دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات آیت الله سید محمد باقر میر داماد حسینی استر آبادی

No image
تالیفات آیت الله سید محمد باقر میر داماد حسینی استر آبادی

تألیفات

میرداماد در علوم عقلى (ریاضى، هیئت، فلسفه و کلام) و نقلى (فقه، اصول و حدیث) از دانشمندان نام آور به شمار مى رفت آثار ارزشمند و متنوّع او، بدین قرار است:

1. قبسات مهم ترین کتاب اوست که به شرح یکى از مهم ترین مباحث فلسفى یعنى حدوث و قدم عالم پرداخته است.

2. الایقاضات در مسئله جبر و اختیار.

3. صراط المستقیم در فلسفه.

4. الافق المبین در فلسفه و عرفان.

5. الحبل المتین در فلسفه.

6. جذوات در فلسفه و علم حروف.

7. تقویم الایمان در اثبات وجود خدا و صفات بارى تعالى است.

8. شارح النجاة در فقه.

9. الرواشح السماویه فى شرح الاحادیث الامامیه در حدیث.

10. رساله اى در تولى و تبرى جهت گیرى هاى میرداماد درباره مذهب شیعه است.

11. خلسة الملکوتیه.

12. الجمع و التوفیق بین رایى الحکیمین در حدوث عالم.

13. رسالة فى حدوث العالم ذاتاً و قدمه زمان این رساله در حاشیه قبسات چاپ شده است.

14. اللوامع الربّانیّه فى ردّ شبه النصرانیّه.

15. رسالة فى تحقیق مفهوم الوجود.

16. رسالة فى المنطق.

17. السبع الشداد درباره چند علم.

18. سدرة المنتهى، در تفسیر قرآن (حمد، جمعه و منافقون).

19. رسالة فى خلق الاعمال.

20. نبراس الضیاء در معنى «بداء».

21. عیون المسائل.

22. تفسیر قرآن.

23. شرح استبصار در حدیث.

24. رساله اى در ابطال زمان موهوم.

25. رساله اى در جیب (زاویه سینوس در علم ریاضى).

26. الایماضات و التشریقات در حدوث و قدم عالم که در حاشیه قبسات به چاپ رسیده است.

27. انموذج العلوم، حل بیست اشکال درباره ریاضى، کلام و اصول فقه.

28. الایقاظات فى خلق الاعمال و افعال العباد در حاشیه قبسات به چاپ رسیده است.

29. اربعة ایام.

30. الاعضالات العشرینیة.

31. امانت الهى.

32. اثبات ولایت خاصّه على (ع)، بى استناد به ادلّه نقلى.

33. برهان اسدّ و اخصر.

34. تأویل المقطعات.

35. تحقیق علم الواجب.

36. تشریق الحقّ.

37. التصحیحات و التقویمات شرح کتاب تقویم الایمان است.

38. تعلیقة رجال کشّى.

39. تعلیقة شرایع الاسلام.

40. تعلیقة صحیفه سجادیه.

41. تفسیر سوره اخلاص.

42. تقدیسات در حکمت الهى و ردّ شبهه ابن کمونه.

43. حاشیه تعلیقات ابن سینا.

44. حاشیه تقویم الایمان.

45. حاشیه جمع بین رایى الحکیمین.

46. حاشیه حاشیه خفرى بر شرح تجرید.

47. حاشیه بر شرح مختصر عضدیّه.

48. حاشیه شفا.

49. حاشیه قواعد الاحکام در فقه.

50. حاشیه حدوث العالم در فلسفه.

51. حاشیه مختلف الشیعه در فقه.

52. حاشیه معراج نامه.

53. حاشیه من لا یحضره الفقیه در حدیث.

54. الحرز الحارز.

55. الحکمه

56. الحروف و الاعداد.

57. حلّ الاعضالات.

58. حلّ مسایل اقلیدسى.

59. حاشیه رساله تنازع الزوجین در فقه.

60. خطبه النکاح در فقه.

61. الخلسات و الخلعیات.

62. درّة البیضا.

63. دیوان اشراق.

64. دوازده امام.

65. رسالة الاغالیط.

66. رسالة فى اثبات سیادة المنتسب بالامّ الى هاشم.

67. رسالة فى تنازع الزوجین قبل الدخول فى قدر المهر.

68. رسالة فى التوحید.

69. رسالة فى علم الواجب.

70. رسالة فى قدرة الواجب.

71. رسالة فى مذهب ارسطاطالیس.

72. رسالة فى فنون العلم و الصناعات.

