دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

غنای فرهنگی اسلام در قدیمی‌ترین مسجد پاریس

No image
غنای فرهنگی اسلام در قدیمی‌ترین مسجد پاریس به نقل از منابع اینترنتی، مسجد جامع پاریس، قدیمی‌ترین مسجد فرانسه است که توسط هنرمندان مسلمان و سه معمار فرانسوی ساخته شد و بودجه آن از سوی دولت فرانسه به نشانه قدردانی از مقاومت مسلمانان فرانسه در جنگ جهانی اول به جامعه اهدا شد.
معماری این مسجد با شکوه از سبک مغربی پیروی کرده است که از قصر مشهور الحمراء در اسپانیا الهام گرفته است. نماهای خارجی و دیوارهای سفید این مسجد با کاشیکاریهای نفیس پوشانده شده و مناره مرکزی آن حدود 33 متر ارتفاع دارد. کار با چوب برای تزئین محوطه داخلی مسجد دارای حکاکی ها و تراشهای بسیار زیبایی است که رنگ تیره آن با رنگ سفید کاشیهای نمای خارجی تضاد چشم نوازی را ایجاد کرده است.
درحالی که سالن اقامه نماز این مسجد چندان بزرگ نیست اما طراحی نامتعارف آن ویژگی برای آن قائل شده است که نمازگزار می‌تواند در ادامه صف نماز در فضای باز نیز نماز خود را اقامه کند. چندین حیاط کوچک در این منطقه که با درختکاری های زیبا منظره هایی ایجاد کرده گوشه‌های خلوب برای خلوت مومنان محسوب می‌شود.
داخل مسجد مقبره نخستین امام مسجد جامع پاریس به چشم می‌خورد، مردی که هنگام هجوز سربازهای هیتلر به پاریس بیش از 200 یهودی را در ساختمان جای داد تا آنها را از زندگی یا مرگ در اردوگاه های اسراء نجات دهد.
یکی از مسائل حائز اهمیت درباره این مسجد اشاره به آن ضروری به نظر می رسد، فضای صمیمانه داخل مسجد است. درحالی که غیر مسلمانان نمی‌توانند به سالن اقامه نماز وارد شوند، این امکان برای آنها فراهم شده تا به محوطه مسجد وارد شده واز زیبایی آن لذت ببرند. سیاحت آنها در مسجد جامع پاریس می‌تواند فرصتی برای فرانسوی ها باشد تا با میراث غنی اسلامی و سبک زندگی 25 درصد از جمیعت این کشور آشنا شوند.
ورود مردم غیر مسلمان یک جامعه به مساجد همواره می‌تواند زمینه های مناسبی را برای تبادل فرهنگی ایجاد کند. این مسجد با باورهای نادرست فاصله بسیاری دارد و به جای مشاهده چهره های خشمگین افراط گرایان مومنان مسلمان گشاده رو و میانه رو از غیر مسلمانان استقبال می کنند.
یک سوی مسجد جامع پاریس کافه مسجد قرار دارد، چایخانه ای به سبک کشورهای آفریقای شمالی که دارای تزئینات چشمگیر است. درمیان سایه های درختهای انجیر میزهایی مستقر شده که روی آنها چون دیوارهای مسجد کاشیکاری شده است و محوطه داخلی آن از سقفی برخوردار است که تماشای آن خالی از لطف نیست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ارائه 70 مقاله پاسخ به شبهات الحادی

ارائه 70 مقاله پاسخ به شبهات الحادی

در پروژۀ گفتمان های الحادی ....
No image

آماده سازی کتاب فرهنگ تاریخ ادوار مسیحیت

فاز اول پروژۀ مسیحیت شناسی، در قالب معرفی تفصیلی تاریخ ادوار مسیحیت مشتمل بر 50 مدخل که به بررسی تاریخی مسیحیت از قبل از میلاد مسیح تا قرن اخیر پرداخته است،
درگذشت علامه فضل الله

درگذشت علامه فضل الله

علامه "سید‌محمد حسین فضل‌الله " مرجع عالی شیعیان در لبنان که بر اثر خونریزی شدید معده، امروز دار فانی را وداع گفت، در سال 1935م (1354ق) در نجف اشرف در خانواده روحانی دیده به جهان گشود.
تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری

تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری

عنصر محوری این گردهمایی وزین ارزیابی رهاورد وحی و نبوت از یک سو، بررسی یافته‌های بشری از سوی دیگر و مقدور و کیفیت تأثیر داده‌های آسمانی در داشته‌های زمینی از سوی سوم است تا در تلو این تحقیق مُضلّع نوآوری و شکوفایی تمدن انسانی که عصاره تلفیق عقل و نقل است، روشن شود.

