شکل غیرعادی خرده کهکشان هرکول رصد شد

شکل غیرعادی خرده کهکشان هرکول رصد شد ستاره شناسان رصدخانه تلسکوپ بزرگ دو چشمی واقع در کوه گراهام آریزونا خرده کهکشان هرکول را به عنوان اولین کهکشان وابسته ای که بطرز ناهنجاری امتداد یافته است، در نظر گرفتند.
کهکشان راه شیری به همراه کهکشان آندرومدا در شمار گروه بزرگترین کهکشان های محلی قرار دارند. در اطراف این کهکشان های بزرگ تعداد زیادی از کهکشان های وابسته می چرخند که به تازگی خرده کهکشان هرکول نیز در این فهرست جای گرفته است. این خرده کهکشان وابسته در فاصله 430 هزار سال نوری از زمین واقع شده است.
کهکشان های وابسته طول کمتری نسبت به کهکشان هایی که آنها را اداره می کنند دارند. برای مثال طول جمعیت ستارگان خرده کهکشان هرکول 10 میلیون برابر کمتر از طول گروه ستارگان کهکشان راه شیری است. این کهکشان ها در کل مکانیزم چندان عجیبی ندارند.
اما به نظر می رسد خرده کهکشان هرکول از این قاعده عمومی پیروی نمی کند، به طوری که ستاره شناسان رصدخانه تلسکوپ وسیع دوچشمی (LBT) واقع در کوه گراهام در آریزونا کشف کرده اند که این کهکشان از یک شکل غیرعادی امتداد یافته برخوردار است.
LBT تلسکوپ غول پیکر دو چشمی با قطر آینه 4/8 متر است که سیگنال های نوری دو تلسکوپ را ترکیب می کند، بنابراین قدرت رصد آن با قدرت تلسکوپی با قطر آینه 12 متر برابر است. این تلسکوپ امکان رصد خرده کهکشان هرکول و کشف شکل غیر عادی آن را برای ستاره شناسان فراهم کرده است.
براساس گزارش پایگاه خبری ناسا، اولین توضیحی که ستاره شناسان درخصوص این شکل ناهنجار ارائه کرده اند، تاثیر نیروی گرانش کهکشان راه شیری روی این خرده کهکشان وابسته است.
در حقیقت این مسئله درمورد یک خرده کهکشان وابسته دیگر با عنوان "قوس" نیز صادق است. این خرده کهکشان نیز از یک امتداد غیرعادی برخوردار است. اما در مورد هرکول مشکلی وجود دارد، اینکه خرده کهکشان هرکول 10 برابر دورتر از کهشکان قوس است.
به همین منظور این دانشمندان فرض کرده اند که فاصله هرکول در حال حاضر از کهکشان راه شیری دور شده است و در گذشته و زمانی که این خرده کهکشان شکل غیرعادی خود را گرفته است به راه شیری نزدیک بوده و بنابراین تحت نیروی گرانشی این کهکشان بزرگ قرار گرفته است.