر کرد و در ادامه خواستار راه اندازی هرچه سریع‌تر پایگاه انگلیسی این دانشکده شد.
حجت الاسلام والمسلمین ری شهری نیز با اشاره به مشاهدات خود در سفرهای خارجی به ویژه در ایام حج، اطمینان داد این پایگاه مورد استقبال مسلمانان سراسر جهان قرار خواهد گرفت.
وی افزود: پس از راه اندازی رسمی پایگاه عربی، به تولید محتوای انگلیسی دروس و راه اندازی آن بخش در اولین فرصت خواهیم پرداخت.
حجت الاسلام سید حمید حسینی، مدیر دانشکده مجازی علوم حدیث، درباره راه اندازی پایگاه عربی دانشکده به خبرنگار رسا گفت: با افتتاح پایگاه عربی، دانشکده مجازی دومین گام خود را در مسیر نشر جهانی علوم و معارف اسلامی برمی‌دارد.
وی با اشاره به اشتیاق روزافزون جهانیان برای آشنایی با علوم و معارف اهل بیت(ع)، افزود: دانشکده مجازی علوم حدیث گسترش دامنه فعالیت های آموزشی خود به زبان‌های گوناگون را در دستور کار خود قرار داده و به دلیل اولویت زبان عربی، نخستین گام در این زمینه با تولید محتوا و برگزاری دوره های آموزشی به زبان عربی برداشته است.
معاون فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات دانشکده علوم حدیث سپس فعالیت پنج‌ساله این دانشکده در عرصه آموزش الکترونیک را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: هم اکنون بیش از دو هزار و پانصد دانشجو و دانش پذیر در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از طریق پایگاه اصلی دانشکده مجازی به نشانی http://vu.hadith.ac.ir به تحصیل مشغولند.
وی در پایان برنامه فعلی واحد عربی دانشکده را برگزاری دوره های فشرده آشنایی با علوم و معارف حدیثی اعلام و تصریح کرد: کار تولید دروس رسمی کارشناسی علوم حدیث آغاز شده و به سرعت در حال پی‌گیری است و امیدواریم پس از برگزاری آزمایشی دوره های فشرده و شناسایی دقیق‌تر اقتضائات مخاطبان این زبان، در آینده نزدیک پذیرش دانشجو به طور رسمی آغاز شود.
گفتنی است، هم اکنون پایگاه عربی دانشکده مجازی علوم حدیث با نشانی www.alhadith.ir در دسترس علاقه مندان عرب زبان در هر نقطه‌ای از جهان است.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ارائه 70 مقاله پاسخ به شبهات الحادی

ارائه 70 مقاله پاسخ به شبهات الحادی

در پروژۀ گفتمان های الحادی ....
No image

آماده سازی کتاب فرهنگ تاریخ ادوار مسیحیت

فاز اول پروژۀ مسیحیت شناسی، در قالب معرفی تفصیلی تاریخ ادوار مسیحیت مشتمل بر 50 مدخل که به بررسی تاریخی مسیحیت از قبل از میلاد مسیح تا قرن اخیر پرداخته است،
درگذشت علامه فضل الله

درگذشت علامه فضل الله

علامه "سید‌محمد حسین فضل‌الله " مرجع عالی شیعیان در لبنان که بر اثر خونریزی شدید معده، امروز دار فانی را وداع گفت، در سال 1935م (1354ق) در نجف اشرف در خانواده روحانی دیده به جهان گشود.
تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری

تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری

عنصر محوری این گردهمایی وزین ارزیابی رهاورد وحی و نبوت از یک سو، بررسی یافته‌های بشری از سوی دیگر و مقدور و کیفیت تأثیر داده‌های آسمانی در داشته‌های زمینی از سوی سوم است تا در تلو این تحقیق مُضلّع نوآوری و شکوفایی تمدن انسانی که عصاره تلفیق عقل و نقل است، روشن شود.