73. رسالة فى صیغ العقود.

74. شرح تهذیب الاحکام.

75. شرح حدیث انّما الاعمال بالنیّات.

76. شرح حدیث تمثیل على بسورة التوحید.

77. شرح حدیث نیّة المؤمن خیر من عمله.

78. شرح مختصر الاصول.

79. شرح نجات.

80. شرح تقدمه تقویم الایمان.

81. شرح التسمیة حدود دو هزار بیت درباره امام عصر (عجّ) است.

82. رسالة فى الصلاة الجمعه.

83. ضوابط الرضاع.

84. عرش التقدیس.

85. رسالة فى فضیلة سورة التوحید.

86. عیون المسائل المنطوى على لطائف الدقائق و طرائف الجلائل.

87. قانون العصمة و برهان الحکمة.

88. القبضات.

89. قوس النهار.

90. قیاسات حقّ الیقین.

91. قضا و قدر.

92. لطائف غیبیه.

93. مخزن الاسرار و مشرق الانوار.

94. المعلّقات على تقویم الایمان.

95. المعلّقات على السبع الشداد.

96. رسالة فى معنى القدرة.

97. مواقیت العلوم.

98. رسالة فى النصف النهار.

99. اثولوجیا (میمرات).

100. جدوى الدعا.

101. المناهج السویه.

102. میزان المقادیر.

103. الجُنَّة الواقیة و الجَنّة الباقیة.

104. تشریق الحقّ.

105. الخلعیة فى الصلوة و مقدماتها.

106. رسالة فى علم النبى(صلى الله علیه وآله).

107. الاعضالات العویصات فى فنون العلوم و الصناعات جواب بیست مسئله مهم در علم ریاضى، کلام، منطق، اصول، فقه و حکمت است.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ارائه 70 مقاله پاسخ به شبهات الحادی

ارائه 70 مقاله پاسخ به شبهات الحادی

در پروژۀ گفتمان های الحادی ....
No image

آماده سازی کتاب فرهنگ تاریخ ادوار مسیحیت

فاز اول پروژۀ مسیحیت شناسی، در قالب معرفی تفصیلی تاریخ ادوار مسیحیت مشتمل بر 50 مدخل که به بررسی تاریخی مسیحیت از قبل از میلاد مسیح تا قرن اخیر پرداخته است،
درگذشت علامه فضل الله

درگذشت علامه فضل الله

علامه "سید‌محمد حسین فضل‌الله " مرجع عالی شیعیان در لبنان که بر اثر خونریزی شدید معده، امروز دار فانی را وداع گفت، در سال 1935م (1354ق) در نجف اشرف در خانواده روحانی دیده به جهان گشود.
تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری

تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری

عنصر محوری این گردهمایی وزین ارزیابی رهاورد وحی و نبوت از یک سو، بررسی یافته‌های بشری از سوی دیگر و مقدور و کیفیت تأثیر داده‌های آسمانی در داشته‌های زمینی از سوی سوم است تا در تلو این تحقیق مُضلّع نوآوری و شکوفایی تمدن انسانی که عصاره تلفیق عقل و نقل است، روشن شود.