پر بازدیدترین ها

No image

اساس نواندیشی دینی ترکیب تغییر و ثبات است

استاد مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل در نشستی که عصر امروز در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، گفت: مبنای جامعه‌شناختی نواندیشان دینی دو اصل تغییر و مداومت هستند. در قرآن و سنت نیز اصل تغییر بر مبنای مداومت و حفظ سنت مورد تأیید قرار گرفته‌اند. به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز در نشست "نگاهی به افکار فقهی و درون فقهی نواندیشان دینی معاصر" که در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، دکتر احمد کاظمی موسوی، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل، به اندیشه‌های پنج نواندیش دینی در عصر حاضر، محمد اقبال لاهوری، محمود طه، ابوسلیمان، طه جابر و نصر حامد ابوزید پرداخت. دکتر کاظمی سخن خود را با اشاره به مبنای جامعه‌شناختی نواندیشان دینی آغاز کرد و آن را دو اصل تغییر و مداومت خواند و گفت: در قرآن و سنت نیز اصل تغییر بر مبنای مداومت و حفظ سنت مورد تأیید قرار گرفته‌اند و این اندیشمندان برای جلوگیری از تغییرات ناگهانی و انقلاب در اندیشه‌ها به تفسیر و نواندیشی می‌پردازند. وی که سالها به عنوان استاد دانشگاه مالزی به تدریس مطالعات اسلامی می‌پرداخته، در ادامه مهمترین شاخص اندیشه‌های محمد اقبال لاهوری را تأکید او بر خودباوری خواند و گفت: اقبال معتقد است که اگر انسان به خودش باور نداشته باشد، نمی‌تواند به سوژه مدرن بدل شود و همواره به صورت ابژه باقی می‌ماند. درحالی‌که در اصول دینی ما نیز بر بازگشت به خود تأکید شده است. او در کتاب "اسرار خودی"، به این موضوع با توجه به دو بحث انسان به عنوان خلیفه خدا در زمین و تخلق انسان به خلق خدا تأکید می‌کند. دکتر کاظمی سپس با تأکید بر اینکه از نگاه اقبال، با ختم نبوت عقل جانشین وحی می شود، به معرفی اندیشه‌های محمود طه، نواندیش سودانی پرداخت و گفت: محمود طه با رساله "رساله الثانویه"، که غوغایی در جهان عرب به پا کرد، کوشید نشان دهد که در اسلام عقیده به مساوات و عدالت طبی اصل است و انسانها، زن و مرد در پیشگاه خدا یکسانند. وی با اشاره به روش تفسیر طه از آیات مکی و مدنی قرآن، به تأثیر او بر دیگر نواندیش مسلمان، عبدالحمید ابوسلیمان اشاره کرد و گفت: ابوسلیمان که مدتها رئیس دانشگاه بین المللی مالزی بوده، همچون نقیب العطاس بحث اسلامی کردن علوم را دنبال می‌کرده و با تأکید بر اصول ضرورت و تلفیق، بر اهمیت نواندیشی در اصول فقهی اسلامی صحه می‌گذارد. دکتر کاظمی به تأثیر اندیشه‌های ابواسحاق شاطبی بر تفکر ابوسلیمان تأکید کرد و گفت: شاطبی انسان بسیار متدینی بوده که در دو کتاب "مقاصد الشریفه" و "الموافقات" کوشیده با تفاسیر قشری از کتاب و سنت مخالفت کند. ابوسلیمان با تأکید بر اصل تلفیق معتقد است که بحران فکری مسلمانان در عصر جدید تحجر و ناتوانی از تلفیق با شرایط جدید است. او به‌خصوص در روابط بین‌الملل به فقه شافعی نقد دارد و از تفاسیر جنگ‌طلبانه پرهیز دارد. دکتر کاظمی در ادامه به اندیشه‌های طه جابر الفیاض العوانی، متفکر عراقی پرداخت و گفت: عوانی که دانش آموخته الازهر است، معتقد است که اصول فقه مهمترین منبع برای فهم منابع اسلامی هستند، اما برای فهم درست از آن باید سه کار صورت بگیرد: نخست درک درست سنت، دوم تشکیل شورای علما که متاسفانه صورت نگرفته است و سوم فهم مقاصد شریعت در بستر آنها. دکتر کاظمی بخش پایانی سخن خود را به معرفی اجمالی اندیشه‌های نصر حامد ابوزید، متفکر مصری مقیم هلند اختصاص داد و عنصر محوری در اندیشه او را وارد کردن هرمنوتیک به تفسیر متون و نصوص دینی خواند و گفت: ابوزید معتقد است که تمدن اسلامی، تمدن متن است، بر خلاف تمدن یونانی که تمدن عقل است و این را از سیره امام علی(ع) نیز می‌توان استنباط کرد. وی گفت: ابوزید همچون پیتر نورث راس، معتقد است که فهم یک متن با خواندنش شروع نمی‌شود بلکه پیشتر با گفتگویی آغاز می‌شود که آن متن با فرهنگی که ادراک خواننده را تشکیل می‌دهد، شروع می‌شود. وی بر این اساس معتقد است که سه عامل باعث بدفهمی ما از دیالوگ نص با خودمان می‌شوند: نخست اشتباه گرفتن دلالت لغوی با دلالت شرعی، دوم تفسیر نادرست آیات مدنی و مکی که به نظریه اشاعره در مورد لوح محفوظ منجر شده است و سوم آشفته شدن بستر محتوایی آیات. دکتر کاظمی در پایان گفت: از نظر ابوزید، منطوق آیات قرآن بسته به ثابت است، اما مفهوم آنها قابل فهم در هر عصری است و با این حساب مسلمانان همیشه در تاریخ بسته به ضرورت، مناسبت، مقاصد و اولویت ها به اجتهاد در نص و تعویق بعضی از نصوص می‌پرداخته‌اند.
Powered by TayaCMS