پر بازدیدترین ها

No image

اساس نواندیشی دینی ترکیب تغییر و ثبات است

استاد مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل در نشستی که عصر امروز در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، گفت: مبنای جامعه‌شناختی نواندیشان دینی دو اصل تغییر و مداومت هستند. در قرآن و سنت نیز اصل تغییر بر مبنای مداومت و حفظ سنت مورد تأیید قرار گرفته‌اند. به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز در نشست "نگاهی به افکار فقهی و درون فقهی نواندیشان دینی معاصر" که در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، دکتر احمد کاظمی موسوی، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل، به اندیشه‌های پنج نواندیش دینی در عصر حاضر، محمد اقبال لاهوری، محمود طه، ابوسلیمان، طه جابر و نصر حامد ابوزید پرداخت. دکتر کاظمی سخن خود را با اشاره به مبنای جامعه‌شناختی نواندیشان دینی آغاز کرد و آن را دو اصل تغییر و مداومت خواند و گفت: در قرآن و سنت نیز اصل تغییر بر مبنای مداومت و حفظ سنت مورد تأیید قرار گرفته‌اند و این اندیشمندان برای جلوگیری از تغییرات ناگهانی و انقلاب در اندیشه‌ها به تفسیر و نواندیشی می‌پردازند. وی که سالها به عنوان استاد دانشگاه مالزی به تدریس مطالعات اسلامی می‌پرداخته، در ادامه مهمترین شاخص اندیشه‌های محمد اقبال لاهوری را تأکید او بر خودباوری خواند و گفت: اقبال معتقد است که اگر انسان به خودش باور نداشته باشد، نمی‌تواند به سوژه مدرن بدل شود و همواره به صورت ابژه باقی می‌ماند. درحالی‌که در اصول دینی ما نیز بر بازگشت به خود تأکید شده است. او در کتاب "اسرار خودی"، به این موضوع با توجه به دو بحث انسان به عنوان خلیفه خدا در زمین و تخلق انسان به خلق خدا تأکید می‌کند. دکتر کاظمی سپس با تأکید بر اینکه از نگاه اقبال، با ختم نبوت عقل جانشین وحی می شود، به معرفی اندیشه‌های محمود طه، نواندیش سودانی پرداخت و گفت: محمود طه با رساله "رساله الثانویه"، که غوغایی در جهان عرب به پا کرد، کوشید نشان دهد که در اسلام عقیده به مساوات و عدالت طبی اصل است و انسانها، زن و مرد در پیشگاه خدا یکسانند. وی با اشاره به روش تفسیر طه از آیات مکی و مدنی قرآن، به تأثیر او بر دیگر نواندیش مسلمان، عبدالحمید ابوسلیمان اشاره کرد و گفت: ابوسلیمان که مدتها رئیس دانشگاه بین المللی مالزی بوده، همچون نقیب العطاس بحث اسلامی کردن علوم را دنبال می‌کرده و با تأکید بر اصول ضرورت و تلفیق، بر اهمیت نواندیشی در اصول فقهی اسلامی صحه می‌گذارد. دکتر کاظمی به تأثیر اندیشه‌های ابواسحاق شاطبی بر تفکر ابوسلیمان تأکید کرد و گفت: شاطبی انسان بسیار متدینی بوده که در دو کتاب "مقاصد الشریفه" و "الموافقات" کوشیده با تفاسیر قشری از کتاب و سنت مخالفت کند. ابوسلیمان با تأکید بر اصل تلفیق معتقد است که بحران فکری مسلمانان در عصر جدید تحجر و ناتوانی از تلفیق با شرایط جدید است. او به‌خصوص در روابط بین‌الملل به فقه شافعی نقد دارد و از تفاسیر جنگ‌طلبانه پرهیز دارد. دکتر کاظمی در ادامه به اندیشه‌های طه جابر الفیاض العوانی، متفکر عراقی پرداخت و گفت: عوانی که دانش آموخته الازهر است، معتقد است که اصول فقه مهمترین منبع برای فهم منابع اسلامی هستند، اما برای فهم درست از آن باید سه کار صورت بگیرد: نخست درک درست سنت، دوم تشکیل شورای علما که متاسفانه صورت نگرفته است و سوم فهم مقاصد شریعت در بستر آنها. دکتر کاظمی بخش پایانی سخن خود را به معرفی اجمالی اندیشه‌های نصر حامد ابوزید، متفکر مصری مقیم هلند اختصاص داد و عنصر محوری در اندیشه او را وارد کردن هرمنوتیک به تفسیر متون و نصوص دینی خواند و گفت: ابوزید معتقد است که تمدن اسلامی، تمدن متن است، بر خلاف تمدن یونانی که تمدن عقل است و این را از سیره امام علی(ع) نیز می‌توان استنباط کرد. وی گفت: ابوزید همچون پیتر نورث راس، معتقد است که فهم یک متن با خواندنش شروع نمی‌شود بلکه پیشتر با گفتگویی آغاز می‌شود که آن متن با فرهنگی که ادراک خواننده را تشکیل می‌دهد، شروع می‌شود. وی بر این اساس معتقد است که سه عامل باعث بدفهمی ما از دیالوگ نص با خودمان می‌شوند: نخست اشتباه گرفتن دلالت لغوی با دلالت شرعی، دوم تفسیر نادرست آیات مدنی و مکی که به نظریه اشاعره در مورد لوح محفوظ منجر شده است و سوم آشفته شدن بستر محتوایی آیات. دکتر کاظمی در پایان گفت: از نظر ابوزید، منطوق آیات قرآن بسته به ثابت است، اما مفهوم آنها قابل فهم در هر عصری است و با این حساب مسلمانان همیشه در تاریخ بسته به ضرورت، مناسبت، مقاصد و اولویت ها به اجتهاد در نص و تعویق بعضی از نصوص می‌پرداخته‌اند.
Powered by TayaCMS