پر بازدیدترین ها

No image

اساس نواندیشی دینی ترکیب تغییر و ثبات است

استاد مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل در نشستی که عصر امروز در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، گفت: مبنای جامعه‌شناختی نواندیشان دینی دو اصل تغییر و مداومت هستند. در قرآن و سنت نیز اصل تغییر بر مبنای مداومت و حفظ سنت مورد تأیید قرار گرفته‌اند. به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز در نشست "نگاهی به افکار فقهی و درون فقهی نواندیشان دینی معاصر" که در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، دکتر احمد کاظمی موسوی، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل، به اندیشه‌های پنج نواندیش دینی در عصر حاضر، محمد اقبال لاهوری، محمود طه، ابوسلیمان، طه جابر و نصر حامد ابوزید پرداخت. دکتر کاظمی سخن خود را با اشاره به مبنای جامعه‌شناختی نواندیشان دینی آغاز کرد و آن را دو اصل تغییر و مداومت خواند و گفت: در قرآن و سنت نیز اصل تغییر بر مبنای مداومت و حفظ سنت مورد تأیید قرار گرفته‌اند و این اندیشمندان برای جلوگیری از تغییرات ناگهانی و انقلاب در اندیشه‌ها به تفسیر و نواندیشی می‌پردازند. وی که سالها به عنوان استاد دانشگاه مالزی به تدریس مطالعات اسلامی می‌پرداخته، در ادامه مهمترین شاخص اندیشه‌های محمد اقبال لاهوری را تأکید او بر خودباوری خواند و گفت: اقبال معتقد است که اگر انسان به خودش باور نداشته باشد، نمی‌تواند به سوژه مدرن بدل شود و همواره به صورت ابژه باقی می‌ماند. درحالی‌که در اصول دینی ما نیز بر بازگشت به خود تأکید شده است. او در کتاب "اسرار خودی"، به این موضوع با توجه به دو بحث انسان به عنوان خلیفه خدا در زمین و تخلق انسان به خلق خدا تأکید می‌کند. دکتر کاظمی سپس با تأکید بر اینکه از نگاه اقبال، با ختم نبوت عقل جانشین وحی می شود، به معرفی اندیشه‌های محمود طه، نواندیش سودانی پرداخت و گفت: محمود طه با رساله "رساله الثانویه"، که غوغایی در جهان عرب به پا کرد، کوشید نشان دهد که در اسلام عقیده به مساوات و عدالت طبی اصل است و انسانها، زن و مرد در پیشگاه خدا یکسانند. وی با اشاره به روش تفسیر طه از آیات مکی و مدنی قرآن، به تأثیر او بر دیگر نواندیش مسلمان، عبدالحمید ابوسلیمان اشاره کرد و گفت: ابوسلیمان که مدتها رئیس دانشگاه بین المللی مالزی بوده، همچون نقیب العطاس بحث اسلامی کردن علوم را دنبال می‌کرده و با تأکید بر اصول ضرورت و تلفیق، بر اهمیت نواندیشی در اصول فقهی اسلامی صحه می‌گذارد. دکتر کاظمی به تأثیر اندیشه‌های ابواسحاق شاطبی بر تفکر ابوسلیمان تأکید کرد و گفت: شاطبی انسان بسیار متدینی بوده که در دو کتاب "مقاصد الشریفه" و "الموافقات" کوشیده با تفاسیر قشری از کتاب و سنت مخالفت کند. ابوسلیمان با تأکید بر اصل تلفیق معتقد است که بحران فکری مسلمانان در عصر جدید تحجر و ناتوانی از تلفیق با شرایط جدید است. او به‌خصوص در روابط بین‌الملل به فقه شافعی نقد دارد و از تفاسیر جنگ‌طلبانه پرهیز دارد. دکتر کاظمی در ادامه به اندیشه‌های طه جابر الفیاض العوانی، متفکر عراقی پرداخت و گفت: عوانی که دانش آموخته الازهر است، معتقد است که اصول فقه مهمترین منبع برای فهم منابع اسلامی هستند، اما برای فهم درست از آن باید سه کار صورت بگیرد: نخست درک درست سنت، دوم تشکیل شورای علما که متاسفانه صورت نگرفته است و سوم فهم مقاصد شریعت در بستر آنها. دکتر کاظمی بخش پایانی سخن خود را به معرفی اجمالی اندیشه‌های نصر حامد ابوزید، متفکر مصری مقیم هلند اختصاص داد و عنصر محوری در اندیشه او را وارد کردن هرمنوتیک به تفسیر متون و نصوص دینی خواند و گفت: ابوزید معتقد است که تمدن اسلامی، تمدن متن است، بر خلاف تمدن یونانی که تمدن عقل است و این را از سیره امام علی(ع) نیز می‌توان استنباط کرد. وی گفت: ابوزید همچون پیتر نورث راس، معتقد است که فهم یک متن با خواندنش شروع نمی‌شود بلکه پیشتر با گفتگویی آغاز می‌شود که آن متن با فرهنگی که ادراک خواننده را تشکیل می‌دهد، شروع می‌شود. وی بر این اساس معتقد است که سه عامل باعث بدفهمی ما از دیالوگ نص با خودمان می‌شوند: نخست اشتباه گرفتن دلالت لغوی با دلالت شرعی، دوم تفسیر نادرست آیات مدنی و مکی که به نظریه اشاعره در مورد لوح محفوظ منجر شده است و سوم آشفته شدن بستر محتوایی آیات. دکتر کاظمی در پایان گفت: از نظر ابوزید، منطوق آیات قرآن بسته به ثابت است، اما مفهوم آنها قابل فهم در هر عصری است و با این حساب مسلمانان همیشه در تاریخ بسته به ضرورت، مناسبت، مقاصد و اولویت ها به اجتهاد در نص و تعویق بعضی از نصوص می‌پرداخته‌اند.
Powered by TayaCMS